Gå til innhold

IBM utvikler chip som kan «tenke"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arnold kan gjerne få beholde klærne på, men hun andre derimot må gjerne sprade naken rundt med de avlshoppehoftene sine :b

 

Menneh. Det har ligget i datamaskinens "natur og utvikling" at kunstig intelligens en dag vil være realitet. Selv etter industriens tidsalder trådte i kraft så har utviklingen gått i rasende utvikling selv om vi fremdeles er i dens spede barndom. Det er ikke lange tiden siden folk fremdeles trillet rundt med hest og kjerre. Rent evolusjonsmessig sett.

Lenke til kommentar

I en verden der mange folk er sluttet å tenke ser jeg faktisk behovet :)

 

Skulle ikke forundre meg. Mange av oppfinnelsene i denne verden er laget nettopp fordi folk ønsker snarveier og metoder for å gjøre ting enklere for seg. Hvis folk om 60 år kan la en chip ta seg av hukommelsen og matte-regningen, så tror jeg de vil bruke den muligheten. Vi vil begynne å liberalisere på etikken rundt det å implantere ubiologiske enheter i kroppen vår får å bli smartere, sprekere og sterkere. Folk vil begynne å ta opp lån og tegne forsikring for å kunne holde tritt med resten av samfunnet og det vil gå den veien.

 

/fantasi

Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg nødvendigvis tror "Skynet" er sannsynlig... men det er like fult en tankevekker at vi i dag kan lage datarom som er "umulige" å slå ut... dersom det en vakker dag skulle oppstå en form for AI som hadde ønske om å overleve og utslette mennesker tror jeg vi ville fått store problemer.

 

For det første kunne en slik mykevare spredt seg uhemmet i skyen og rundt, bare se på "vmware" og hyper-v teknologien som er bortimot helt hardware uavhengig og kan utnytte ressurser fra hvor som helst når som helst...

 

Gruer meg til bilfabrikkene setter på automatvåpen og en AI for å jakte på mennesker :|

Lenke til kommentar
Brikkene er designet etter samme prinsipp som menneskehjernen og skal være i stand til å emulere flere av hjernens funksjoner ved hjelp av avanserte algoritmer og et silisiumbasert kretssystem.

Og hva slags prinsipp er det?

Det er jeg også mildt sagt spent på. Har de endelig fått tak i Vårherre? "Jo, mine barn, nå skal dere høre .."

Lenke til kommentar

Haha :D Ja det hade vært noe, både Skynet og biler med autovåpen. Men fra spøk til gevær.

 

En sånn Jarvus som er i Iron Man, som holder huset under kontroll, AI som overvåker eldre som trenger omsorg og kan bestill hjelp ved nødvendighet, AI som er flittige nok til å ta over dersom en stresset flyveleder bryter sammen i tårnet eller f.eks. ta over styringen på et fly som har mistet kontrollen.

 

Mulighetene er kjempestore og utkommet er jo heller positivt enn negativt spør du meg. Utkommet i filmer som terminator eller Eagle Eye er jo litt vel, erm, skal vi si, fiksjonelle, men joda, muligheten er jo alltids der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...