Gå til innhold

Nokia N9 ut av boksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den har ikke MeeGo, den har "MeeGo 1.2 Harmattan". Dette er Maemo 6 i all praktisk forstand. MeeGo kan lastes ned og kjøres på N900, muligens også N9 nå, men har ikke sjekket.

 

Nokias nye Meltemi er etter all sannsynlighet "Maemo 7" dvs en videreutvikling av Harmattan. Den kommer også til å bruke Swipe UI og vil ta over store deler av Symbian og S40. Om et års tid blir sikkert alt mye klarere, og Nokia vil ha flere Windows og Swipe-telefoner på samme måte som Samsung har Windows, Android of Bada.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt strategien til Nokia.

 

De har brukt masse tid å penger på et prosjekt som ser ut til å ha fått relativt god omtale som så og si var klart til produksjon. Det var mange utviklere som hadde fokus rettet mot Meego, og det burde ikke vært vanskelig å porte mye Qt-programvare til mobilen. Meego hadde gitt Nokia en plattform som hadde skilt seg ut fra de andre.

 

Også kommer Elop. Greit nok at han velger å satse på WP, men ønsker i tillegg å droppe Meego. Meego er jo klar for produksjon, hvorfor ikke levert et par mobiler med begge platformer for å se hvordan det hadde gått? Det som skurrer enda mer er at de utelukkende går for en plattform som ellers ikke har gjort det bra på mobiler. Nokia er kanskje et selskap som kan snu trenden til Windows på mobiler, men er det lurt å satse alle kortene på det?

 

Og det ser ikke ut til at Nokia ønsker å benytte Meego uansett hvor lønnsomt det kan ende opp med å bli. Ikke det at jeg tror det kommer til å bli store suksess når de har sagt de ikke skal satse på platformen, at det vil bli den første og den siste, og mange som var interessert i denne løsningen kan nok også ha gått for andre mobiler. Dette er et oversatt sitat fra Elop fra en finsk avis (kan ikke finsk, så kan ikke bekrefte kilden):

 

Here’s what the newspaper posted (translated), “But even on that phone sales would be a success, Nokia has no intention of coming back Meego smartphone operating system, says CEO Stephen Elop”

 

Hvorfor er Elop så bastant på å ikke satse på Meego? Og nå som Nokia eier Qt og ikke har planer om å satse videre på dette, hva vil skje videre med Qt?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Selv om de ikke satser direkte på Maemo6/Meego Harmattan betyr ikke det at de ikke vil fortsette med Maemo7 eller Meltemi eller hva de enn utvikler videre.

 

N900 var første og siste Maemo5 device de slapp. Men likevel er N9 her med Maemo6/Meego Harmattan.

 

Tror hele denne "omg wtf meego harmattan er død, jesus christ lets run to the hills" mentaliteten er litt vel oppskrytt. N900 får fortsatt FW updates, og communityet har tatt helt over denne enheten. Egne FW updates, og hauger av brukere fortsatt.

Lenke til kommentar

Selv om de ikke satser direkte på Maemo6/Meego Harmattan betyr ikke det at de ikke vil fortsette med Maemo7 eller Meltemi eller hva de enn utvikler videre.

 

N900 var første og siste Maemo5 device de slapp. Men likevel er N9 her med Maemo6/Meego Harmattan.

 

Tror hele denne "omg wtf meego harmattan er død, jesus christ lets run to the hills" mentaliteten er litt vel oppskrytt. N900 får fortsatt FW updates, og communityet har tatt helt over denne enheten. Egne FW updates, og hauger av brukere fortsatt.

Om det var ment til meg så skjønner jeg fortsatt ikke strategien til Nokia.

 

Etter hva jeg har lest på en rekkke nyhetssider skal det ikke være mye igjen av satsing på Qt, Meego eller Maemo hos Nokia. Synes det er synd at et dette blir første og siste smartmobilen fra Nokia med Meego da jeg synes det var et spennende prosjekt.

 

Skal ha ny mobil nå, og da dette kanskje blir eneste mulighet til å teste Meego, så blir det en N9.

Lenke til kommentar

Tamarin: såvidt jeg har fått med meg blir qt å fortsette på meltemi, samme med Uiet til meego harmattan mest sannsynligvis.

 

Det er samme som å si at "maemo døde etter n900", men i hånda mi holder jeg en N9 som har OSet maemo6. Men de kaller det Meego Harmattan.

 

Som Meltemi vil bli Maemo7-likt, antageligvis.

 

Navnet endres kanskje, men det fortsetter nok videre på samme linja.

Lenke til kommentar

Tamarin: såvidt jeg har fått med meg blir qt å fortsette på meltemi, samme med Uiet til meego harmattan mest sannsynligvis.

 

Det er samme som å si at "maemo døde etter n900", men i hånda mi holder jeg en N9 som har OSet maemo6. Men de kaller det Meego Harmattan.

 

Som Meltemi vil bli Maemo7-likt, antageligvis.

 

Navnet endres kanskje, men det fortsetter nok videre på samme linja.

Synes Nokia har gjør en god del endringer så synes det er litt vanskelig å holde følge.

 

Etter hva jeg har hørt skal Nokia satse på Linux for billig-mobiler, som ikke høres ut som noen Maemo/Meego-erstatter. Er det dette som skal bli Meltemi?

http://topnews.net.nz/content/219489-nokia-s-internal-communication-confirms-meltemi

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

nokia gjentar at uiet og innovasjonene fra n9 blir brukt i kommende produkter. jeg antar dette gjelder meltemi da wp ikke virker som noe nokia får tukle så veldig mye med.

Nokia fikk eksklusive (?) rettigheter til å modifisere WP for en god stund siden:

http://nexus404.com/Blog/2011/02/11/nokia-allowed-to-modify-windows-phone-7-in-ways-others-cant-nokia-microsoft-deal-allows-finnish-phone-manufacturer-to-change-parts-of-wp7-is-htc-mad-yet/

 

... mener å ha lest at de har sagt de ikke kommer til å endre på for mye uansett. Da de har sagt de går 'all in' for WP7 på smartmobiler, og har lest at de ønsket å levere en Meego-mobil for å se hvordan forbrukere brukte den for å lære av dette i kommende mobiler. Fikk inntrykk av at dette var uavhengig av om det er WP på den eller ikke.

 

Synes det er mye som antyder at Meltimi skal bli en billigmobilplattform. Ser også ut som om det har blitt bekreftet av Nokia at Meltemi skal bli en erstatning for S40 modellene deres:

http://www.theregister.co.uk/2011/10/05/nokia_meltemi_for_s40/

 

Meego er den eneste grunnen til at jeg kjøpte Nokia nå. Har ikke vært særlig fan av Nokia på veldig mange år, og om jeg skulle hatt en WP7-mobil hadde jeg nok gått for Samsung Omnia 7, skjønner ikke hvorfor alle venter på Nokia sine WP7-mobiler. Ser også ut til at dette kommer til å bli den siste mobilen jeg kjøper fra Nokia på veldig lenge.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fordi det kan være bra å se nokias gode tjenester på en wp. maps og carl seizz comes to mind.

 

og design.

Fant for en stund siden ut at iPhone og WP for min del er nokså uaktuelt uansett. I motsetning til en del andre plattformer der både lukket og åpen programvare er godtatt i programvaresenterne, er kun lukket godtatt i iPhone og WP7. Det at N9 hadde en ny plattform (og sannsynligvis den eneste mobilen med den plattformen), og plattformen sitt forhold til fri programvare, er årsaken til at jeg gikk for N9.

 

Har ikke hatt problemer med maps på iPhone (ikke så mye erfaringer her) eller Android. Liker Maps på Android bedre enn den til Nokia så langt, men kan hende jeg må vende meg litt til Nokia sin løsning.

 

Når det gjelder kameraer så er det svært mange som har gode kameraer. N9 har ikke all verdens kamera, litt rart at N8 ser ut til å ha bedre kamera. Mobile Choise utpekte Galaxy S2 til beste kameramobil i 2011. Runner ups er Nokia N8, SE Experia Arc og iPhone 4. I lista over 5 beste kameraer fra CNN kom ikke Nokia på lista en gang.

 

Har tidligere ikke vært så begeistret for Nokia sine design, men N9 og Sea ray er store untak. Tidligere erfaringer fra mobiler jeg har jatt fra Nokia er at de føles litt plastikkaktige ut, og begynner å knirke etter hvert, noe som ser ut til å ikke bli noe problem på N9 iallefall.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...