Gå til innhold

– 55 tommers OLED-prototyper er klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermen tåler nok at du ser og tar på den. En aluminiumsplate eller herdet plast kan nok tåle en liten støyt. Jeg vet ikke hvordan alle andre behandler tv'en sin, men jeg har ikke til vane å slå til den. Skjermen i seg selv vil vel tåle å bli bøyd på. Så om du får en bulk er det bare å smelle skjermen på kjøkkenbordet og rette ut bulken med en hammer.

Lenke til kommentar
OLED-panelteknologien er en ny type skjermteknologi, som gir bedre responstid, innsynsvinkler og gjengivelse av sortnivå enn LCD.

LCD er ganske dårlig på alle disse punktene. Hvordan er responstid, innsynsvinkel og sortnivå på OLED sammenlignet med plasma?

 

Dere som håper å kjøpe 55" OLED i 2012: Vent til dere ser hva prisen blir. Det skulle ikke forundre meg om vi ser sekssifrede beløp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hmm.. nå må jeg bestemme meg... kjøpe LED nå eller vente å se på prisene på OLED..

 

LOL, hvor mange år skulle du vente før du faktisk kjøper en OLED sa du?

 

OLED er ikke lenger nyhet og utviklingen videre går da også ganske langsomt. Det kan godt hende vi får se konkurransedyktige storskjermer i fremtiden men ikke hold pusten.

 

Det blir jo ikke til neste år seff. Men hvis OLED kommer til brukbar pris om, la oss si 5 år, så gidder jeg ikke investere i en god LED til 20k i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt meg på en 10 000 kr-regel. Når jeg får noe mye bedre enn jeg har fra før, for 10 000 kr, så kjøper jeg. Dvs. jeg gidder ikke å kjøpe noe nytt bare for noen få tommer ekstra eller noen fancy funksjoner eller litt bedre bilde, men venter til jeg får noe vesentlig bedre til den prisen. Den gamle selges selvsagt og delfinansierer den nye.

Lenke til kommentar
OLED-panelteknologien er en ny type skjermteknologi, som gir bedre responstid, innsynsvinkler og gjengivelse av sortnivå enn LCD.

LCD er ganske dårlig på alle disse punktene. Hvordan er responstid, innsynsvinkel og sortnivå på OLED sammenlignet med plasma?

 

Dere som håper å kjøpe 55" OLED i 2012: Vent til dere ser hva prisen blir. Det skulle ikke forundre meg om vi ser sekssifrede beløp.

 

Responstiden er vel i praksis null såvidt jeg har skjønt, samt at sortnivå er bedre enn plasma, og innsynsvinkelen er "100%", men det vil kanskje avhenge av teknologi, hvordan er feks LG sin løsning:

 

"LGs prototype baserer seg på OLED-er som ustråler et rent, hvitt lys – og som skal skape farger ved hjelp av små fargefiltere plassert foran de små, hvite OLED-pikslene."

 

Høres jo ut som en ganske annerledes løsning, som kan få feks annen innsynsvinkel eller sortnivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Responstiden til plasma er vel også tilnærmet null. 600 Hz oppfrisking er vanlig. Jeg regner med at input lag (prosesseringsavhengig) er mye høyere enn responstiden på begge disse teknologiene. Dvs. at responstid er neglisjerbart på begge.

 

Sortnivået er i følge produsentenes skrytetall bedre på OLED. Jeg tviler på det er merkbar forskjell mellom 1M:1 og 100M:1 selv om differansen ser stor ut på papiret. Måten dette måles på er vel også litt lite representativ for reelle seersituasjoner. (90 grader på skjermen, 0 lyskilder i målekammeret, særdeles sorte vegger i målekammeret). I en vanlig stue eller hjemmekinorom er jeg usikker på om det vil være merkbar forskjell.

 

Innsynsvinkelen er jeg ennå mer usikker på. Den er meget bra for plasma, mye bedre enn LCD, og skal etter sigende være meget bra på OLED også. Mulig det ikke er noen reell merkbar forskjell der heller. Det er neppe mange som sitter helt ut mot de ekstreme innsynsvinklene, uansett type TV.

 

Jeg tror jeg må få sammenlignet disse teknologiene side ved side i et demo hjemmekinorom for å se reell opplevd forskjell.

Lenke til kommentar

Når det kommer fabrikker på plass til å produsere opp mot 55tommer nå så må jeg vel også annta at vi vil begynne å se OLED monitorer for PCbruk omtrent samtidig right? Mange av OLED egenskapene retter seg vel så godt mot monitor-bruk som det gjør til TV-bruk - så det skal bli interessant å se hva som skjer på den fronten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Når det kommer fabrikker på plass til å produsere opp mot 55tommer nå så må jeg vel også annta at vi vil begynne å se OLED monitorer for PCbruk omtrent samtidig right? Mange av OLED egenskapene retter seg vel så godt mot monitor-bruk som det gjør til TV-bruk - så det skal bli interessant å se hva som skjer på den fronten.

 

-Stigma

 

 

Det er det jeg håper på og Stigma, og det har startet allerede, "på en måte". Se på den nyeste Padden til Samsung, den har en 7.7" OLED og dersom denne blir priset rimelig er vi jo kommet et stykke.

 

Flere av dere fikk sikkert også med dere at det tilsynelatende ble gjort et framskritt innenfor OLED printing. I den sammenheng ble det også nevnt skjermer i samme størrelse som nevnt i artikkel.

 

Synes derimot det er litt rart at vi ikke ser større innfluks av mellom store skjermer til pcer før tv'ene. Hvordan var dette når vi fikk LCD? Jeg husker LCD'ene var ufattelig dyre for drøyt 10 år siden ,da jeg kjøpte en av mine første, men iforhold til LCD tver i 40-55" klassen var ikke noe jeg hørte noe særlig om før en stund etter.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Er ikke hele poenget med OLED at det har sortnivå = 0? Så kontrasten er bare noe de finner på, og hva de synes er greit å si? Noen opererer med tall som 1 andre med 0,1 osv. Slik jeg har forstått det, er det i hvert fall ingen standard på dette.

 

Med andre ord er kontrasten egentlig udefinerbar/uendelig/ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...