Gå til innhold

Robot prøver seg på triatlon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ikke at du er alene om det, men multiplikasjon med tall over 1 gjør at tall blir større, det er derfor man ikke sier at noe blir 10 ganger så lite, for da har det egentlig blitt større.

 

Det du sikkert mener er at den er en tiendedel så stor, eventuellt 0,1 ganger mindre, eller at et menneske er 10 ganger så stort som den, evt at den bare er 10% av størrelsen til et menneske.

 

Siden dette ikke er en rosablogg, men en artikkel om teknologi som er ganske nært matematikk- og fysikkverdenen synes jeg det er verdt å peke på forskjellen mellom 8kg og 800kg - som ville vært forskjellen mellom å gange med 10 eller redusere til 10% :)

 

EDIT: beklager å peke på irriterende småfeil, men jeg klarer ikke la være

Endret av opticus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panasonic vet å sette AA-batteriene sine på spesielle prøver.

Da de lanserte Oxyride hadde de et stunt med et elektrisk fly i full størrelse drevet med disse AA-batteriene.

 

Det var ikke lett å finne teknisk informasjon på disse batteriene, men fant et datablad hos Farnell.

Det ser ut som om AA kan gi 2000mAh ved jevn 250mA belastning over 8 timer. Det er bra til å være hard belastning av alkalisk batteri, men kan ikke måle seg med oppladbare eller 1.5V lithium.

Lenke til kommentar

ikke at du er alene om det, men multiplikasjon med tall over 1 gjør at tall blir større, det er derfor man ikke sier at noe blir 10 ganger så lite, for da har det egentlig blitt større.

 

Det du sikkert mener er at den er en tiendedel så stor, eventuellt 0,1 ganger mindre, eller at et menneske er 10 ganger så stort som den, evt at den bare er 10% av størrelsen til et menneske.

 

Siden dette ikke er en rosablogg, men en artikkel om teknologi som er ganske nært matematikk- og fysikkverdenen synes jeg det er verdt å peke på forskjellen mellom 8kg og 800kg - som ville vært forskjellen mellom å gange med 10 eller redusere til 10% :)

 

EDIT: beklager å peke på irriterende småfeil, men jeg klarer ikke la være

 

Det er inneforstått at han mener (1/10) ganger når han sier 10 ganger så _lite_, hadde han sagt 10 ganger så _stort_ så hadde det vært noe annet, forsto du ikke det?

Lenke til kommentar

ikke at du er alene om det, men multiplikasjon med tall over 1 gjør at tall blir større, det er derfor man ikke sier at noe blir 10 ganger så lite, for da har det egentlig blitt større.

 

Det du sikkert mener er at den er en tiendedel så stor, eventuellt 0,1 ganger mindre, eller at et menneske er 10 ganger så stort som den, evt at den bare er 10% av størrelsen til et menneske.

 

Siden dette ikke er en rosablogg, men en artikkel om teknologi som er ganske nært matematikk- og fysikkverdenen synes jeg det er verdt å peke på forskjellen mellom 8kg og 800kg - som ville vært forskjellen mellom å gange med 10 eller redusere til 10% :)

 

EDIT: beklager å peke på irriterende småfeil, men jeg klarer ikke la være

 

Det er inneforstått at han mener (1/10) ganger når han sier 10 ganger så _lite_, hadde han sagt 10 ganger så _stort_ så hadde det vært noe annet, forsto du ikke det?

Det heter underforstått og man ganger ikke opp på en slik måte og selvfølgelig forstår jeg både hva du mener og han mener, men dere begge bruker uttrykkene feil

Lenke til kommentar

Morsomt at du Opticus som både er så "flink" i både språk og mattematikk ikke klarer å skille de to emnene.

 

Artikkelforfatteren skriver ti ganger så liten, og han har rett. Uavhengig av at 10 x 10 = 100 og at 100 x 0.1 = 10. Språk er ikke mattematikk og ikke omvendt.

 

Eller sier du at en sjokolade er dobbelt så dyr, når prisen er satt ned fra 10 til 5 kr?

Endret av eetfuk
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...