Gå til innhold

MMO-abonnement er på vei ut (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pay2win er en stor uting. Spill med microtransactions er en uting i utgangspunktet. Gud som jeg hater det.

 

Det kan fungere hvis de holder de transaksjonene til ting som å tilpasse karakterens utseendet i spillet. Det hørtes ut som det var nettopp personliggøring av karakterer Guild Wars 2 skulle gå inn for bl.a.

Lenke til kommentar

pay2win er en stor uting. Spill med microtransactions er en uting i utgangspunktet. Gud som jeg hater det.

 

Det kan fungere hvis de holder de transaksjonene til ting som å tilpasse karakterens utseendet i spillet. Det hørtes ut som det var nettopp personliggøring av karakterer Guild Wars 2 skulle gå inn for bl.a.

 

Så fort det steget er tatt, så er det et mye mindre steg frem til pay2win.

 

Jeg synes mikrotransaksjoner er en uting, uansett hva de kamufleres som. Når spillet er kjøpt og betalt (innkjøpskostnad og evt abbonement) så akter jeg ikke bruke mer penger på det.

 

 

 

Lenke til kommentar

Problemet med spel som er designa frå botn opp til å fasilitetere mikrotransaksjonar, er at fokuset er endra frå eit mål om å underhalde, til eit mål om å irritere deg nok til at du gir etter og betaler.

 

Det er i tillegg til ein straum av småplukk; som at svært få utviklarar unngår P2W-fella (einskilde synes og at P2W er "poenget" i F2P-spel - for korleis skal ein halde på dei som vil betale om dei ikkje alltid vinn?), at "mikrotransaksjon" brått vert makrotransaksjonar på rundt $10-40, og at den store majoriteten av F2P-spela lid under synlege låge produksjonsverdiar.

 

Nettoresultatet er at sjølv om mikrotransaksjonar er betre for profittmarginane, så er abonnement framleis best for meg som kunde.

Lenke til kommentar

pay2win er en stor uting. Spill med microtransactions er en uting i utgangspunktet. Gud som jeg hater det.

 

Det kan fungere hvis de holder de transaksjonene til ting som å tilpasse karakterens utseendet i spillet. Det hørtes ut som det var nettopp personliggøring av karakterer Guild Wars 2 skulle gå inn for bl.a.

 

Så fort det steget er tatt, så er det et mye mindre steg frem til pay2win.

 

Jeg synes mikrotransaksjoner er en uting, uansett hva de kamufleres som. Når spillet er kjøpt og betalt (innkjøpskostnad og evt abbonement) så akter jeg ikke bruke mer penger på det.

 

Du har nok rett. Selv har jeg aldri spilt spill med slike mikrotransaksjner, så det jeg baserte utsagnet mitt på var de forskjellige intervjuene og `kommentatorene´ til E3, Gamescom, PAX osv.

 

At utvikler og utgiver mener det er en positiv ting er ikke så overraskende, men når de som skal kommentere det senere også står inne for samme synet klarte de tydeligvis å lure meg ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Jeg synes mikrotransaksjoner er en uting, uansett hva de kamufleres som. Når spillet er kjøpt og betalt (innkjøpskostnad og evt abbonement) så akter jeg ikke bruke mer penger på det.

Mikrotransaksjoner er genialt så lenge man holder seg vekk fra pay2win. Da kan de som ikke gidder å bruke penger på det la være, mens de som ikke har noe imot å bruke penger gir penger i utviklerkassa så alle tjener på det via oppdateringer. Foretrekker dette fremfor abonnement da abonnementer gjerne "låser" deg inn i ett enkelt MMO feks.

 

Har forøvrig trua på at GW2-utviklerne spesielt holder seg langt unna pay2win, kan ikke huske å ha sett noe lignende i GW1.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Saken er nok heller den at folk begynner å bli lei etter å ha spilt omentrent det samme spillet (med forskjellige navn) siden WoW ble kronet kongen av MMO-oppskriften. Derfor er det nok mange som tar seg en god pause i påvente av de neste store titlene som kommer i løpet av slutten av året og neste år, og jeg tenker da på TOR, Guild Wars 2 og ArchAge. Og TSW om du liker abonnement og cash shop.

 

Personlig hater jeg mikrostransaksjoner. Har aldri betalt for noe in-game, og fordrar ikke F2P-spillene. Det ødelegger spillet totalt for min del. "Jeg må _betale_ for å få et brukbart våpen? Andre mounts? Annen rustning enn de to default-rustningene? Nei takk..."

Å ha det hengende over meg at jeg må investere i alt mulig dilldall i en cash shop for å faktisk få noe skikkelig ut av spillet er deal breaker så det suser. Sure, du kan spille F2P uten å betale, men hvor givende er det og hvor seriøst kan du gjøre det da? Gidder du virkelig sette deg skikkelig inn i spillet når du vet at du ikke kommer til å få oppleve helle spillopplevelsen uten å hele tiden måtte _kjøpe_ nye ting til karakteren din? For å få noe skikkelig ut av spillet _må_ du kjøpe stuff, ellers hadde det vel neppe vært noe poeng i å kjøpe tingene, og de hadde gått konkurs med den løsningen på null komma niks.

 

Og det at Funcom skal ha både abonnement OG in-game cash shop i TSW får meg nesten til å se rødt. Det blir ikke P2W sier de. Det tviler jeg for, spesielt når de uttalte at "siden de kom på det såpass tidlig i utviklingen har de nå mulighet til å virkelig integrere denne cash shop'en i hele spillets struktur." Noe sier meg at vi snakker om litt mer enn et par-tre ynkelige pets og en mount slik WoW har. Her snakker vi nok full pupp med cash shop på høyde med STO, LotRO, AoC i tillegg til den vanlige hundringsen pr. måned. Jeg så faktisk frem til TSW, men etter den nyheten har de drept omentrent all entusiasme jeg hadde for spillet.

 

Mine 10 øre om F2P...

Lenke til kommentar

dette er som å kjøpe powerlevelling tjenester og gull i wow... bedre at alle stiller likt, og alle må jobbe for å få bedre ting og levle opp, tar mer tid, men til gjengjeld blir man mye flinkere og mye mer erfart. ser ofte spillere som har utstyr som tar månedsvis å få fatt i, men ikke har noen som helst peiling på hvordan klassen de spiller fungerer. man ser også på hvordan de oppfører seg om det er erfarne spillere eller ikke. (uerfarne spillere er ofte stor i kjeften, og lager ofte store problemer ved at de ikke vet hvordan de skal bruke klassen de spiller. (har man skaffet seg topp raiding utstyr på "ærlig vis", så vet man veldig godt hvordan man skal spille i raids siden det tar lang tid å skaffe seg utstyret, og erfarne folk oppfører seg stort sett. man ser lite kjefting og smelling fra de som vet hva de driver med.)

Lenke til kommentar

Problemet er hvor kynisk dette systemet er.

Utformet slik at det en betaler er lavt nok til at beløpet er betydelig, slik at over relativt kort tid har en brukt mye mer penger enn om det hadde vært fast avgift som en måtte jobbe litt for.

 

Nei, huff, dette, DLC og DRM ødelegger industrien og fjerner fokuset fra kundene til ren inntekt for hvor mye det kan bringe inn.

Og verre, folk betaler.

Lenke til kommentar

Om mikrotransaksjonssystemet er "en gul hatt i stedet for en rød" da driter jeg i et. Problemet er at slikt vil ikke gi nok penger i kassa. Først når du oppnår en fordel i gameplay, vil det bli "nok" mennesker som punger ut. Og da er spillet døødt i mine øyne. Da kan man jo like gjerne bare betale en eller annen kinesisk farmer for å powerlevle deg.

 

DLC, F2P og DRM er i ferd med å rasere hele gaming industrien, og distributørene har klart å spille propagandaspillet godt nok til å lure folk til å tro at det er noe som helst annet enn grådighet.

Lenke til kommentar

pay2win er en stor uting. Spill med microtransactions er en uting i utgangspunktet. Gud som jeg hater det.

 

Dersom det er pay2WIN så er jeg helt enig med deg! Men mange spill har vel heller "pay2getsomecoolnot2usefullstuffbutstillcool" Det trenger ikke være en uting dersom det administreres bra. F.eks. klarer Dungeon and Dragons Unlimited dette svært bra!

 

 

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...