Gå til innhold

Kraftig forbedret innmat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm...jeg venter fortsatt på at Pana skal gå tilbake til mekanisk zoomring på FZ-serien. Så lenge dette ikke går i lomma uansett (der hører som kjent etter min mening ingen kamera hjemme uansett..) kunne man jaggu gått tilbake til skikkelig zoomring.

Gledelig var det at de har tatt til vettet og redusert oppløsningen, men desverre ennå ikke nok. 8 MP med ny brikketeknologi burde gjort susen på ISO-egenskaper. Litt bedre lysstyrke hadde heller ikke skadet. Jeg har jo F2.0 på lillebror LX5....

Lenke til kommentar

Hmm...jeg venter fortsatt på at Pana skal gå tilbake til mekanisk zoomring på FZ-serien.

Da er jeg redd du må vente en stund. Panasonic har helt klart prioriert å få ned størrelsen på FZ-serien de siste årene og en FZ100 (har ikke sett FZ150, men det skal være veldig likt) er mye mindre enn en FZ30 eller FZ50. Noe skyldes mindre sensor, noe dårligere lysstyrke og noe at objektivet endrer størrelse, men samtidig har de godt og vel doblet zoomområdet og jeg synes Fz100 er et ganske bra kompromiss.

 

Både Fuji og Sony har valgt å ha zoomring og det koster opplagt litt i øket størrelse. Personlig synes jeg det er verdt det, men jeg kan også forstå at Panasonic ønsker å ha størst mulig forskjell i størrelse i forhold til for eksempel G3 med 14-140.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har et FZ50 og ser nå etter et nytt som er en vesentlig oppgradering. Har tittet på speilrefleks i lang tid samt i 4/3 formar.

 

Hva er det du vil ha vesentlig oppgradert? Hvis svaret er alt så finnes det ikke uten å gå opp i størrelse.

 

Hvis du kun ser på bildekvalitet vil jeg si at alt fra FZ18 og oppover slår FZ50 på JPG-kvalitet. Med RAW er det ikke så enkelt, FZ28 var bra. Så stoppet det opp litt med FZ38 og gikk litt tilbake med FZ100 (FZ45 var bedre), men jeg har ikke hatt mulighet til å sammenligne direkte med så gamle modeller som FZ30 og FZ50.

 

Totalt sett vil jeg likevel mye heller hatt FZ100 enn FZ50. Med unntak av søkeren (litt dårligere på Fz100) og zoomringen/objektivdesignet er FZ100 fantastisk mye bedre på hurtighet, skrivehastighet med RAW, seriebilder, video, skjermløsning osv. Objektivet som ikke endrer størrelse tror jeg ikke det er mulig å få til i dag så lenge zoomområdet er doblet eller mer.

 

Hvis du vil ha noe som matcher FZ50 med zoomring må du enten over på Fuji HS20 eller en G3 med 14-140 zoom. Hvis pris ikke er noen hindring og du klarer deg med 10x zoom er G3-løsningen klart best av de to. Du kan også se på E-PL3 med Olympus 14-150 som blir ennå litt mindre enn G3 og 14-140, men da må du ha løs søker i tillegg.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hvilket 14-140 anbefaler du?

 

Noen av disse kamera+objektivpakkenene du anbefaler?

http://www.prisjakt....20lumix%20G3%20

 

Det finnes bare en 14-140 som jeg vet om, vet ikke om den selges i kit sammen med G3. Det vanligste er 14-42 som er en helt Ok normalzoom, men ikke noen bra alternativ hvis der stort zoomoråde du vil ha. Olympus har imidlertid en 14-150 som jeg ikke har prøvd, men som har fått ok karakter i tester.

 

Problemet med Olympus m4/3 på Panasonic er at det ikke er stabilisator i objektivet, så kjøper du Olympus objektiv (og vil ha stabilisering) er du låst til Olympus hus. Kjøper du derimot Panasonic optikk (av de som har stabilisator) kan du kjøpe hus fra begge og uansett få stabilisering. Olympus har foreløpig ingen hus med innebygd søker så vil du ha det er det Panasonic som gjelder. Personlig synes jeg tele og superzoom blir litt kronglete uten søker, men ser også at folk kjøper hus uten søker sammen med 14-150 og virker fornløuyde med det så det er nok litt smak og behag inne i bildet her.

 

G3 med 14-140 vil bli et stort skritt opp i bildkevalitet i forhold til FZ50, du får også en ekstremt mye bedre søker og mer fleksibel skjermløsning, men på bekostning av litt øket størrelse og vekt. En FZ150 vil vil gi redusert størrelse og vekt, mye raskere operasjon, bedre skjerm, marginalt dårligere søker og sannyligvis et hakk eller to bedre bildekvalitet enn FZ50. Har natulrig nok ikke prøvd FZ150 ennå så bilekvaliteten er en ukjent faktor, men kameraet ellers er veldig likt FZ100 som jeg kjenner godt.

 

Når det gjelder tilbudene du linker til synes jeg det er vanskelig å anbefale å kjøpe G3 med 14-42 hvis du uansett skal ha 14-140. Jeg ville spurt i en av de større butikkene som selger en del Panasonic om et tilbud på kombinasjonen. Kan du ikke få det må du vurdere hva som lønner seg, kjøpe kit med 14-42 og eventuelt selge det og kjøpe 14-140 løst, eller bruke 14-42 selv når for bruk når du vil ha en mer kompakt enhet.

 

Ellers er det verdt å merke seg at Panasonic lanserte en ny 14-42 før helgen, uten zoom- og fokusring, men superkompakt. Når/om det kommer i kit med G3 vet jeg ikke, og prisen er heller ikke kjent ennå (dvs reell pris i butikkene).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...