Gå til innhold

Ny bildebrikke kan gjøre underverker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er veldig bra nyheter. "Bakbelyst" sensor (litt villedende navn) kan gi rundt 1,5 - 2 ganger bedre støyegenskaper. Men stor sensor er ennå viktigere. Til sammenligning vil en sensor med dobbelt så stor diagonal (1/2 tomme i stedet for 1/4) ha 4 ganger bedre støyegenskaper, gitt at de bruker samme teknologi. Kvaliteten konkurrerer altså neppe med Nokia N8.

 

Ellers så synes jeg 4x pixelbinning video høres veldig interessant ut. Det gir 4 ganger bedre støyegenskaper i video og mer nøyaktige farger på små detaljer fordi hver piksel i resultatvideoen inneholder ekte fargeinformasjon fra 4 piksler. Til sammenligning er det bare vanlig at hver piksel i dag plukker opp 1 farge.

 

Elektronisk stabilisering av video er en enorm fordel. Bare denne egenskapen alene mener jeg er et stort argument for å velge telefoner med denne sensoren. Vel og merke hvis man synes video er viktig. Dagens videoer vingler og rister så mye ved håndholdte opptak at det er til å bli sjøsyk av hvis man ser det på en skikkelig TV.

 

Virkelig godt å høre at det gjøres store steg fremover på mobilkamerafronten, og ikke minst at det skrives så gode artikler om det. :)

Lenke til kommentar

Elektronisk stabilisering av video er en enorm fordel. Bare denne egenskapen alene mener jeg er et stort argument for å velge telefoner med denne sensoren. Vel og merke hvis man synes video er viktig. Dagens videoer vingler og rister så mye ved håndholdte opptak at det er til å bli sjøsyk av hvis man ser det på en skikkelig TV.

 

Er det ikke elektronisk bildestabilisering mobiler bruker allerede idag da ??

Slik jeg har forstått det er elektronisk stablisering den dårligste teknologien, etterfulgt av mekanisk stab. deretter optisk stab. (kvalitet i stigende rekkefølge).

Lenke til kommentar

Nå snakker du om stillbilder, men la meg korrigere litt. Optisk og sensor shift -stabilisering er ganske likeverdige. Elektronisk stabilisering er elendige saker fordi det egentlig bare hever ISO-verdien. Å kalle det stabilisering synes jeg er drøyt.

 

Men når det er snakk om video så blir saken en annen. Dvs. optisk og sensor shift-stabilisering er omtrent likeverdig her også, men elekronisk stabilisering blir mye nyttigere fordi det fungerer på en annen måte. Helt uten å øke ISO-verdien kan videomodusen beskjære bildet ("digital zoom") og flytte opptaksområdet rundt på bildebrikken i takt med bevegelsessensorene. Med andre ord stabilisere bildet på samme måte som sensor shift og dermed likeverdig med optisk stabilisering.

 

I stillbildefunksjonen har ikke elektrionisk stabilisering denne muligheten fordi den bruker hele bildet, ikke bare et utsnitt. I tillegg måtte eksponeringene blitt gjort veldig tett etter hverandre ved korte lukkertider. Mye kortere enn ved bruk av videomodus (der er lukkertiden 1/48s eller 1/60s ved bruk av 24 fps eller 30 fps.)

Lenke til kommentar

Nå snakker du om stillbilder, men la meg korrigere litt. Optisk og sensor shift -stabilisering er ganske likeverdige. Elektronisk stabilisering er elendige saker fordi det egentlig bare hever ISO-verdien. Å kalle det stabilisering synes jeg er drøyt.

 

Men når det er snakk om video så blir saken en annen. Dvs. optisk og sensor shift-stabilisering er omtrent likeverdig her også, men elekronisk stabilisering blir mye nyttigere fordi det fungerer på en annen måte. Helt uten å øke ISO-verdien kan videomodusen beskjære bildet ("digital zoom") og flytte opptaksområdet rundt på bildebrikken i takt med bevegelsessensorene. Med andre ord stabilisere bildet på samme måte som sensor shift og dermed likeverdig med optisk stabilisering.

 

I stillbildefunksjonen har ikke elektrionisk stabilisering denne muligheten fordi den bruker hele bildet, ikke bare et utsnitt. I tillegg måtte eksponeringene blitt gjort veldig tett etter hverandre ved korte lukkertider. Mye kortere enn ved bruk av videomodus (der er lukkertiden 1/48s eller 1/60s ved bruk av 24 fps eller 30 fps.)

 

Nei, jeg snakker om video. På min mobil har jeg valg for å aktivere stabilisator for video. For foto finnes det ikke valg for stabilisator (antar den er altid aktivert).

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Nokia N8 har vist ingen bildestabilisering i stillfoto-modus. Kilde.

 

Does the Nokia N8 include image and video stabilization?

 

The Nokia N8 includes video stabilization but not image stabilization. For now, it’s not possible to integrate optical image stabilization into such a small module (compared to digital cameras). Digital stabilization methods typically rely on at least two frames being combined to create one clearer one. If the subject moves, you can get alignment problems. These also don’t work with xenon flash. Having said that, if you prefer to use the xenon flash it has a firing duration of between 1/3,333 and 1/200,000 of a second! Which will freeze virtually any subject you’re likely to want to photograph.

 

Damian’s tip:

 

Video stabilization works best in situations where you are trying to hold the device still or when the motion is more predictable. In situations where the movement is more erratic, it may be better to turn off video stabilization.

 

Ellers så har han jo et poeng i at optiske stabilisatorer tar en del plass. Det strider jo mot slankemoten for telefoner. Elektronisk stabilisering tar null plass. Sensor shift stabilisering tar litt plass, men ikke så mye som optisk stabilisering. Store sensorer tar mye plass og gjør telefonen tykkere.

 

Det hadde vært fint med en Android-telefon med like bra kamera som N8. Eventuelt med like stor sensor og ennå bedre sensorteknologi. F.eks samme teknologi som i OmniVision OV8850.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja stemmer det ikke da att den har elektronisk stabilisator ?

Om jeg forstod deg riktig i post 6 er dette den beste

elekronisk stabilisering blir mye nyttigere fordi det fungerer på en annen måte.

 

Uansett tror jeg ikke man finner noen andre mobiler med andre typer stabilisator enn dette på mobiler nettopp pga. fysisk størrelse som du sier.

 

Når det gjelder Android telefoner virker det som de har ett helt annet fokus når det gjelder kamera enn det Nokia har, de prioriterer ikke kameraegenskaper på samme måte.. N8 er jo fremdeles konge på haugen nesten ett år etter den ble lansert, bare det er jo helt utrolig med den utviklingen som er på mobiler idag ;)

 

Blir neppe noen Android telefon på meg med det første, er alt for fornøyd med N8 ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...