Gå til innhold

Bytt ut fjernkontrollen med tankekraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet dere hva? Jeg trenger ikke en avansert hjernebølgeleser for å styre TV-en. JEG TRENGER FEM-SEKS KNAPPER!

 

Min nyeste forsterker har 68 knapper og to flertrinns flytte-brytere. Jeg vet hva tre av de brukes til. Ny TV har 52 knapper og selv MCE-kontrolleren har 46-knapper. Og den gamle TV-en har uopplyste touch-knapper på fronten for kontroll som er _helt_ ubrukelig.

 

Prøv å få til dagens fjernkontroll før dere går videre til science fiction er dere snille. :)

 

10188417-simple-remote.jpg

 

/rant

Lenke til kommentar

Overkomplisert løsning på et enkelt problem...

 

Hvem gidder å ha epsialutstyr koblet direkte på hodet dersom det ikke gjør noe som eller er umulig å oppnå effektivt? (som kompromisset med å bruke briller for 3D, eller hjelm for VR)

 

Tankestyring (eller styring via nerveimpulser som dette nok i praksis er) er interessant for all del - men ikke spesiellt for noe som dette som vi allerede har en helt fin relativt low-tech løsning for som fungerer.

 

Tilsvarende teknologi for å styre proteser for handicappede - eller for å gi muligheten for "ekstra fingre" for databrukere som trenger tilgang til ekstra mange kommandoer (til og med i spill) er langt mer praktisk bruk av slik teknologi IMO da det ihvertfall muligjør noe som ellers ville vært umulig eller upraktisk å oppnå på andre måter.

 

Det blir først når slik teknologi allerede er utbredt til en stor grad at du allerede bruekr en slik dings i hverdagen til masse andre ting at det blir praktisk å styre noe såpass lite komplisert med en så over-engineered løsning. Det vil nok sikkert skje på sikt at vi får et slikt generalisert brain-to-computer interface - men jeg tipper det vil ta minst 20-30år før det virkelig begynner å ta av.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vet dere hva? Jeg trenger ikke en avansert hjernebølgeleser for å styre TV-en. JEG TRENGER FEM-SEKS KNAPPER!

 

Min nyeste forsterker har 68 knapper og to flertrinns flytte-brytere. Jeg vet hva tre av de brukes til. Ny TV har 52 knapper og selv MCE-kontrolleren har 46-knapper. Og den gamle TV-en har uopplyste touch-knapper på fronten for kontroll som er _helt_ ubrukelig.

 

Prøv å få til dagens fjernkontroll før dere går videre til science fiction er dere snille. :)

 

10188417-simple-remote.jpg

 

/rant

 

Forsåvidt enig, jeg bruker få knapper, sålenge jeg kan kjøre ting via en PC og få ett knappetrykk til å gjøre mange operasjoner, så er det no stress. Og hva er greia med at de bruker IR? Er det ikke snart på tide å bytte ut dette?

 

AtW

Lenke til kommentar
Og hva er greia med at de bruker IR? Er det ikke snart på tide å bytte ut dette?

IR gjør at de kan kjøre alle identiske fjernkontroller på samme frekvens og uten bonding og validering samt trolig at de slipper å bevege seg inn i RF-verden hvor det sikkert lurer 1 000 000 patenter. :)

Hurra for fremskritt.

 

Det er ikke noe i veien for å kjøre ting på samme frekvens uansett. IR er ett møkkasystem, å måtte ha line of sight er en formidabel ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fjernkontrollen fungerer ikke slik at den setter på hva du tenker på. Du må konsentrere deg og fokusere på å skifte kanal opp og ned. Det er ikke noe slik "nå tenker jeg på nakne pupper og plutselig kom playboy på TV-en".

 

Jeg tipper nok at det her er snakk om sansing av muskelimpulser og ikke hjernebølger (og enda mindre tanker) - da dette rett og slett er den enkleste og mest robuste måten å plukke opp nervesignaler. Den enheten (husker ikke navnet i farten) som er ment for spillbruk fungerer primært på denne måten også. Det betyr i praksis at du kan "trykke på knapper" ved å flexe små muskler i ansiktet og denslags. Det betyr dog ikke at du må sitte å lage grimaser hele tiden. Det viser seg at ved trening (når du lærer deg hva sensoren reagerer på - ikke ulikt å lære opp de vanlige musklene dine) så er det bare ørsmå bevegelser som skal til hvilket kan (med mye trenign vel og merke) bli like naturlig og ikke-bevisst som når en erfaren FPS spiller beveger seg med tastature og musen i et FPS spill.

Da tenker du tross alt ikke på hvilke taster du skal trykke men helelr bare hvordan du vil at du skal bevege deg - og fingrene går etter "muskelminne".

 

Forskning indikerer faktisk at det er fullt mulig å sende slike impulser uten å faktisk bevege musklene merkbart - og det er det som virker å bli tilfellet mer og mer ved langvaring bruk.

 

Det er når du oppnår slikt "Muskelminne" etter mye bruk at slike dingser kan virke som "tankekontroll" da det er som du i praksis får en usynlig ekstra hånd å jobbe med - men det er ikke snakk om noen "tankekontroll" i noen konkret forstand.

 

Det finnes vel og merke også sensorer som sanser hjernebølger (ikke muskelimpulser altså). I stedet for å bruke musklene dine for aktivere disse må du i stedet endre "fokuset" i hodet ditt for å si det slik. Det er fremdeles ikke "tankekontroll" i den forstand at du tenker på noe og det skjer - men det er faktisk ekte brain-to-computer kontroll om enn veldig grunnleggende. Det fungerer fremdeles bare som en av/på eller i beste tilfelle som en 0-til-100% skala. Spill-enheten jeg nevnte over hadde dette også for alfa og betabølger mener jeg å huske. Problemet med denne styringen fremfor de basert på muskelimpulser er at lærekurven er mye vanskeligere. Delvis fordi det er vanskelig å forklare hva du skal gjøre for å oppnå riktig sinstilstand for at det aktiverer funksjonen og delvis pga. det er mindre intuitivt for oss å prøve å påvirke noe i omverdenen via hjernen direkte enn det er ved å brke en muskel - hvilket tross alt ikke er så langt unna det vi gjør hver eneste dag med armer og ben. De som testet dette over lengre tid rapporterte at det var mulig å bli god på denne typen styring også til den grad at det ble "second-nature", men det tok gjerne månedsvis med trening fremfor noen dager eller uker på muskel-impuls styringen.

 

Jaja, nok masking fra meg :) Jeg synes bare det er interessant teknologi - når det bruks til mer interessante ting enn fjernkontroller... :roll:

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

hvis tankekraft skal fungere skikkelig her så må man ha kontroll over :

10 nummertaster til ( kanalvalg ,sidetal på tekst tv,koder o.l)

2/3 volume knapper

2 kanalvalg taster

ca 8 taster for avspilling av video eller cd

i tillegg kommer de spesielle tastene for innstilling av tv ,video eller de ander enhetene man bruker

 

sumerer men det opp så får man fort bruk for en 30-40 taster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...