Gå til innhold

Zotac lanserer supertynn vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er CoolIt O.M.N.I med Zotac klistremerke.

 

OMNI på sin side har fått litt pepper for at den er 1) Bedre enn originalt, men 2) ikke akkurat noe å juble for.

 

OMNI kostet rundt 1000,- ved lansering, og hadde den samme 120mm radiatoren som er avbildet på Zotac sin versjon. Det var den gang snakk om en dobbel versjon med 240mm radiator skulle komme for de som har 2 kort i SLi/CrossfireX. Denne har latt vente på seg. Mest sannsynlig fordi det blir for varmt.

 

Du får mao noe lavere temperatur enn med original kjøler (480 GTX med referanseløsning), men ikke mye. Ikke er den _veldig_ stille heller. Produktet og ideen er god, men jeg tviler på at denne vil gjøre mye sammenlignet med en tredjeparti luftkjøler på et typisk 580 GTX kort.

 

480 GTX blir fort 70-80 grader med OMNI. Mao ikke mye under stock mtp prisen og behovet for plass som OMNI har. Du må ha plass til 120mm vifte for inntrekk/utblås. Har man 580 GTX så blir nok temperaturen en del bedre, men det blir den jo med stock kjøling eller tredjeparti luftkjøling også. Rett og slett fordi 580 GTX bruker mindre strøm og utvikler mindre varme.

 

Nå har jeg ikke sett prisen, men dette er nok litt for lite, litt for sent er jeg redd.

Lenke til kommentar

http://www.techpowerup.com/150058/ZOTAC-Unveils-Water-Cooling-Solutions.html

 

 

Som flere sier så er dette Coolit OMNI oem kjøler, så er litt snodig av HW.no også ikke finne mer ut om dette før de skrver på slutten at dette kansje er basert på Coolit sin kjøler. Men har kjølern på mitt GTX470 og det var ikke mye forksjell fra AC Extreme Plus kjølern til vann. Hadde da viftene på 12v, med hefftig OC på kortet, nå som jeg bruker OMNI så kan jeg clocke litt mer, men så ikke mye forskjell på temps fra vann eller luft. Men under stock clock så var det en del, under OC er det kansje 3-6C forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke garantere at denne fungerer på Asus DirectCUII kortet. Det er vel ikke standard layout på DirectCU kortene afaik. Du kan sende en e-post til [email protected] og spørre etter Barry. Han vet nok svaret med sikkerhet.

 

Dog så har jeg snappet opp at CoolIT OMNI _ikke_ blir tilgjengelig for retail via CoolIT. Så det blir derfor ikke produsert noe "blokk" som kan brukes på 580 GTX. 470 og 480 GTX finnes det blokker til. For 580 GTX så er man avhengig av at noen produserer kort med ferdigmontert OMNI.

 

Corsair er dem som eventuelt kan selge noe blokk til 580 GTX som vil fungere med OMNI kjøleren. Hvis ikke Corsair tilbyr noe blokk må man isåfall kjøpe et Zotac 580 GTX og fjerne blokken ;) Sånn at man kan montere den på et annet 580 GTX. Ganske bortkastet mao.

 

Det er jo et ganske stort spark i ballene på dem som kjøpte OMNI kjøleren. Det ble sagt at alle nye skjermkort den neste tiden ville det lages blokker til, slik at man kunne bytte skjermkort, men beholde kjøleren sin. Etter det jeg vet har det kommet blokker til 470/480 GTX og til Radeon HD5870/5970.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Begynner å bli vanskelig å slippe unna med billig vannkjøling nå til dags.

Luftkjølerne er blitt ganske gode, hadde de bare hatt samme kontakt opplegg som Socket A dagene (Da var de såpass varme under normal drift at du kunne brenne deg, idag er de lunkne som oftest) så har vi hatt svært effektiv varmefjerning.

 

Men det at de med en slik løsning prøver å lage det så billig som mulig betyr at de vil ikke komme i nærheten av det "vi" som entusiaster har som mål som er like god som ett sammensatt vannkjølesett med komponenter, men istedet havne på budsjett skalaen hvor du ligger faretruende nært en god luftkjøler.

Luft er lettere på vedlikehold også, i tilegg til at de er billigere, ergo vil ikke dette ta av eller bli spesielt bra.

Lenke til kommentar

SilentNET: "Etter det jeg vet har det kommet blokker til 470/480 GTX og til Radeon HD5870/5970."

 

Ja, det stemmer, og desse lekker.

Har fått 3stk. av komplett.no og alle lekker. Så nå blir det orginal kjøler, frem til et skikkelig vannkjølingssett kommer i hus :)

 

Komplett.no skal ikke ha desse i sitt system lenger, da de ikke stoler på dette produktet. Det ser jeg grunnen til. Har 3stk som lekker :p

Lenke til kommentar

Ai! Synd de lekker da. Hadde lyst på en slik. Så Komplett dumpet OMNI-kjølerne for 299,- for et par uker siden også. Er et utgående produkt som nevnt, så ikke umulig de kommer på billigsalg igjen.

 

Har forsåvidt hatt CoolIT ECO til cpu en god stund og er veldig fornøyd med den. Lekker ikke.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Dog så har jeg snappet opp at CoolIT OMNI _ikke_ blir tilgjengelig for retail via CoolIT. Så det blir derfor ikke produsert noe "blokk" som kan brukes på 580 GTX. 470 og 480 GTX finnes det blokker til. For 580 GTX så er man avhengig av at noen produserer kort med ferdigmontert OMNI.

480-blokka passer på 580-kortet, sånn til info. Eneste er at du får 3 festeskruer eller noe slikt til overs.

Lenke til kommentar

Så bra!

 

Vet du noe konkret om hvordan gpu, minne og vrms blir dekket av denne interposer platen til 480? Er den fullcover, eller er den hovedsaklig for gpu og minne? Monterer man med pasta, eventuelt disse padsene mellom komponentene og selve blokken? Ikke at jeg skal ha uansett da jeg har fullcover blokk fra EK til mine kort, men kjekt å vite :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...