Gå til innhold

Gi Hasselbladkameraet ditt nye funksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg visste at Hasselblad var dyre proffkameraer, men at de kostet like mye som en relativt god bruktbil var jeg ikke klar over. Hva forsvarer en slik pris? Hva er så spesielt med dette kameraet som ikke rimeligere kameraer klarer? Hva betaler man egentlig for? Man kan selvsagt bruke samme argument i mange forskjellige sammenhenger, men jeg synes likevel at et kamera til en så latterlig høy pris bør kunne tilby noe ingen andre kameraer kan.

Lenke til kommentar

En så stor sensor er veldig dyr å lage, som sammen med det lave volumet gir høy pris.

Det du ikke får er hverken god skuddtakt, god autofokus eller god ytelse på høy ISO.

 

Andre kameraer oppgir bilder i sekundet - mellomformathus oppgir sekunder pr bilde...

 

Allikevel skal du ha et friskt CF-kort - det er allikevel snakk om store datamengder.

 

 

Men som sagt - er du studio- eller landskapsfotograf og skal ha det ypperste i bildekvalitet og dynamikk - så skal du opp i denne ligaen..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det stemmer. 200MS er 200MP bakstykke.

Ikkeno leketøy :)

H4D-200MS er et 50Mpx bakstykke som har mulighet til å flytte sensoren hele og halve piksler og ta flere skudd, før dataene settes sammen til ett bilde. 200Mpx fåes ved å ta seks bilder og sette dem sammen. Det kan også ta et fire-skudds 50Mpx-bilde med alle farger (R, 2xG, B) i hver piksel.

http://www.hasselblad.co.uk/products/h-system/h4d-200ms.aspx

Lenke til kommentar

H4D-200MS er et 50Mpx bakstykke som har mulighet til å flytte sensoren hele og halve piksler og ta flere skudd, før dataene settes sammen til ett bilde. 200Mpx fåes ved å ta seks bilder og sette dem sammen. Det kan også ta et fire-skudds 50Mpx-bilde med alle farger (R, 2xG, B) i hver piksel.

http://www.hasselblad.co.uk/products/h-system/h4d-200ms.aspx

Stemmer, var sånn det var. Leste litt for fort hos Hasselblad :)

Lenke til kommentar

Hverken Ferrari eller Rolex er varer man har særlig god bruk for, men sammenligningen ellers kan jeg alltids være med på.

 

Til å kjøre fort på svingete veier i utlandet og vise tiden så fungerer de 2 merkene flott, og klassikeren må du spørre om prisen har du ikke råd vil nok alltid være gjeldende.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...