Gå til innhold

Mindre pirater takket være Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel også si meg helt enig her. Etter at spotify ble såpass bra og billig som det er har jeg knapt lastet ned noe musikk. Det er dog en del nedlastinger fremdeles da jeg hører en god del på japansk musikk som ikke spotify har noe av (så godt som i allefall).

Hadde gladlig betalt enda litt mer i måneden for et betydelig større musikkutvalg. :)

 

Håper bare snart Spotify kommer med en betydelig bedre søkefunksjon, for den de har nå er en av de mest udugelige søkemotorene jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Er musikkbransjen jublende glade for dette? Betyr dette økte inntekter for musikkbransjen, eller stjeler Spotify også andeler fra det lovlige musikksalget?

 

Som det har blitt sagt så uendelig mange ganger før: ulovlig nedlasting tilsvarende en markedsverdi på x antall kroner betyr ikke nødvendigvis x antall kroner i tapt fortjeneste. Om man kjøper en piratkopiert Rolex-klokke betyr ikke det at man nødvendigvis hadde kjøpt den ekte modellen om den piratkopierte ikke hadde eksistert.

 

Mindre piratkopiering høres jo fint ut på papiret - da blir musikkbransjen fornøyd, og kutter ut DRM og andre tåpelige påfunn. Imidlertid er altså ikke mindre piratkopiering nødvendigvis ekvivalent med høyere fortjeneste, og da opplever vi fort at musikkbransjehylekoret trår til med enda verre forbrukerfiendtlige virkemidler enn de tidligere har forsøkt seg med.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er musikkbransjen jublende glade for dette? Betyr dette økte inntekter for musikkbransjen, eller stjeler Spotify også andeler fra det lovlige musikksalget?

 

Som det har blitt sagt så uendelig mange ganger før: ulovlig nedlasting tilsvarende en markedsverdi på x antall kroner betyr ikke nødvendigvis x antall kroner i tapt fortjeneste. Om man kjøper en piratkopiert Rolex-klokke betyr ikke det at man nødvendigvis hadde kjøpt den ekte modellen om den piratkopierte ikke hadde eksistert.

 

Mindre piratkopiering høres jo fint ut på papiret - da blir musikkbransjen fornøyd, og kutter ut DRM og andre tåpelige påfunn. Imidlertid er altså ikke mindre piratkopiering nødvendigvis ekvivalent med høyere fortjeneste, og da opplever vi fort at mursikkbransjehylekoret trår til med enda verre forbrukerfiendtlige virkemidler enn de tidligere har forsøkt seg med.

Jeg kan fort vekk forestille meg at Spotify er en større trussel for musikkbransjen enn piratkopiering...

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Spotify FTW. Bare vi får en tilsvarende bra løsning for streaming av film, ala netflix, tilgjengeligt her i landet så vil det bli enda mindre ulovlige nedlastinger :)

 

Tja, vi har jo www.voddler.com, men de har ikke det beste utvalget av (gratis)filmer. Selvsagt, du kan jo leie en film for noen kroner. :)

 

Utvalg: 2145 movies, 1204 series, 209 documentaries

Lenke til kommentar

Laster ned svært lite musikk etter at Spotify Premium ble anskaffet. Har hatt det siden det kom på markedet, og er lykkelig med det. Eneste problemet, og irritasjonsmomentet, er sanger og album som blir borte. Men søker man dem opp igjen finner man dem som regel igjen, bare under et "annet" album.

Det er noe de burde rydde opp i. En sang kan være tilgjengelig i mitt land, mens akkurat samme sang (men i et annet album) ikke er tilgjengelig. Irriterende.

 

Ellers er det endel artister som ikke er i katalogen dems, de lastes ned hvis jeg absolutt vil høre på dem.

Lenke til kommentar

Dette er jo faktisk helt strykende logisk; i motsetning til hva plateselskaper og andre interesseorganisasjoner for den slags så alt for hardt prøver og innbille folk, blir ikke ting lastet ned utelukkende fordi det er gratis. Feilen ligger utelukkende i forretningsmodellen de fører nå, og tankegangen bak den :)

 

Få til et tilbud som er like enkelt og med like stort mangfold som "piratvare", så vil de se at pengene de hyler som noen treåringer om plutselig på magisk vis vil finne veien tilbake til de ;)

Lenke til kommentar

Jeg har boikottet Spotify etter at de klusset til reklameabonnementet. Nå bruker jeg Grooveshark, synes at det på mange områder er minst like bra i tillegg til at det har et stort mangfold av låter tilgjengelig (i motsetting til...). Jeg synes også ideen og initiativet bak Grooveshark er utrolig bra.

 

ESS

Endret av ESS.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...