Gå til innhold

Nå kan du få tatovert elektroniske kretser på huden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ikke har allerede, så er det nå på høyeste tid å lese The Commonwealth Saga av Peter F. Hamilton :)http://www.goodreads.com/book/show/45252.Pandora_s_Star. Da kan du lese mer både om slike tatoveringer, og fortsettelsen!

 

Hmmm, sorry for offtopic, men boken er å annbefale generellt sett eller? Jeg er alltid åpen for gode bokannbefalinger (selv om det går mest i audiobok-format for tiden).

 

Ellers mer on topic så er dette ganske kult. De tattisene kan ikke vare spesiellt lenge dog. Med vanlig wear-and-tear så må jo det fort oppstå så mye skade i en slik krets at den slutter å fungere. Hvis de blir så triviellt billige at det ikke gjør noe å måtte ta på seg en ny en titt og ofte så er det dog kanskje ikke noen dum idè. Jeg lurer på hvordan disse får strømtilførsel dog. Det kan vel ikke være særlig batterikapasitet i en slik størrelsesorden tross alt. Er det snakk om noen smart måte å sake energi fra kroppen eller via kinetisk energi fra bevegelser de bruker kanskje?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Om du ikke har allerede, så er det nå på høyeste tid å lese The Commonwealth Saga av Peter F. Hamilton :)http://www.goodreads.com/book/show/45252.Pandora_s_Star. Da kan du lese mer både om slike tatoveringer, og fortsettelsen!

 

Hmmm, sorry for offtopic, men boken er å annbefale generellt sett eller? Jeg er alltid åpen for gode bokannbefalinger (selv om det går mest i audiobok-format for tiden).

 

Ellers mer on topic så er dette ganske kult. De tattisene kan ikke vare spesiellt lenge dog. Med vanlig wear-and-tear så må jo det fort oppstå så mye skade i en slik krets at den slutter å fungere. Hvis de blir så triviellt billige at det ikke gjør noe å måtte ta på seg en ny en titt og ofte så er det dog kanskje ikke noen dum idè. Jeg lurer på hvordan disse får strømtilførsel dog. Det kan vel ikke være særlig batterikapasitet i en slik størrelsesorden tross alt. Er det snakk om noen smart måte å sake energi fra kroppen eller via kinetisk energi fra bevegelser de bruker kanskje?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hm... er det bare mine varsel lamper som blinker? Ser en potensiell uønsket mulighet til misbruk av dette her. Elektronikk på kroppen er i hvertfall ikke noe jeg ønsker. Liker ikke tanken på å kunne bli overvåket 24/7... :nei:

Synes jeg legger igjen nok elektroniske spor etter meg. Liker ikke tanken på å ha det på / i kroppen. Kjipt nok å få virus på datan eller å bli hacket. Liker ikke tanken på at noen kanskje hacker kroppen min. Synes ikke fordelene ved et slikt produkt oppveier for risikoen. eXistenZ er en helt genial film!!! Ambefaler også 1984 av George Orwell for de av dere som ikke har lest den.

 

:innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

sånt er kult.

var med på et prosjekt en gang der vi fikk en RFID chip under huden. (minna litt om de chippene man stikker i nakken på hunder og katter). funka flotters på dørlåser. (fint å slippe å glemme nøkkelkortet:P)

skulle ønske vi kunne bruke sånt her.. det er lett å glemme nøkkelkortet på stuebordet når man går på jobb om morgenen.

Lenke til kommentar

Rolig nå... Det er ingenting her som sier at det er noen som helst tvang involvert. Dette er bare en ny teknologi, og som all annen teknologi så kan du helt sikkert få lov til å bruke eller ikke bruke den etter eget ønske. Ingen poeng med å dra inn 1984 scenarioer her. Hvis noen skulle ville holde tabs på deg ved tvang så hadde ikke akkurat elektroniske tatoveringer vært nødvendig for det. Det er fullt mulig (triviellt enkelt) å oppnå med eksisterende og godt utprøvd teknologi.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

grusisalaten: «doucheborg»! Genialt :)

 

Stigma: Har du ikke sett The Matrix eller? :) Men det er jo helt normalt å ha svært høye spenninger i kroppen. 20-30KV og sånt. Det blir ikke så mye strøm av det, men det er ikke så mye som skal til for å styre noen transistorer heller.

 

The_Saint: hvis du er redd for å bli overvåket ved at noen teiper ledninger til kroppen din, så bør du revurdere litt.

 

Jeg tenker helt motsatt. Jeg håper at det der kan utvikles så det kan brukes til EEG og tatoveres mer permanent til hodet. Noe sier meg at det ligger endel iterasjoner frem i tid. Men det er noe sånt vi trenger hvis tankestyring skal kunne tas i bruk på alvor. Og det er noe jeg er skikkelig gira på å få så raskt som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

Offtopic, Om Peter F Hamilton: Joda, god forfatter, men noen av bokseriene hans har *litt* for stor tendens til å bli avsluttet via 'deus ex machina,' en superløsning som kommer helt utav det blå. Men ellers kan han skrive ganske gode historier.

 

Anbefaler også Richard Morgan som en annen meget bra hard sci-fi forfatter.

Lenke til kommentar

Stigma: Har du ikke sett The Matrix eller? :) Men det er jo helt normalt å ha svært høye spenninger i kroppen. 20-30KV og sånt. Det blir ikke så mye strøm av det, men det er ikke så mye som skal til for å styre noen transistorer heller.

 

Joda, jøss lol, jeg har sett filmen. Jeg er også fullt klar over at det er massevis av energi i kroppen vår fra før av som vi kunne tappet inn i. Vi har kinetisk energi (fra bevegelse), kjemisk energi (i mange forskjellige varianter), og elektrisk energi mm.

 

Problemet er at det er ikke så enkelt at du kan stikke et batteri opp i anus og forvente at det begynner å lade ;) Ei heller da kan man lime elektronikk på huden og forvente at det skal få strøm sånn uten videre. Hvis de har funnet opp et pålitelig (og så lite) system for å trekke energi fra kroppen og gjøre det tilgjengelig for en elektronisk krets i riktig spenning og forsyning osv. så vil jeg nesten si at dette i seg selv slår hele resten av oppfinnelsen i hvor interessant det er... mne jeg har ikke lest noe konkret videre på det utover det som sto i artikkelen så dette vet jeg ikke :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Liker ikke dette. Trekker paralleller til hva bibelen sier om dyrets merke.. Holder avstand til slike ting.

 

With all due respect... the bible says a lot of crazy shit. Jeg har også en svak mistanke om at mannen som skrev ned disse spesifikke versene ikke hadde elektronikk-krets tatoveringer i tankene da han skrev dem. Jeg tror du kan føle deg relativt trygg. Romerriket har vært dødt og begravet en god stund nå, så sjansene for at romerene kommer og stempler deg med elektroniske tatoveringer vil jeg påstå er liten. Hvis mot formodning det skulle skje så skal jeg heller kompensere deg i etterkant ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...