Gå til innhold

Sonys nye gromglass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vippepinnen til Sony for min del blir ISO støy kvalitet.Samt at det ikke frister for mye med EVF...

Vet ikke hvor nøytrale de som har testet så langt er, men den gjennomgående melodien er at sammenlignet med de små søkerene som er i crop-kameraer så er EVFen i a65 og a77 en betydelig forbedring, men at de store lyse søkerene i fullformat fortsatt er bedre enn EVF (selv om man går glipp av masse ekstra informasjon i OVF).

 

EVF er fortsatt ikke helt uten problemer, men problemene er redusert og fordelene økt betydelig i forhold til tidligere versjoner.

Lenke til kommentar
Vippepinnen til Sony for min del blir ISO støy kvalitet.Samt at det ikke frister for mye med EVF...

Det er for tidlig å anta at ISO-egenskapene blir dårligere enn for den fantastiske 16 Mp-sensoren deres. Jeg gir de en odds på 2/3 for at 24 Mp-sensoren faktisk får bedre støyegenskaper enn 16 Mp-sensoren.

Lenke til kommentar
Vippepinnen til Sony for min del blir ISO støy kvalitet.Samt at det ikke frister for mye med EVF...

Det er for tidlig å anta at ISO-egenskapene blir dårligere enn for den fantastiske 16 Mp-sensoren deres. Jeg gir de en odds på 2/3 for at 24 Mp-sensoren faktisk får bedre støyegenskaper enn 16 Mp-sensoren.

 

 

Etter å sett på diverse bilder som er utgitt, så ser det ut som at NR til kameraet drar litt hardt i JPG. Kan ikke si at jeg er like imponert som da Fuji x100 kom ut. Så ett eksempel der ISO 1600 så ut som en smørje. Men selvsagt, dette er ikke RAW optimalisert enda, samt at bildestørrelsen og 100% crop blir mye mer anderledes enn ved en mindre MP-sensor. Kan være at den blir bedre enn 16MP-sensoren, men at ved crop så ser kvaliteten utrolig dårlig i forhold hmm.gif

 

Venter i spenning på når en skikkelig review kommer ut. Men er litt tilbakeholden. De eneste de har trukket fram er hastighet og videokvalitet. ISO er ikke nevnt av Sony en eneste gang. Mye av dette kan være av at løsningen de bruker medfører at sensoren får 70% av lyset som kommer inn, og derfor ikke for godt nok lys. EVF får visstnok 30%, og det er derfor det ikke er mulig med OVF på ett slikt kamera.

Dette er rene internett kilder, og vil ikke gå god for dette, så om noen andre her vet mer om dette enn meg, så kom gjerne med korrektur!

 

Lenke til kommentar

EVF får null. Det er den fasedetetekterende AF-sensoren som får de 30 prosentene. Helt enig i at det blir spennende å se på testresultatene.

 

http://news.cnet.com/8301-30685_3-20021604-264.html

DxO Labs released today sensor test results for Sony's SLT-A33 and A55 and found that the mirror soaks up about one-third of an F-stop's worth of light.

 

Jeg er ikke sikker på hvor stor prosent av lyset 1/3 F-stop utgjør, men jeg synes 30% høres mye ut?

 

Forøvrig viktig poeng at det er AF-sensorene og ikke EVF som får lyset som reflekters opp av speilet. OVF viser det som kommer gjennom objektivet, mens EVF viser det som bildebrikken ser med noe prossesering (dvs. 100% view, justert hvitbalanse, samt mulig å vise eksponering og dybdeskarphet, histogram, kontrast-peaking, og eventuelle fargeherjinger som f.eks. sort/hvitt + en farge, eller kraftig forstørring for å stille fokus manuelt).

Lenke til kommentar

DxO Labs released today sensor test results for Sony's SLT-A33 and A55 and found that the mirror soaks up about one-third of an F-stop's worth of light.

 

Jeg er ikke sikker på hvor stor prosent av lyset 1/3 F-stop utgjør, men jeg synes 30% høres mye ut?

1 stop = lyset * 2, evt lyset / 2 = 0.5 av lyset.

1/3 stop = lyset * 1.26, evt lyset / 1.26 =0.79 av lyset.

 

Så - 30% lys kan godt være avrundet av 26%, evt at 1/3 stop er avrundet fra 30%.

Lenke til kommentar

http://news.cnet.com/8301-30685_3-20021604-264.html

DxO Labs released today sensor test results for Sony's SLT-A33 and A55 and found that the mirror soaks up about one-third of an F-stop's worth of light.

 

Jeg er ikke sikker på hvor stor prosent av lyset 1/3 F-stop utgjør, men jeg synes 30% høres mye ut?

 

I praksis betyr det at disse kameraene må bruke 1/3 trinn høyere ISO for å oppnå samme eksponering som et vanlig kamera, forutsatt at blender og lukkerhastighet er lik.

 

f.eks

ISO 250 isf. 200

ISO 500 isf. 400

...

ISO 4000 isf. 3200

 

Verdt å tenke på for de som bruker store deler av dagen på å stirre på 100% crops fra forskjellige kameraer på ISO 6400 :p

Lenke til kommentar

Hvordan er værtettingen på dette a77 kameraet? Jeg hadde egentlig tenkt meg 7D men så kom dette... Er ikke noe proff bruker men regner med det blir et av disse to, noen som kan nevne noen vesentlige forskjeller? vet at a77 ikke er testet men sån papir specs samenligning...

Lenke til kommentar

Dpreview skriver om A77: Environmentally sealed: Yes (Dust and moisture resistant). Hvor god tettingen er vet vi ikke ennå, men vippbar skjerm har nok gitt Sony større utfordringer med å tette kameraet enn Canon. Merk at den nye 16-50 f/2,8 kitzoomen er det første og hittil eneste værtettede objektivet fra Sony. Mulig du finner noe værtettet til Sony alfa fra Sigma, Tamron eller andre.

 

Både Canon og Pentax har betydelig større utvalg av værtettede objektiver. Pentax K-7/K-5 sin værtetting går for å være litt bedre enn Canon 7D sin, uten at jeg har noen konkrete data å vise til. Her i landet er det også verd å nevne at vintertemperaturer kan være en utfordring. Pentax garanterer at K-5 skal fungere bra helt ned til -10 grader. Canon garanterer ikke at 7D fungerer under frysepunktet. Begge har +40 grader som maks omgivelsetemperatur. Jeg har ikke sett noe tall for temperatur for A77.

 

Redigert: I manualen til Canon 7D står det faktisk maks 85% luftfuktighet ved bruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den nye 16-50'en til Sony er allerede testet hos SLRGear. Den er fin og skarp - men har litt vignettering og seriøse mengder kromafeil. Kromafeilene kan heldigvis rettes opp i etterbehandlingen, og skal være autokorrigert hvis du bruker objektivet på A77.

 

Later til at Sony har prioritert andre ting enn det som kan rettes opp i etterbehandlingen - og det er jo egentlig ikke en dum tanke - er den skarp og lyssterk, så kan kromafeil tas etterpå. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...