Gå til innhold

Nord-Korea høster dataspill-gull for å fylle statskassa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. pest eller kolera. Ulempen er åpenbart finansieringen av et monster-regime, men fordelen er at nordkoreanere nødvendigvis vil få tilgang til både PC og internett for å kunne høste det virtuelle gullet. Det betyr at Nord-Koreas totale informasjonsblokade mot innbyggerne må lekke. Jo mer opplyst det folket blir jo bedre er det. Spørsmålet er om det veier opp for finansieringen av monster-regimet.

Lenke til kommentar

Jeg annbefaler å se den nye dokumentaren "Inside - Undercover in North Korea".

 

Jeg visste at det stod dårlig til der borte, men det er vanskelig å virkelig fatte realiteten før du ser folk direkte som lever der borte - og intervjuer med folk som har klart å flykte ut av landet.

 

Vi snakker om en grad av hjernevasking av et helt folk som ikke kan sammenlignes med noe lignende i hele historien. Det er i praksis snakk om 23mill mennesker som er fengslet i sitt eget land.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette var etter selv hw standard anno 2011 en tabloid og dårlig artikkel.

 

NK har atomvåpen, hva skal de med flere? At de finansierer atomvåpen betyr i praksis at den stående hæren kan reduseres. (Desverre er argumentene de bruker for atomopprusting og den avlatende holdningen til nedrusting, akkurat like blass som de som har vært medlem i den klubben der en stund.)

 

Når NK er tuftet på og satser på en selvforsynt økonomi og alle har enten handelembargo eller uinfridde lån så må de nødvendigvis ha forsvar til forsvars ervervelse.

 

Når NK er overlatt seg selv så håper jeg for det beste for dets folk, konstellasjonen av atommakter er problematisk uansett hvor "enhetlig" den enn måtte være, at NK skal ha godt av å ha en hær på en million mann er noe som går ut over befolkningen.

 

Kina driver forresten denne gullfarm-industrien på verdensbasis, uten at det er alt som bedrives der som er like renhårig. La meg se en like uinformert artikkel om samme forhold i kina, tenkte ikke det.

 

Har sett det som er av dokumentarer om NK, mye av det stemmer sikkert, uten at det går ann å finne noen helt fullkomme sannhetsgehalt i mylderet av kanaler i et spekter som går fra total despoti med tilhørende politistat til grovt overdreven propaganda.

 

Problemet etter mitt skjønn er at terskelen for å skrive om NK og forhold som har med det å gjøre, (som dette fra hw,) ligger langt unna journalistnivå.

 

Det interessante her er at det i en global økonomi ikke lar seg gjøre å stenge ute noen uten at de kan ty til slike ting. Forbrukerdemokratiet vårt virker like lite her til lands som det stenger folk på wow ute fra å kjøpe virtuellt gull og betale med ekte valuta. Nå har jo en del spill som diablo 3 offisielle salgssteder som direkte tilbyr børs.

 

Spør deg selv, når var det sist mannen på plata i oslo brydde seg så hardt om det var den skumle bakmannen i columbia eller han i afghanistan som fikk pengene, kanskje mht stoffets karakter eller noe sånt, men aldri handelsboikott.

 

Handellsboikott rammer altså bare de næringene som opprettholder den. Å respekten for den er prisgitt lovligheten av det som bedrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...