Gå til innhold

HP forlater mobil- og nettbrettmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike nyheter blir litt dumt her til lands.

 

"Slutter med mobil og nettbrett grunnet synkende tall"

 

Vel, det har ikke akkurat vært noen storoffensiv for å få solgt disse produktene her til lands, har det? Hva forventer de egentlig?

 

Hvordan dette er i USA og resten av verden skal jeg ikke si noe om, men fra en nordmanns ståsted har Palm/HP vært altfor passive. Vi har jo hørt om disse enhetene med WebOS i flere år, men aldri sett noe til de. Dvs, jeg har kun sett et knippe telefoner til salgs her til lands, men da med uholdbare serviceordning dersom noe skulle gå galt. De har aldri blitt markedsført aktivt av elektronikkbransjen her, og da sier det seg selv.

 

Nå er for øvrig ikke en fiasko i Norge grunnlag for å legge ned hele driten, men jeg hadde faktisk veldig troen på WebOS, og om jeg ikke husker feil så kom webOS ut ikke så veldig lenge etter Android, så virket som om "alt" lå godt til rette for at dette skulle bli en suksess.

 

Slik jeg ser det er det kanskje noen sjefer som bør vurdere sin stilling. Om de ikke har troen på det gjør har de ikke særlig mye der å gjøre.

Lenke til kommentar

IBM og HP ønsker vel å fokusere på markeder med høyere marginer. PC er en commodity som hvem som helst kan lage. Snart er PC SoC basert og da blir muligheten til å legge på ekstra verdi nesten lik null. Jeg forstår godt at de heller vil fokusere på områder hvor de kan legge til mer verdi selv og hvor marginene er større slik som enterprise markedet.

 

Det som forundrer meg mest er at skrivere, dvs. blekk, kan ha så store marginer. Tydelig at markedet ikke fungerer veldig bra der, og det er vel derfor HP ikke selger unna dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er bare for dårlig på produktdesign og markedsføring. Apple har overtaket helt klart.

 

Apple er for mange forbundet med kvalitet og luksus. Klart det selger da.

 

PC produsenter får slutte å selge produkter med for lave marginer hvis de skal ha sjangs på å ta igjen markedsdominansen til Apple.

 

Selv om du selger millionvis av billige (og dårlige) nettbrett og netbooks så betyr det ikke at du er synlig på samme måte som det Apple er.

Lenke til kommentar

For det første, se denne, så ser man kanksje hvorfor maskinene ikke tjener penger, noe så komplisert skal man lete lenge etter:

http://www.youtube.com/watch?v=kOdmGuiq1l8

 

Samt anbefaler jeg alle til å lese følgende artikkel: http://www.pcworld.com/article/237992/windows_laptop_makers_cant_catch_up_to_the_macbook_air.html

Den tar for seg de reelle problemene/valgene produsentene utenom Apple har/tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det med all rettferdighet en stund siden sist jeg testet en HP laptop (heck, siden jeg ble bruker her på forumet, når jeg tenker meg om. ZE5400 er en HP-laptio …), men dersom kvaliteten ikke er blitt bedre er det like godt at de lar vær, og konsentrerer seg om noe de kan; servere og servertilbehør.

 

Eneste HP-produktet i hus for tiden er denne, og det er også det eneste jeg har vært fornøyd med. er

439266-HP.jpg

 

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Skriver dette på en HP pavilion ze5425ea fra oktober 2003 som har vært i daglig bruk siden den var ny for 8 år siden. Oppgraderte den for 2 - 3 år siden med mer minne og større harddisk. Batteriet er originalt og varer ennå i 30 minutter. Konklusjon må være at HP kan også lage maskiner med høy kvalitet.

 

Forøvrig så synes jeg ikke at 13 minutter for å demontere en bærbar fullstendig vitner om en spesielt komplisert maskin.

Lenke til kommentar

Ikkje rart at HP taper pengar då.

Services: 1,2 milliarder dollar overskudd.

Enterprise servers, storage and networking: 699 millioner dollar i overskudd.

Software: 151 millioner dollar i overskudd.

PSG (PCer, skjermer med tilbehør): 567 millioner dollar i overskudd.

IPG (printere, scannere, foto): 892 millioner dollar i overskudd.

Financial services: 88 millioner dollar i overskudd.

 

Hvor lå de store tapene?

Lenke til kommentar

liker ikke de hp produktene som skal ut, men det er synd at det skjer. spesielt når dem taper til apple, da mange av de som kjøper ikke har bruk for produktet (med andre ord kan dem kjøpe et annet nettbrett for halve prisen)

 

Mulig jeg misforstår her, men finnes det brukbare nettbrett til halve prisen av en iPad?

Lenke til kommentar

Triste greier.

Jeg har bare unnlatt å kjøpe meg en pre på grunn av for liten skjerm, og at jeg heller vil ha en slankere telefon enn fysisk tastatur. Hvis de hadde fått pumpet ut et par telefoner med kul hardware og nyeste webOS hadde nok flere utviklere hoppet på, og de hadde hatt en vinner. webOS virket utrolig kult.

 

Ellers kjøpte jeg meg for to uker siden (i USA, men dog...) en hp laptop. En elitebook 8460. Byggekvaliteten er kjempegod, og i motsetning til den videoen som var postet litt tidlgiere, så kan man uten verktøy fjerne bakplaten og få tilgang til ram, harddisk, eksterne kort (wifi o.l.) og den "bay-en" som holder eksempelvis dvd-spiller på tre sekunder. Utenom litt dårlig innsynsvinkel og fargegjengivelse på skjermen er jeg strålende fornøyd, så HP kan virkelig lage laptoper hvis de vil, jeg har både hatt powerbooks fra mac og sony vaio...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...