Gå til innhold

Skal bli bedre enn GPS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en flott utvikling. Mange vil lure på hvorfor det er noe poeng i å vite hvor du er med mindre enn et par meters avvik, men jeg kan tenke på mange applikasjoner.

 

Fremover i tid vil vi kanskje kunne se dette bli brukt i automatisering av trafikk. Med så nøyaktig GPS er det ingenting galt lengre for at ikke biler kan styre seg selv så lenge de vet hvor veien er (og har noen sensorer som kan se fremover og nødbremse om nødvendig ved uforutsette hinder som mennesker i veien).

 

Jeg ser for meg at noe sånt i første omgang kan bli aktuellt i byer - altså at du kjører frem til bykjernen og så bare tar datastyringen overhånd og du navigerer videre rent via å velge adresse eller peke på kartet. Om alle bilene styres sentralt og dermed kan samarbeide med hverandre med datapresisjon så blir det mulig å optimisere trafikken enormt og tillate en bykjernetrafikk som altid flyter fint selv med mange flere biler enn det vi har i dag.

 

Bare litt drømming fra min side - men dette var ihvertfal fine nyheter. Håper dette for blir ny standard :)

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne vært et glimrende redskap for brøytebilsjåfører om det kombineres med bildedatabase av hvordan det ser ut om sommeren. Lurer sjåføren på om det er kantstein, hvor hvitstripa er osv så kan de bare se på skjermen hvordan brøytebilen er plassert i forhold til snøfri vei. Google street map og gule siders gatekart har jo klart å bygge opp massive bildedatabaser som muligens kan gjenbrukes. Hvis ikke så bør det være overkommelig å lage en ny bildedatabase over de aktuelle brøytetraséene.

Lenke til kommentar
Vanlig GPS kan være nyttig å bruke på smarttelefonen, i bilen eller liknende. Presisjonen på nøyaktig hvor man er plassert er ofte så som så

 

Jeg har inntrykk av at presisjonen til GPS er god. Husker at når den nye storkaia i Kristiansund skulle bygges skulle en del av den bestå av en "mur" av stein som ble puslet sammen til å passe. Denne muren ble lagt opp etter GPS. Resultatet ble meget bra.

Lenke til kommentar

Bygg og anleggsvirksomhet bruker fasemottakere for å oppnå presisjonen på +/- 5 mm i lengde og bredde og ca +/- 8 mm i høyde. Dette er utstyr som fort koster sekssifrede beløp.

 

GPS-mottakeren i mobiler og andre typiske håndholdte enheter har kodemottakere med en presisjon på rundt +/- 7-8 meter.

 

Hemmeligeheten med det proffe utstyret er at de måler relativ posisjon i forhold til en basestasjon med kjent posisjon. Dette er mye mer nøyaktig (og raskere) enn å måle absolutt posisjon kun ut fra satelittsignalet. Slik som jeg forstår artikkelen er det dette firmaet prøver å gjøre. Ved å kunne måle relativ posisjon mellom flere kjente punkter oppnås større nøyaktighet. Bakdelen er at de krever nesten kontinuerlig kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Bygg og anleggsvirksomhet bruker fasemottakere for å oppnå presisjonen på +/- 5 mm i lengde og bredde og ca +/- 8 mm i høyde. Dette er utstyr som fort koster sekssifrede beløp.

Hemmeligeheten med det proffe utstyret er at de måler relativ posisjon i forhold til en basestasjon med kjent posisjon. Dette er mye mer nøyaktig (og raskere) enn å måle absolutt posisjon kun ut fra satelittsignalet.

 

Husker at presisjonen var mye dårligere på 90-tallet, og avvik på flere titalls meter var vanlig. Da hadde mange båter installert DGPS system som brukte slike basestasjoner for å øke nøyaktigheten. Kan det tenkes at det er det samme nettet av basestasjoner som fortsatt er i drift og brukes til dette formålet i f.eks anleggsbransjen?

 

Dette systemet ble overflødig for mange båter når amerikanerene åpnet for høyere presisjon i GPS-systemet.

 

Opplever for øvrig en mye større nøyaktighet med håndholdt enn 7-8 meter. Jeg har ingen problemer med å se om jeg står på midt på, på høyre eller venstre side av landeveien.

Lenke til kommentar

Kan dette gi god dekning innendørs? I så fall er det et pluss. GPS er for avhengig av at fysiske hindre ikke blokkerer signalene fra satelittene.

 

Hvis dette blir inkludert i alle basestasjoner for mobilnettet vil det vel virke bra i byene, der de står tett i tett. I bygder med bare en basestasjon derimot...

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Opplever for øvrig en mye større nøyaktighet med håndholdt enn 7-8 meter. Jeg har ingen problemer med å se om jeg står på midt på, på høyre eller venstre side av landeveien.

Geodesi er for det meste læren om statistikk og sannsynlighet. Når noen skriver at GPS-en har en nøyaktighet på 7-8 meter så betyr det jo bare at leverandøren mener noe sånt som at det er 95 % sannsynlig at posisjonen din befinner seg innenfor en radius på 7-8 meter.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at GPS er svært nøyaktig, langt mer enn vi er klar over, men at militæret har lagt forbud på eksakte posisjoner ettersom dette originalt er militært utstyr, ment for militært bruk. COrrect me if am wrong...

 

Mulig at dette vil stride med militærets regler altså

Lenke til kommentar

Det er et gammelt og alment kjent faktum. Faktisk så gammelt at det er utdatert. Tidligere la amerikanerne inn random data i posisjonsinfoen for å øke unøyaktigheten til +/- 100 meter. Denne funksjonen ble slått av i siste halvdel av 90-tallet slik at dagens GPS-mottakere kan oppnå en presisjon på noen meter. (7-8 meter står det lengre opp her) Riktignok ved bruk av mange kanaler og med god dekning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...