Gå til innhold

Windows 8 får App Store


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare jeg som sterkt missliker rettningen windows 8 tar? :ermm:

Og hvilken retning er det?

Etter det jeg har fått med meg vil "Windows 8" på en vanlig PC fungere mer eller mindre på samme måte som Windows 7.

Om den får en "App Store" og et annet GUI for tablets er av liten betydning for meg. For det blir neppe en "closed App Store" a la Apple, og tablet-GUI'et vil neppe komme i veien for vanlig PC-bruk.

 

(Lurer på om det endelige navnet vil bli offentliggjort under BUILD-konferansen neste måned?)

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe fellesbetegnelse på slike løsninger? Programvareportal, programvarebutikk ... ?

 

App Store er jo det Apple kaller det for, nyere Ubuntu-versjoner kaller dette for Software Center (fra ca 2004 til nyere tid kalte de det Add/Remove Software eller noe, som ikke kan sammenlignes med MS sin Add/Remove), Android har Android Market, Linux Mint kaller det for Software Manager, osv.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med en slik programvarebutikk? Man får jo installert programmer uten å gå via en bestemt butikk også. I hvert fall i dagens Windows. En programvarebutikk kan jo fort bli en måte å fryse ute programmer og leverandører man ikke liker og å pushe egen programvare med "gunstige hylleplasseringer". Dette er selvsagt spekulasjoner. Vi får se hva Microsoft gjør i praksis når tiden er moden.

Lenke til kommentar

Hvis det er på samme måte som appstore/windows update gjør det, slik at om det kommer nye oppdateringer, sikkerhetsfikser så vil du få beskjed så ønsker jeg det velkommen. Er altfor mange programmer som har sine egne måter å sjekke det på, f.eks flash, skype osv., og de skal alle starte sine egne prosesser ved oppstart som er bare med på å forsinke oppstarten av windows.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe fellesbetegnelse på slike løsninger? Programvareportal, programvarebutikk ... ?

 

App Store er jo det Apple kaller det for, nyere Ubuntu-versjoner kaller dette for Software Center (fra ca 2004 til nyere tid kalte de det Add/Remove Software eller noe, som ikke kan sammenlignes med MS sin Add/Remove), Android har Android Market, Linux Mint kaller det for Software Manager, osv.

 

App store betyr Application Store, altså applikasjons butikken. Så det er vell en felles betegnelse, da dette er et sted man kan kjøpe "apps". det blir akk som å kalle en butikk et super market og ikke en altmulig butikk da maxbo (f.eks) har rett på "altmulig butikk"

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med en slik programvarebutikk? Man får jo installert programmer uten å gå via en bestemt butikk også. I hvert fall i dagens Windows. En programvarebutikk kan jo fort bli en måte å fryse ute programmer og leverandører man ikke liker og å pushe egen programvare med "gunstige hylleplasseringer". Dette er selvsagt spekulasjoner. Vi får se hva Microsoft gjør i praksis når tiden er moden.

 

Windows 8 blir to deler så vidt jeg vet.. standard windows look, også en ny interface som vil bli likt på tablet, mobiler og stasjonære/laptop..

Man vil forsatt kunne bruke/laste ned programmer til windows 8, på samme måte som man kan til windows 7 i dag.. Men programmer/spill som blir laget til denne nye GUIen vil man finne på app store.. Er egentlig bare en sammenslåing av windows phone/kommende tablet og standard windows..

 

Tror hvertfall det er slik det vil være..

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe fellesbetegnelse på slike løsninger? Programvareportal, programvarebutikk ... ?

 

App Store er jo det Apple kaller det for, nyere Ubuntu-versjoner kaller dette for Software Center (fra ca 2004 til nyere tid kalte de det Add/Remove Software eller noe, som ikke kan sammenlignes med MS sin Add/Remove), Android har Android Market, Linux Mint kaller det for Software Manager, osv.

 

App store betyr Application Store, altså applikasjons butikken. Så det er vell en felles betegnelse, da dette er et sted man kan kjøpe "apps". det blir akk som å kalle en butikk et super market og ikke en altmulig butikk da maxbo (f.eks) har rett på "altmulig butikk"

Jeg er fullt klar over at Apple valgte App i en del av navnet App Store som en forkortelse for Applications. Alle disse programvareportalene har nokså selvforklarende valg av navn, så sånn sett kunne man kalt dem for hvem som helst av dem. Samme med Internet Explorer (internetutforsker), kunne like godt være en fellesbetegnelse på nettlesere.

 

Det at artikkelen bruker store bokstaver antyder også at det er et navn på noe, noe som indikerer at de sikter til et bestemt produkt. Søker du etter App Store i Wikipedia kommer tre treff opp: Amazon Appstore (uten mellomrom), og to for Apple (en til Mac OS og en til iOS). Dette er også en side som er norsk, det å skrive på engelsk, og benytte forkortelse på samme måte, gir også en indikasjon på at det siktes til Apple sin App Store. Mange artikler setter også App Store i parantes eller lignende. Jeg lurer også på om Apple hadde godtatt om noen hadde kalt en slik programvareportal for App Store.

 

Du ser på denne siden at App Store er listet opp som navnet til Apple sine mobile enheter:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_digital_distribution_platforms_for_mobile_devices

 

Du kan også lese det som står uthevet her:

After the success of Apple's App Store, and the launch of similar services by its competitors, the term "app store" has been adopted to refer to any similar service for mobile devices.[9][10][11][12] However, Apple applied for a trademark on the term App Store in 2008 [13] [14] which was tentatively approved in 2011.[15] Later, in June 2011, U.S. District Judge Phyllis Hamilton, who is presiding over Apple's case against Amazon, said she'll "probably" deny Apple's motion that seeks to bar the Web retailer from using the "App Store" name.[16][17][18]Later on July, 6th, Apple was denied preliminary injunction against Amazon's Appstore by a federal judge.[19]
Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...