Gå til innhold

WTO gir kineserne det glatte lag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De sier de har villet redusere eksporten av miljømessige hensyn"

 

Så Kina har begynnt å se på klima å miljø, fremfor økonomisk vekst... Gratulerer Kina!

 

(Men jeg tror ikke på dere... :tease: )

kina ønsker og bremse den økonomiske veksten da! så det er nok ikke helt riktig det heller...

men tviler veldig sterkt på at det har noe med miljø og gjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

Kina har en vanvittig satsing på fornybar energi, så miljøhensyn er ikke helt fraværende der heller, selv om vi ofte ser på Kina som miljøsvin.

 

http://www.tu.no/energi/article130442.ece

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=585774

http://e24.no/utenriks/bruker-billioner-paa-groenn-energi/1984039

 

Så vidt jeg husker bygger de ut fornybar energi tilsvarende mer enn hele norges totale energiforbruk, hvert eneste år.

Lenke til kommentar

Er jo ikke *bare* vannkraft som er "grønn" energi idag. Håper dette tas med i enhver i debatten her. Om Kina bygger ut som Simen sier, så er det nok mer enn bare vassdragskraft.

 

OT: Så tror jeg ikke Kina er så interessert i å slutte å ekspandere. Men ser heller ikke for meg at å øke prisene på sjeldne råmaterialer er så lurt ettersom man da gjerne begynner å se på andre konkurrerende løsninger. Så hvor smart denne "moven" fra Kina var får vi vel se. Jeg tror dette ikke er et sjakktrekk i lengden.

Lenke til kommentar

Er ikke noe mangel på disse "sjeldne" mineralene i verden.

 

Er bare at Kina utvinner de billigst også er det ikke så mange land som er villig til å ta på seg oppgaven når det er så stor fare for miljøet å gjøre denne jobben.

 

Synes det blir litt dumt å kreve at de da må også møte etterspørselen til hele verden uten å øke prisen, meste parten bruker de jo selv.

 

Japan har vært litt smartere å kommet opp med alternativer, også hvis du flytter fabrikker din til Kina så trenger du ikke å tenke på kvoten heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At WTO krever at et land skal eksportere råvarer synes jeg er latterlig.

 

Kina kunne like så gjerne lagt på et "miljøgebyr" på eksporten av disse varene på f.eks 300%, noe som jeg forstår hadde vært ganske så reelt. Grunnen til at ingen andre land eksporterer disse råvarene er pga miljøforurensning. Eksportforbudet gjør at mye mer av pengene blir i Kina som da igjen har penger til å forbedre miljøet.

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med miljøvern å gjøre, men alt med grådighet og politisk makt. Det hele startet for en stund siden da Japan tok en kinesisk båt i arrest fordi de mente den hadde vært i japansk farvann (området er forøvrig omstridt) og den kjørte i kystvakten deres da den prøvde å stikke av. Siden da har Kina brukt disse materialene som pressmiddel for å få mannskapet og båten løslatt, pluss at Japan måtte gjøre retrett med tiltalene osv. Selv om den krisen er over, hadde Kina da oppdaget hvor flott et pressmiddel disse mineralene utgjorde, og har benyttet dem flittig.

 

Vi har også sett noe av den samme oppførselen når det gjelder norsk næringsliv etter fredsprisen, og dette kommer ikke til å være første eller siste gang de prøver seg på noe slikt. Kina har i de senere år fått økonomiske muskler som de vil bruke for å oppnå sine mål i den grad de ser at de kan komme seg unna med det.

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med miljøvern å gjøre, men alt med grådighet og politisk makt. Det hele startet for en stund siden da Japan tok en kinesisk båt i arrest fordi de mente den hadde vært i japansk farvann (området er forøvrig omstridt) og den kjørte i kystvakten deres da den prøvde å stikke av. Siden da har Kina brukt disse materialene som pressmiddel for å få mannskapet og båten løslatt, pluss at Japan måtte gjøre retrett med tiltalene osv. Selv om den krisen er over, hadde Kina da oppdaget hvor flott et pressmiddel disse mineralene utgjorde, og har benyttet dem flittig.

 

Vi har også sett noe av den samme oppførselen når det gjelder norsk næringsliv etter fredsprisen, og dette kommer ikke til å være første eller siste gang de prøver seg på noe slikt. Kina har i de senere år fått økonomiske muskler som de vil bruke for å oppnå sine mål i den grad de ser at de kan komme seg unna med det.

 

Eneste problemet med det er at Kina begynte å trappe ned eksporten allerede i 2006, dette med den kinesiske fiskebåten skjedde i 2010. Hvis man skal tenke at Kina gjør det for å være grådig, så tror jeg heller det har med at Kina har mer lyst til å selge ferdig produkter enn å utvinne og selge billige råvarer til resten av verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"De sier de har villet redusere eksporten av miljømessige hensyn"

 

Så Kina har begynnt å se på klima å miljø, fremfor økonomisk vekst... Gratulerer Kina!

 

(Men jeg tror ikke på dere... :tease: )

I og for seg enig der, men nå er vel ikke Kina noe særlig verre på miljø enn resten av verden.

Jeg kommer ikke på så mange land som setter miljø foran økonomisk vekst.

Lenke til kommentar

"De sier de har villet redusere eksporten av miljømessige hensyn"

 

Så Kina har begynnt å se på klima å miljø, fremfor økonomisk vekst... Gratulerer Kina!

 

(Men jeg tror ikke på dere... :tease: )

I og for seg enig der, men nå er vel ikke Kina noe særlig verre på miljø enn resten av verden.

Jeg kommer ikke på så mange land som setter miljø foran økonomisk vekst.

Er enig i at vi andre ikke er skinnhellige, men Kina er vel akkurat den verste, da de har passert USA i å være verdens største i utslipp av CO2. De skal derimot ha den at de de siste årene har lagt mer vekt på fangst og lagring av karbon å har bygget flere testanlegg for dette. Kostnadsmessig er slike anlegg mye billigere å produsere i Kina enn i f.eks Norge, så la oss håpe de bygger MANGE av dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...