Gå til innhold

Digitalt spillsalg snart størst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Retail-spill som bruker Steamworks er kos :)

 

Elsker Steam, men det er noe forbanna dritt at de tror at 1 euro er det samme som 1 dollar.

 

Og så skjønner jeg ikke hvorfor digitalt distribuerte spill skal koste like mye, eller mer enn spill i butikk. Man slipper jo så mange kostnader :/

Lenke til kommentar

Dette er vel blitt diskutert x antall ganger her slik jeg kan huske. :)

Slik handler ihvertfall jeg:

PC - Steam/Origin

Konsoller: 80% kjøpes lokalt i butikk og 20% bestilles over nettet (hovedsaklig pre-orders). Fysisk versjon av konsoll spillene er prioritering, så lenge det finnes. PSP har det blitt en del kjøp på PSN fordi utvalget i Norge er elendig!. Heldigvis er den regionfri, så har bestillt litt fra eks Videogameplus, men blir noen ekstra kroner da...

Lenke til kommentar

Handler alle spillene mine i butikk, bortsett fra de som ikke kan skaffes i butikk. 50% av grunnen er at jeg får avslag på spillene siden jeg jobber i en butikk som selger spill, og de resterende 50% er fordi jeg elsker følelsen av å åpne et nytt cover, sette i CDen og installere spillet. Uerstattelig, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker play.com for spill jeg har veldig lyst på. Amazon.de for tyske eventyrspill, og Steam for spill jeg bare har litt lyst på.

 

GoG brukes også såklart for spill som det ikke er mulig å oppdrive lenger, eller som rett og slett ikke virker på nyere maskiner.

 

Er gammeldags, og liker spill i hylla.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Handler alle spillene mine i butikk, bortsett fra de som ikke kan skaffes i butikk. 50% av grunnen er at jeg får avslag på spillene siden jeg jobber i en butikk som selger spill, og de resterende 50% er fordi jeg elsker følelsen av å åpne et nytt cover, sette i CDen og installere spillet. Uerstattelig, mener jeg.

Jeg er helt enig med deg der, og åpne et splitter nytt cover er uerstattelig.

for jeg elsker og vandre uviten innpå en spill forretning om hva jeg kommer til og bære ut. jeg elsker og plukke opp et tilfeldig spill på en hylle for og se om det virker kjent eller om de fine fargene og bildene på baksiden får meg til og velge akkurat det spillet. jeg elsker og komme hjem for og så ta av plastikken og deretter gni på coveret og føle en utrolig energi.

jeg elsker og putte CDen inn i Maskinen og jeg elsker og putte coveret til spillet jeg har kjøpt i MIN egen Hylle.

så for min del er et fysisk spill uerstattelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Retail-spill som bruker Steamworks er kos :)

 

Elsker Steam, men det er noe forbanna dritt at de tror at 1 euro er det samme som 1 dollar.

 

Og så skjønner jeg ikke hvorfor digitalt distribuerte spill skal koste like mye, eller mer enn spill i butikk. Man slipper jo så mange kostnader :/

 

Er ikke avhengig av Steamworks for spill jeg kjøper i butikk til PC, men så skjer det svært sjeldent at jeg kjøper ysiske kopier av PC-spill. Steam er billigere enn de fleste butikker når krona er så sterk som nå uansett. Tittet litt på Dead Island nå i sta, og fant ut at jeg kunne vente til over helga så jeg kunne bli ferdig med Deus Ex HR først, og så jeg kunne kjøpe det i butikk for å spare litt penger. Men etter å ha sjekka valutaen sparer jeg faktisk rundt regnet femtilappen på å kjøpe Dead Island på Steam fremfor på Platekompaniet, så myten om at Steam er automatisk dyrt bare på grunn av 1 euro = 1 dollar stemmer faktisk ikke.

 

Jeg sier riktig nok ikke at jeg ikke heller ville foretrukket dollar ;)

Lenke til kommentar

En kan spørre seg selv hvorfor utviklere vil motvirke utvikling i så stor grad som vi ser idag.

Tenker da på prissetting og kundefiendlighet når det gjelder digitale tjenester.

 

De må ha glemt at tilgjengelighet gjør at varer selger. Og at tilgjengelighet også inkluderer pris og enkelhet (hvor mye DRM må man brøyte seg igjennom før man får spilt, må man via launcher (ala Steam/Origin) og hvor mye arbeid er det å registrere seg der, osv).

 

Men det er jo kun retail som har tenkt på det til nå (de som selger over disk; GameStop, Game, Gamezone osv). De har kjempa med nebb og klør for å gjøre varene mest mulig tilgjengelig for å kunne selge mest mulig for å kunne overleve de BEDRITNE vilkåra og prisene utgiverne setter (Det er en grunn til at stadig flere kjeder starter med bruktsalg).

 

At utgiverne nå skal være de som selger til sluttbruker tror jeg ikke er noen spesiell fordel, i de fleste tilfeller. Grådigheten er stort sett størst i dèt leddet.

 

Jeg kjøper heller spill rett fra utvikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...