Gå til innhold

Test: Asus ROG Matrix GTX 580 Platinum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver gang jeg leser en anmeldelse på hardware.no blir jeg mer overbevist om at det ikke er mulig å hente noe særlig nyttig informasjon ut fra testene.

Dere får resultater som ikke stemmer med maskinvaren i strømforbruk, varme, og ytelse.

Videre har dere stort sett valgt spill der Nvidia ligger på tronen med store marginer. Hva med å legge inn et spill eller to der AMD har tronen? Om ikke annet enn for å vise at det faktisk finnes nyanser istedet for å forsøke å hamre inn "Nvidia er best"

 

Hvorfor er det så viktig med mer enn 1.5 GB minne?

 

PS: Metro 2033 ser virkelig ut til å være et tungt spill. Er det tyngre enn Crysis 2 også eller?

Mer enn 1.5GB VRAM vil være nyttig om man skal kjøre trippelmonitoroppsett, men opp til 2560x1600 støter man ikke på problemer med 1.5GB VRAM akkurat...

 

Metro 2033 er hardere enn Crysis 2 med DX11+HQ Textures

 

Kjære snille Nilsen!!! Du må jo for steike dundre meg overklokke dette kortet når du først skal teste det, og ikke minst prøve ut litt av ekstrafunksjonene det blir levert med :mad:

 

Fy skamme seg!!! ;)

This! Når man får et eksklusivt kort burde de eksklusive funksjonene vises i detalj.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal også legges til at kjøleren er designet for langt større varmeutvikling enn normalt bruk. Vi har overklokket skjermkortet under testperioden og under meget hard belastning merker vi oss at skjermkortet kunne passere 90°C så fort vi justerte spenningen. Er du den mest ihugga overklokkeren er det fortsatt alternative kjølemetoder som gjelder.

 

Dere overklokker det, men viser ikke til resultater?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skuffende at dere ikke overklokker kortene i testene... :(

 

Hei,

 

Det er helt klart at informasjon om overklokkingen skal være på plass i en slik test, men her har ett eller annet rart skjedd. Vi har etter redaksjonelle vurderinger valgt å ikke ha med egne sett med ytelsesgrafer og alt for mye informasjon om overklokking i skjermkorttestene, men noe skal det såklart være i en slik test som dette.

 

Vi har overklokket kortet, men jeg ser nå at det ikke ligger mye informasjon om dette i testen. Av en eller annen grunn har ett til to avsnitt falt vekk under "temperaturer". Det er bare ett av to avsnitt som står igjen der nå (om resultatene ifh. Temperatur ved overklokking)

 

Uansett, det står litt info der, og jeg skal få tilbake det som er borte så fort jeg er på plass på jobben i morgen (er på mobil nå). Jeg klokket kortet til rundt 900 MHz på kjernen og 44xx på minnet, ved hjelp av litt spenningsjustering på kjernen. De nøyaktige tallene har jeg som nevt på jobb, og dette skal tilbake i testen i morgen :-)

 

Samtidig skal det påpekes at jeg ikke hadde nevt alt jeg nevner ang. Minnet uten å faktisk ha sjekket det. Dette er slik vi na har valgt å gjøre det, kjøre enkelte tester og så bringe tall og konklusjoner direkte i testen ved anledninger som akkurat dette.

 

Uansett, vi skulle ha oppdaget at avsnittene hadde falt ut, og jeg beklager dette.

 

Hver gang jeg leser en anmeldelse på hardware.no blir jeg mer overbevist om at det ikke er mulig å hente noe særlig nyttig informasjon ut fra testene.

Dere får resultater som ikke stemmer med maskinvaren i strømforbruk, varme, og ytelse.

Videre har dere stort sett valgt spill der Nvidia ligger på tronen med store marginer. Hva med å legge inn et spill eller to der AMD har tronen? Om ikke annet enn for å vise at det faktisk finnes nyanser istedet for å forsøke å hamre inn "Nvidia er best"

 

Hvilken informasjon føler du mangler, er det noe utover overklokkingen som er nevt over?

 

Hvis dette med resultatene er tilfellet, skal vi så klart undersøke dette nærmere. Jeg ville derfor satt stor pris på et par kildehenvisninger, så blir det langt lettere for oss å komme frem til en konklusjon. Jeg klarer foreløpig ikke å se at det er et problem her, tallene er hva de er, vi oppgir den ytelsen vi måler.

 

Vi trippelsjekker alltid målingene, vi kjører tre tester og oppgir gjennomsnittstallet. For temperatur og effektforbruk har jeg aldri opplevd store variasjoner i mellom de tre målingene, men om det forekommer vil vi såklart nevne dette.

 

Hvilket skjermkort som er best, avgjøres såklart i meget stor grad av skjermkortet selv. Vi kan ikke tilpasse testene etter hvilke resultater vi ønsker, det ville undergravet alt vi jobber for. Vi er samtidig klar over at det er noen variasjoner på spillene, og hvordan grafikkmotoren utnytter teknologien i de forskjellige kjernene. Vi mener imidlertid at vi har en bredde på testene som tar høyde for dette når vi gjør opp konklusjonen.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig med mer enn 1.5 GB minne?

 

PS: Metro 2033 ser virkelig ut til å være et tungt spill. Er det tyngre enn Crysis 2 også eller?

 

Det er det kort sagt ikke. 3GB versjoner er bare rent tull. For det første er det ingenting som faktisk bruker så mye minne - men viktigere enn det så er minnemengden totalt ubalansert mot GPUkraften du har tilgjengelig. Kort sagt OM du faktisk kunne bruke alt det minnet i et spill så ville de enorme teksturene og slikt som kunne spist opp så mye minne belastet GPUen såpass mye ekstra at ytelsen hadde endt opp med å bli for lav anyway.

 

Dobbelt-minne kort er kort sagt bare marketing tull. Skjermkortene har så mye minne som de har fordi de er balansert fornuftig opp mot GPUen.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vel personlig hadde jeg slengt på en 500 lapp til og gått får en 6990, skal man først ut med så mange lapper for et kort så er det ingen grunn til å gå for det nr. 2 (eller nr. 3 som det realistisk er, 590 er vel bedre) 6990 er "kun" ~10% dyrere

 

Ikke alle som vil ha en stekeovn inne i PCn vet du.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser en anmeldelse på hardware.no blir jeg mer overbevist om at det ikke er mulig å hente noe særlig nyttig informasjon ut fra testene.

Dere får resultater som ikke stemmer med maskinvaren i strømforbruk, varme, og ytelse.

Videre har dere stort sett valgt spill der Nvidia ligger på tronen med store marginer. Hva med å legge inn et spill eller to der AMD har tronen? Om ikke annet enn for å vise at det faktisk finnes nyanser istedet for å forsøke å hamre inn "Nvidia er best"

 

Hvilken informasjon føler du mangler, er det noe utover overklokkingen som er nevt over?

 

Hvis dette med resultatene er tilfellet, skal vi så klart undersøke dette nærmere. Jeg ville derfor satt stor pris på et par kildehenvisninger, så blir det langt lettere for oss å komme frem til en konklusjon. Jeg klarer foreløpig ikke å se at det er et problem her, tallene er hva de er, vi oppgir den ytelsen vi måler.

 

Vi trippelsjekker alltid målingene, vi kjører tre tester og oppgir gjennomsnittstallet. For temperatur og effektforbruk har jeg aldri opplevd store variasjoner i mellom de tre målingene, men om det forekommer vil vi såklart nevne dette.

 

Hvilket skjermkort som er best, avgjøres såklart i meget stor grad av skjermkortet selv. Vi kan ikke tilpasse testene etter hvilke resultater vi ønsker, det ville undergravet alt vi jobber for. Vi er samtidig klar over at det er noen variasjoner på spillene, og hvordan grafikkmotoren utnytter teknologien i de forskjellige kjernene. Vi mener imidlertid at vi har en bredde på testene som tar høyde for dette når vi gjør opp konklusjonen.

Overklokkingen og hvordan kortet er å overklokke kontra et vanlig GTX 580 hadde vært fint å lese. Er det noe med MATRIX-designet som er særlig nyttig under overklokking? Hvordan reagerer temperaturene under overklokking? Hvor mye reagerer temperaturer fra stock til maks overklokk?

 

Techpowerup måler ca 10W forskjell mellom 580 og MATRIX-utgaven, ytelsesforskjellen mellom 6970 og 570 er veldig liten og kommer an på hvilket spill man velger.

Anandtech gir også helt andre resultater enn det hardware.no viser til på strømforbruk, og ytelsen mellom 6970 og 570 er igjen veldig liten.

 

Videre ser jeg flere ganger at dere sammenligner 6970 mot 580 i testen ("vi ligger fortsatt langt over AMDs toppkort med én kjerne"), som ikke gir noen som helst mening, når 6970 og 570 er langt nærmere hverandre i pris og ytelse. Om jeg kjøper en Mercedes til 1 000 000 forventer jeg at den drar fra en BMW til 700 000 kr, tydeligvis gjør ikke dere det når dere sammenligner et kort til 3500 kr mot et til 2500 kr.

 

Dere trippelsjekker alltid målingene deres sier du, det bryr meg fint lite når resultatene deres samsvarer så dårlig med de større nettstedene, og dere tilogmed klarer å få forskjellige resultater på samme test med samme driver når forskjellen mellom kortene er 44MHz i core-clock (som blir teoretisk ca 5.5% forbedring).

 

Angående bredde på spilltestene så har dere 4 FPS, 1 strategispill og et third-person-shooter, jeg klarer ikke helt se bredden her når det ikke er et racingspill eller RPG inne blant testene. Forslag til spill som kan brukes: F1 2010, Dirt 3, The Witcher 2, Dragon Age 2, HAWX 2, Splinter Cell: Conviction, et eller annet CoD fordi det er så mye spilt, Shogun 2...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig med mer enn 1.5 GB minne?

 

PS: Metro 2033 ser virkelig ut til å være et tungt spill. Er det tyngre enn Crysis 2 også eller?

For de fleste så betyr det minimalt, siden omtrent ingen spill er designet for å utnytte det.

 

Men ved flere skjermer, høye oppløsninger og/eller noen ganger i SLI.-oppsett kan det være nyttig, ved bruk av høy AA. Om det er verdt prisen til vanlig bruk kan diskuteres, trolig er det som regel ikke verdt det. For bedrifter eller andre som bruker f.eks. CUDA kan det være en billig og veldig attraktiv løsning sammenlignet med dyre Quadro.

 

Sett fra en utviklers standpunkt skulle jeg ønske at GTX 580 var levert med 2-3 GB minne som standard (3 GB passer med minnebussen), og andre skjermkort på tilsvarende vis. Da ville også spill utnyttet dette, og det ville vært en mer fornuftig balanse mellom minne og regnekraft. Sammenlignet med regnekraften har ikke minnemengden økt særlig de siste generasjonene, og da designes heller ikke spill for å utnytte det. Det ryktes at Kepler vil få mulighet til å aksessere systemminne, om dette stemmer så kan det veie opp for minnebehovet til skjermkort.

Lenke til kommentar

Beklager å måtte si det men dette var en skuffende og amatørmessig test, som flere påpeker så er nettopp poenget med dette kortet overcloking og etter hva jeg har lest andre steder (også nevt over) så er dette kortet meget habilt og i stand til å klare høye overcloks få med disse testene i artikklen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...