Gå til innhold

Sjekk ut den gjennomsiktige TV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min første tanke er "Hva i alle dager skal man med en gjennomsiktig TV?". Samtidig er det min tanke om nesten alle nye sprang i teknologien.

Nye sprang? Dette er et tilbakesteg. De har tatt en helt vanlig LCD-skjerm, fjernet baklyset og volia presentert det som noe nytt og revolusjonerende.

 

Jeg hadde noe tilsvarende allerede for et tiår siden da jeg holdt på å demontere en LCD-skjerm der baklyset var defekt. Det fungerte helt fint med vinduet (snø og dagslys ute) som bakgrunn. Skrivebordslampa fungerte på kveldstid selv om det ble mye mer ujevnt lys.

 

Jeg har ikke noe i mot at de finner bruksområder til skjermer uten baklys, men nytt er det i hvert fall ikke.

 

Så vidt jeg husker var det også et selskap som stablet 2 eller flere slike etterhverandre for å gi levende 3D-bilder som hverken trengte bestemte innsynsvinkler eller briller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ser umiddelbart for meg flere anvendelser for dette. GPS i frontruta, som passdeg skriver. Jeg kunne også gjerne tenke meg widgets på kjøkkenvinduet - digital temperaturmåler, værmelding, informasjon fra ruter om det er forsinkelser eller problemer, etc. etc. Ville også være godt egnet til augmented reality, da kanskje i forhold til museum eller turistattraksjoner. Ellers ser jeg mange anvendelser på sykehus, der man vil ha informasjon lett tilgjengelig, men ikke vil miste overblikk over det som er bak. Eller man kan sette mange av disse foran hverandre og presentere 3D på den måten, bygge opp en jevn gradering og vise bilder mer eller mindre som et hologram (om den kunne bøyes kunne man vist panoramabilder). Det krever jo dog selvsagt langt bedre gjennomsiktighet.

 

For denne er skjermen i seg selv er lite imponerende, særlig hvis det er riktig som Simen1 sier. Skjermen som er vist her har en relativt liten gjennomsiktighet. Det kan jo ha sine bruksområder det også, men ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...