Gå til innhold

Ubuntu 11.10 er i beta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
All testing skjer på eget ansvar, og ingen vil hjelpe deg dersom denne beta utgaven på noen måte ødelegger systemet ditt.

Det er litt vel bombastisk sagt. Det finnes mange som vil hjelpe, men ingen forplikter seg offisielt til å hjelpe. Og av de som vil hjelpe så er det ikke alle som kan. Uansett, jeg skjønner selvsagt hva du mener.

 

Jeg har ikke prøvd Lubuntu før og Xubuntu har jeg så vidt kjørt noen minutter for flere år siden så det er ikke stort jeg husker av det. Er det noen som kan oppsummere kjapt hvilke hovedforskjeller det er mellom disse to og de mer kjente Ubuntu og Kubuntu?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
* Thunderbird erstatter Evolution som e-mail leser.
Wohoo! :w00t:

 

* Skrivebordet er nå basert på Gnome 3.2 (tidligere 2.32)

* Unity – Ubuntus grafiske grensesnitt – har vært utsatt for en rekke endringer for bedre ytelse og stabilitet, samt nye funksjoner og smått forbedret visuell stil.

Hvis de har klart å gjøre Unity LTS-stabilt ønsker jeg det hjertlig velkommen. Både Gnome3 og Unity har temmelig fancy grensesnitt, så hvis vi i tillegg får velge mellom de to kan det bli veldig bra. :)
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd Lubuntu før og Xubuntu har jeg så vidt kjørt noen minutter for flere år siden så det er ikke stort jeg husker av det. Er det noen som kan oppsummere kjapt hvilke hovedforskjeller det er mellom disse to og de mer kjente Ubuntu og Kubuntu?

Lubuntu bruker LXDE, Xubuntu XFCE. Det er den største forskjellen. Forskjellige default-utvalg i pakker og et par ubuntu-unike skins til de respektive DEs, og det er omtrent det.

Lenke til kommentar

endrebjo, de kan du. Om du ikke kjører et nyinstallert system uten oppgradering.

 

Zpeed, det er støtte for blu-ray i Nautilus, men du må installere et begrenset tillegg. (Fordi det ikke er åpen kildekode)

 

Spent for dette. Det skal visst bli en ny innloggingsskjerm som ser fantastisk ut.

Lenke til kommentar

Har brukt Unity siden april, og er blitt helt avhengig av det. Litt tilvening trengs i starten, men dette er virkelig et gjennomtenkt system, får på en måte alle fordelene fra Apple og Microsoft sine GUI'er på en gang. En desktop som er der når du trenger den og som holder seg pent unna når du holder på med andre ting.

 

Men det er så flautt å anbefale Linux til folk for tiden, siden alle før eller siden kommer borti Silverlight-videoinnhold som ikke lar seg spille, og da er veien kort tilbake til Windows. Moonlight har ikke vært oppdatert tiden april, og uten nye versjoner som holder tritt med virkeligheten så ligger Linux-utbredelsen brakk. Dette har ikke noe med Ubuntu å gjøre, men jeg må påpeke det da det er en alvorlig showstopper for hele Linux-miljøet.

Lenke til kommentar
All testing skjer på eget ansvar, og ingen vil hjelpe deg dersom denne beta utgaven på noen måte ødelegger systemet ditt.

Det er litt vel bombastisk sagt. Det finnes mange som vil hjelpe, men ingen forplikter seg offisielt til å hjelpe. Og av de som vil hjelpe så er det ikke alle som kan. Uansett, jeg skjønner selvsagt hva du mener.

 

Jeg har ikke prøvd Lubuntu før og Xubuntu har jeg så vidt kjørt noen minutter for flere år siden så det er ikke stort jeg husker av det. Er det noen som kan oppsummere kjapt hvilke hovedforskjeller det er mellom disse to og de mer kjente Ubuntu og Kubuntu?

 

Lubuntu er ny for meg også, men har brukt xubuntu siden 8.04. Uten å gå inn på den evige krigen mellom KDE og Gnome så kan en vel si at Xubuntu er en lettere variant av skrivebordsmiljøet. Hva en velger er kanskje aller mest basert på vane, ytelse eller om man har spesifikke krav som kanskje virker best på et bestemt valg. Da jeg startet med Xubuntu var det ytelsen som ga valget. Lubuntu er ennå et LETT skrivebordsmiljø denne gangen basert på LXDE. Skal være enklere mtp maskinvarekravene og skal også kreve mindre kommoandolinje-bruk, akkurat det er ofte et problem og en terskel for nye brukere. Utover at jeg har lest om LXDE har jeg aldri testet selv.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hoppet over til ubuntu permanent, men er to showstoppers:

 

Flash er fortsatt laggy som helvette (noe som forsåvidt ikke er ubuntu sin feil), og selvfølgelig lyden. Pulse, alsa OSS4 etc er fortsatt ganske rævva og er utrolig vanskelig å bruke. X-fi S/PDIF er bare å glemme, og andre kort må du jobbe i 2 dager for å få til DD/DTS passthrough på.

Lenke til kommentar
All testing skjer på eget ansvar, og ingen vil hjelpe deg dersom denne beta utgaven på noen måte ødelegger systemet ditt.

Det er litt vel bombastisk sagt. Det finnes mange som vil hjelpe, men ingen forplikter seg offisielt til å hjelpe. Og av de som vil hjelpe så er det ikke alle som kan. Uansett, jeg skjønner selvsagt hva du mener.

 

Like greit å male ett dommedagsbilde så folk fullstendig ny til Linux ikke prøver seg og får ett skeivt bilde, og det er like så greit, er mange feil i betaen :/

 

Til de som ikke liker Unity, Gnome-Shell ligger i pakkebrønnen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...