Gå til innhold

En prosessor skal lede ultrarevolusjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest ca halve artikkelen skjønte jeg at dette kom fra ars, som jeg leste for noen timer siden

Vel, myser du mot slutten av artikkelen finner du også at jeg oppgir Ars som kilde.

Føler du at jeg har plagiert Ars med oppbyggingen eller andre elementer av artikkelen så hører jeg gjerne på eventuelle klager sånn sett.

Lenke til kommentar

Sålenge det ikke er SKIKKELIG grafikk, enten dedikert eller noe bedre enn INtel HD Graphics, så er det mange som faller bort, og 40% blir vanskelig å nå.

 

Mange bruker laptop som hovedmaskin, til spilling, diverse medie-arbeid, grafikk (som 3D, film, Photoshop, Flash), kobler opp til flere større skjermer.

 

Foreløpig finns det ikke så små bærbare med skikkelig grafikkløsning innabords. For dem som trenger dette eller vil ha dette av uansett grunn er ikke disse aktuell.

 

Jeg spurte meg rundt på forumet for de som så, etter Samsung 7-series som kommer i oktober. Denne har specsene jeg vilse på ultrabooks før de er aktuell for min del iallefall, da jeg ser etter en desktoperstatter som kan brukes som min desktop, men ikke nødvendigvis skal overta desktopens jobb (som alltid vil være kraftigere sålenge man kan bygge PCer privat)

Lenke til kommentar

"Mer energieffektive prosessorer gjør det langt enklere for PC-produsentene å snekre sammen bærbare som kan være enkle å dra med seg uten at det går ut over ytelse eller batteritid. Apple har klart det med MacBook Air,"

 

De klarer ikke å snekre sammen ultraportable der det ikke går utover ytelse eller batterilevetid, ei heller med macbook air, de vil heller ikke klare det med de nye arkitekturene. Ultraportable vil alltid være en maskin der man må ingå kompromiss for å få de små nok.

 

"Haswell skal bruke 30% mindre energi enn en sammenlignbar Ivy Bridge-prosessor. Det vil kunne gi rundt 8-12 timer på batteriet der vi i dag typisk får 5-7 timer. Altså er det endelig utsikter for en ultraportabel som "holder hele dagen" uten at vi da må drasse på flere batteripakker. "

 

Snakker de om en slags større endring på ting her? 30% mindre på CPU alene vil jo ikke gi nesten dobbelt så lang batterilevetid på hele maskinen?

 

AtW

Lenke til kommentar
PC-verdenens svar på MacBook Air kalles Ultrabooks.

 

Når ble en Macbook noe annet enn en PC? Og hvorfor skal absolutt alt være et svar på Apples produkter? Intel har i årevis hatt ULV-prosessorer og det er naturlig å benytte seg av disse produktene til å lage nye bærbare maskiner. Eller er det ikke mulig for andre enn Apple å naturlig ta et steg videre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i at størrelse ikke er så viktig, og at ytelse og pris er det viktigste fremover, samt batterilevetid.

 

Men når det er sagt hadde jeg ikke hatt noe imot at elektronikken ble så liten at den fikk plass i skjermen.

 

Da kunne vi brukt skjermen som en tablet, og så docket denne i enten en stasjonær dock ala den Samsung pakket ned med Windows 8 slaten de delte ut på Build, eller i ett laptop tastatur med ekstra batteri innebygget. Med den nye eksterne PCI-E løsningen vil man jo med en slik løsning også kunne bygge inn ekstra grafikk i både den stasjonære docken og i laptopen.

 

Det er den ultimate PCen i mine øyne. Fleksiblitet, portabilitet og kraft om man trenger det.

 

På den andre siden ser ikke Windows To Go ut som en dum løsning heller.

 

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hmmm... her er en bedre idé: Hvorfor heller slutte å lage tynnere bærbare datamaskiner, og heller utnytte den store plassen på de vi allerede har? Sette inn flere prosessorer, mer minne, osv. når alt allerede blir mindre? Hvis vi har en laptop i dag. Kanskje om et par år, er den og komponentene halvparten så store. Hvorfor da ikke ta komponentene fra den datamaskinen som er mindre, multiplisere med to, og sette da disse komponentene i dagens datamaskin???

Lenke til kommentar

hmmm... her er en bedre idé: Hvorfor heller slutte å lage tynnere bærbare datamaskiner, og heller utnytte den store plassen på de vi allerede har? Sette inn flere prosessorer, mer minne, osv. når alt allerede blir mindre? Hvis vi har en laptop i dag. Kanskje om et par år, er den og komponentene halvparten så store. Hvorfor da ikke ta komponentene fra den datamaskinen som er mindre, multiplisere med to, og sette da disse komponentene i dagens datamaskin???

 

Fordi vi allerede gjør det.

Slå opp noen gaming maskiner.

De er 3-4 kilo tunge steinblokker med virkelig god ytelse.

Men de er for tunge, kjølesystemet er ikke effekivt nok til at vi kan gjøre dem små nok, de tar for mye strøm, og mye annet.

Jeg mener: Ingen vil ha noe sånt med seg, med mindre de er dedikerte. De vil ha noe på halfkilo kilo, veldig god batteritid, nøyaktig nok regnekraft til å kjøre noen av spillene de liker(minecraft, emulator, mye annet), og så er man mer enn fornøyde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hmmm... her er en bedre idé: Hvorfor heller slutte å lage tynnere bærbare datamaskiner, og heller utnytte den store plassen på de vi allerede har? Sette inn flere prosessorer, mer minne, osv. når alt allerede blir mindre? Hvis vi har en laptop i dag. Kanskje om et par år, er den og komponentene halvparten så store. Hvorfor da ikke ta komponentene fra den datamaskinen som er mindre, multiplisere med to, og sette da disse komponentene i dagens datamaskin???

 

Fordi vi allerede gjør det.

Slå opp noen gaming maskiner.

De er 3-4 kilo tunge steinblokker med virkelig god ytelse.

Men de er for tunge, kjølesystemet er ikke effekivt nok til at vi kan gjøre dem små nok, de tar for mye strøm, og mye annet.

Jeg mener: Ingen vil ha noe sånt med seg, med mindre de er dedikerte. De vil ha noe på halfkilo kilo, veldig god batteritid, nøyaktig nok regnekraft til å kjøre noen av spillene de liker(minecraft, emulator, mye annet), og så er man mer enn fornøyde.

 

Litt nærmere forklart: Hvis en datamaskin blir 50 % lettere på ett år, kan man jo "gange komponentene med to" og man har da en like lett datamaskin som for et halvt år siden... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...