Gå til innhold

Støtter flere kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg hva dette vil si? Trodde programet var for redigering av bilder, hva har kameramodell med saken å gjøre? For retting av lise "feil" eller? :hmm:

 

RAW bilder.

 

Er ikke det jeg spurte. Dessuten så bruker ikke SONY RAW format. RAW er Canon sitt format.

 

 

Jeg spør hva er det denne "oppdateringen" tilbyr?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Er ikke det jeg spurte. Dessuten så bruker ikke SONY RAW format. RAW er Canon sitt format.

 

 

Jeg spør hva er det denne "oppdateringen" tilbyr?

..Og jeg tror noen skal lese litt mer om hva "Raw" er for noe.

 

Raw-filer er en fellesbetegnelse for produsentenes filer med rådata fra digitale sensorer - motsatt en behandlet JPEG-fil.

 

Hver gang det kommer en ny sensor, så er det typisk endringer i Raw-filformatet for den nye sensoren - den lagrer litt andre typer data. De fleste produsenters Raw-filformater er "lukkede" - de forteller ikke andre om hva filstandarden er, så det meste av dataene må man gjette seg til. Dette gjør at programmer ikke støtter Raw-filer fra de nyeste kameraene når det er kameraer som har kommet ut etter programmene.

 

Denne oppdateringen er så Lightroom, Photoshop og Photoshop Elements også kan lese Raw-filer, eller råfiler om du vil, fra de opplistede modellene. Har du ikke nyeste versjon, så kan du ikke åpne Raw-filer fra de nevnte kameramodellene i Photoshop-produktene. Har du oppdatert til versjonen det står nevnt i artikkelen, så kan du åpne Raw-filer fra de nevnte kameraene.

 

Har skrevet min egen oppsummering om fordeler ved å bruke Raw-filer her.

 

Og at Sony ikke har Raw-filer er bare tull og tøv. Sony-kameraer kan levere Raw-filer, akkurat som Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Panasonic, Fujifilm, Samsung, Ricoh, Hasselblad, Phase One og alle de andre.

 

"RAW" er ikke navnet på Canons råfiler. Det er et ord som betyr "råfiler".

 

Kan noen fortelle meg hva dette vil si? Trodde programet var for redigering av bilder, hva har kameramodell med saken å gjøre? For retting av lise "feil" eller? :hmm:

For å kunne lese Raw-filene fra de nevnte modellene. Som flere har nevnt over.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

For å kunne lese Raw-filene fra de nevnte modellene. Som flere har nevnt over.

 

Det får jeg forsatt ikke til å stemme. Hvis dette er tilfelle, så hvorfor må de legge til flere MODELLER av samme merke? Er jo ikke forskjell på "RAW" Sony SLT-A35,SLT-A65 og SLT-A77.

 

Når jeg laster ned "Sony RAW Codec for Windows", så kan jeg se ALLE Sony modellers RAW bilder. Er ikke nødvendig å måtte laste ned for individe modeller.

 

Jeg hadde forstått dersom oppdateringen var for å ta til hensyn de diverse bildesensorene, men det nevnes det ikke noe om.

 

 

Jeg regner med at update til Lightroom la til funksjoner og fiks vel???

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Det får jeg forsatt ikke til å stemme. Hvis dette er tilfelle, så hvorfor må de legge til flere MODELLER av samme merke? Er jo ikke forskjell på "RAW" Sony SLT-A35,SLT-A65 og SLT-A77.

Jo - det er forskjell på filene. Det er forskjellige metadata-typer som ligger der, og som andre programmer ikke nødvendigvis kan lese. Det er forskjell på råfiler selv bare fra A65 til A77, for ikke å snakke om A35, som har en annen sensor.

 

Når jeg laster ned "Sony RAW Codec for Windows", så kan jeg se ALLE Sony modellers RAW bilder. Er ikke nødvendig å måtte laste ned for individe modeller.

Da kan Windows lese de forskjellige Raw-filene i Windows Explorer så de kan vises. Denne inneholder ikke nødvendigvis støtte for alle fremtidige modeller fra Sony. Og - den gir ikke nødvendigvis andre programmer muligheter til å lese Raw-filene - med mindre de har laget integrasjon mot akkurat den codecen. Funker også dårlig for Photoshop på Mac.

 

En enkelt codec, som den der, gir heller ikke nødvendigvis nok informasjon til at de forskjellige Raw-konverteringsprogrammene kan hente mest mulig ut at filene - det er også proprietære krypterte data i de forskjellige Raw-formatene, som kun Raw-programvare fra produsenten selv kan lese. For eksempel Picture Styles fra Canon - data om disse får du kun lest i DPP - Canons egen programvare. Forskjellige Raw-convertere konverterer Raw-filene forskjellig, alt etter hvor god programvaren er til å behandle rådataene i Raw-filene.

 

Jeg hadde forstått dersom oppdateringen var for å ta til hensyn de diverse bildesensorene, men det nevnes det ikke noe om.

Kanskje fordi de fleste forstår "støtte for 15 nye kameraer" i kontekst av "Adobe Camera Raw", som er navnet på Adobes Raw-converter. At du ikke vet at nye typer Raw-filer ikke automatisk kan leses av all mulig programvare er noe som du får finne ut av. Har nå i alle fall prøvd å forklare det.

 

Hele greia er at "Adobe Camera Raw" er navnet Adobes Raw-converter. Den brukes av både Photoshop CS, Photoshop Elements og Lightroom. Og så kan denne komponenten oppdateres, og da kan disse programmene lese Raw-filer fra de modellene som er listet opp. Vanskeligere og mer komplisert er det ikke.

 

 

Edit: Og oppdateringer til Lightroom er ofte bare oppdatering av ACR (Adobe Camera Raw) - ACR er ikke selvstendig komponent for Lightroom, men er bakt inn i programvaren, og følgelig skal hele LR oppdateres.

 

 

Og - hvis du lurer på det - det er også sånn at disse ACR-oppdateringene kun er for de nyeste versjonene av Photoshop CS, Elements og Lightroom - har du en eldre versjon får du ikke lest de nye typene filer. Har selv CS4, og kan ikke bruke nyere versjoner av ACR enn 5.7. Med mindre jeg laster ned Adobes DNG-converter, da, som kan bli oppdatert, og som kan konvertere de "nye" typene råfiler til et format som min "gamle" CS4 kan lese.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen er at kameraprodusentene gjerne vil være alene om og selge redigeringsprogrammer til sine modeller, så de lager en liten forskjell i nye kameraer så 3parts redigeringsprogrammer ikke kan lese filene, 3parts produsenter må da reversere råfilene til kameraprodusentene for og finne ut hva som er forandret, enkelte kameraprodusenter deler gjerne ut kodene til alle 3parts produsenter men ikke alle gjør det.

 

Man har også samme problem ved kjøp av 3parts blitser/objektiver som er designet med elektronikk, ofte så fungerer ikke disse når man kjøper et kamera som er nyere en blitsene/objektivene siden kameraprodusentene har omgjort litt av programmeringsspråket.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker Trondster for at du tok tiden for å forklare. Lærte mye der.

Bare hyggelig! :thumbup:

 

Men - buksevann til:

- Produsentene, som ikke vil frigi Raw-formatene sine og som lager filene inkompatible med vilje.

- Adobe, som ikke lager nye versjoner av ACR tilbakekompatible men tvinger brukerne til å oppgradere.

- Produsentene, som hemmeligholder innstillinger som Picture Styles og andre data, så jeg ikke får brukt dem i min favoritt-Raw-converter.

 

Teitinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med andre ord, ingen poeng i å kjøre en oppdatering så lenge kameraet man bruker er støttet i nåværende versjon?

Men fint å se at det oppdateres kontinuelig med nye kameraer i allefall. :)

 

Jo faktisk så er det mange bugfixes for selve programmet også. Husker å ha lest det et sted. Uansett er det smart å oppdatere.

Endret av JEEdvartsen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...