Gå til innhold

– Dette er prisene på AMDs toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men nå er dette en 8 kjerner, i5/i7 2500/2600 er en 4 kjerner. Så ja inntil Sandy bridge E kommer så vil de nye til AMD være bedre, sånn er det også med AMD og nVidia, Amd slipper sine før nVidia sine men det er ikke mye ytelse de tar over. Men er spendt på Bulldozer, vurderer AMD nå, men vi får se hva som skjer, er en happy overclocker så liker å tyne ut det jeg kan.

Lenke til kommentar

Såvitt jeg har forstått er bulldozer en 4-moduls prosessor som behandler 2 tråder pr modul. De liker vel bare å kalle den en 8-kjerne prosessor noe den egentlig ikke helt kvalifiseres til.

Nja... Er nærmere 8 kjerner enn hva en Intel prosessor med HyperThreading er.

Bulldozer kan kjøre to integer opperasjoner, men to "kjerner" deler float ALU.

Med HyperThreading er det kun front-end på prosessorene som eksponerer to prosessorer.

 

Blir spennende å se resultatene... På single threaded ytelse tror jeg AMD blir grudig slått, men hvis applikasjonen bruker mange tråder (som for eksempel video encoding) så bør AMD sine "8 core" prosessorer slå "4 core" Sandy Bridge. 6 core Sandy Bridge-E har neppe AMD en sjanse mot, og heller ikke Ivy Bridge som kommer rett over nyttår.

Lenke til kommentar

Den bør helst være bedre enn en Intel i7 2600k, akuratt den samme prislappen.

 

Den bør faktisk gruse i7 2600k, da den har dobbelt så mange kjerner. Alt annet vil være sykt pinlig.

 

Egentlig ikke. AMD har laget en prosessor som har Intels Hyperthreading i hardware for å sette det på spissen. Så egentlig konkurrerer disse direkte mot hverandre. AMD har bare med å gjøre sine prosessorer litt mer elegante enn Intel sine når de lanserer større arkitekturforandringer. (ref K8, K8 dualcore og fusion)

Lenke til kommentar

toppmodeln til AMD skal kunne yte opptil 103% bedre enn intel sin 2600k, men det er leaked informasjon, men den er bedre enn intel i5 og i7 :)

103% prosent bedre i hva spør jeg da. Man kan som regel oppdrive en eller annen syntetisk nisje og lire av seg et tall uten at dette representerer en helhetlig ytelsesmåling.

 

Kjipt at det måtte drøye så lenge, om denne skulle tangere SB i ytelse er uansett SB-E rett rundt hjørnet da og rett etter det kommer Ivy Bridge. Kjedelig at AMD har levert for lite for sent og dumpet priser siden C2D.

Lenke til kommentar

toppmodeln til AMD skal kunne yte opptil 103% bedre enn intel sin 2600k, men det er leaked informasjon, men den er bedre enn intel i5 og i7 :)

103% prosent bedre i hva spør jeg da. Man kan som regel oppdrive en eller annen syntetisk nisje og lire av seg et tall uten at dette representerer en helhetlig ytelsesmåling.

 

Kjipt at det måtte drøye så lenge, om denne skulle tangere SB i ytelse er uansett SB-E rett rundt hjørnet da og rett etter det kommer Ivy Bridge. Kjedelig at AMD har levert for lite for sent og dumpet priser siden C2D.

ikke 103% bedre men skal kunne, den yter ikke rent messig 103% bedre, men dette får vi se når de slipper ut de nye CPU den 19.september

Lenke til kommentar

toppmodeln til AMD skal kunne yte opptil 103% bedre enn intel sin 2600k, men det er leaked informasjon, men den er bedre enn intel i5 og i7 :)

 

Kjipt at det måtte drøye så lenge, om denne skulle tangere SB i ytelse er uansett SB-E rett rundt hjørnet da og rett etter det kommer Ivy Bridge. Kjedelig at AMD har levert for lite for sent og dumpet priser siden C2D.

 

Så du tar det forgitt at Ivy Bridge vil bli en diger suksess og en ekstrem forbedring fra Sandy Bridge?

 

Husk at Intel har driti på leggen like herlig som AMD ved tidligere anledninger og Ivy Bridge er spådd (merk ordet spådd) å ha ca 20% ytelse forbedring over Sandy Bridge. Slike tall bør man ta med en klype salt akkurat som man tar en bøtte med salt over det 103% tallet litt lenger opp.

 

Bulldozer er fremdeles på en meget tidlig stepping, så de vil nok klare å pumpe opp frekvensene uttover. Så siden vi ikke har snøring på hvordan den yter er det foreløpig helt åpen uansett om Ivy bridge kommer til neste år en gang.

Lenke til kommentar

ikke 103% bedre men skal kunne, den yter ikke rent messig 103% bedre, men dette får vi se når de slipper ut de nye CPU den 19.september

 

Jeg skjønte ikke helt det du skrev der. Så jeg brukte google translate og oversatte til engelsk og tilbake til norsk. Da ble det litt bedre:

"ikke 103% bedre enn å være, gir den ikke interesse-klok 103% bedre, men vi får se når de slipper den nye CPU på 19 september"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så lenge igjen til lansering, burde ikke vi få sett noen uavhengige tester snart?

 

Kan kanskje ha noe med at AMD har lært av tidligere episoder? Når det var like før lanseringen av leve eller dø prosessoren K7 sendte AMD ut en ES til test ca 3mnd i forveien av lanseringen, den gjorde det ikke akkurat bra...

 

http://firingsquad.com/hardware/k7550preview/default.asp

 

Resultatet av dette var jo at all hype'n de hadde gått ut med rundt K7 ble gjort om til usikkerhet fra markedet. Noe som resulterte i at K7 fikk en meget treg start. Mye av skylden skal dog Intel også ha da de truet hovedkort produsentene med å kutte forsyninger av Chipset'ene sine hvis de våget å lage hovedkort for K7.

 

Antageligvis sitter de litt i samme situasjon nå med Bulldozer og spiller heller safe og venter på at drivere og optimiseringer er ute å fungerer skikkelig før de gir ut prosessorer.

 

Men ender eventyret like godt for Bulldozer som med K7 gleder jeg meg.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Of course, these benchmarks and comparisons should be taken with a grain of salt - especially it being an engineering sample. If previous rumours of stock clocks up to 3.8 GHz and a price tag of only $320 are true, AMD could have a real winner on their hands. Even with the engineering sample's clock of 3.2 GHz, a $320 is a bargain for a CPU of this power, wiping floors with the mighty and similarly priced Core i7 2600K. Having been delayed, FX-Series CPUs are now expected to release for desktops in the late August / early September timeline, with more information expected in the coming weeks.

 

Read more: http://vr-zone.com/articles/purported-amd-bulldozer-benchmarks-leaked/12914.html#ixzz1TuNfoAUh

 

Litt mer vann på mølla

Endret av Revox
Lenke til kommentar

toppmodeln til AMD skal kunne yte opptil 103% bedre enn intel sin 2600k, men det er leaked informasjon, men den er bedre enn intel i5 og i7 :)

 

Kjipt at det måtte drøye så lenge, om denne skulle tangere SB i ytelse er uansett SB-E rett rundt hjørnet da og rett etter det kommer Ivy Bridge. Kjedelig at AMD har levert for lite for sent og dumpet priser siden C2D.

 

Så du tar det forgitt at Ivy Bridge vil bli en diger suksess og en ekstrem forbedring fra Sandy Bridge?

 

Husk at Intel har driti på leggen like herlig som AMD ved tidligere anledninger og Ivy Bridge er spådd (merk ordet spådd) å ha ca 20% ytelse forbedring over Sandy Bridge. Slike tall bør man ta med en klype salt akkurat som man tar en bøtte med salt over det 103% tallet litt lenger opp.

 

Bulldozer er fremdeles på en meget tidlig stepping, så de vil nok klare å pumpe opp frekvensene uttover. Så siden vi ikke har snøring på hvordan den yter er det foreløpig helt åpen uansett om Ivy bridge kommer til neste år en gang.

Nei, ingen ekstrem forbedring. Som du sier grubles det i omlag 20% på CPU-del (og 30% på GPU-del). Det er vel hovedsakelig en shrink av SB, med de nye 3D-transistorene.

 

På dette tidspunktet kan man jo bare spekulere. AMD har allerede et lite forsprang å hente inn fra sine tynklokkede Phenom II. Det er et forsprang jeg er redd for at de ikke skal kunne fylle (lenge?) med Bulldozer og at de igjen må kjøre høy klokk (dermed mindre takplass for overklokk) og dumpe priser.

 

Ikke at det er av noen som helst betydning for en gjennomsnittlig sluttbruker, dersom de kan konkurrere på pris/ytelse. - Kall det bare en irrasjonell fetisj for symetri i prosessormarkedet om du vil.

 

Stepping er jo en ting, men de ligger allerede på ganske heftige frekvenser? 3,9 på standard og 4,5 turbo, på øverste åtte-kjerneren høres høyt ut (ikke at jeg påstår å vite hva som vil være høyt for en Bulldozer).

 

Hvorfor skulle man egentlig tro Intel vil "drite på leggen" hvis det hovedsakelig er snakk om en endret produksjonsprosess og ikke en ny design? - Sist gang jeg husker Intel virkelig hadde en dårlig "forbedring" var med NetBurst for over 10 år siden.

Lenke til kommentar

toppmodeln til AMD skal kunne yte opptil 103% bedre enn intel sin 2600k, men det er leaked informasjon, men den er bedre enn intel i5 og i7 :)

 

Kjipt at det måtte drøye så lenge, om denne skulle tangere SB i ytelse er uansett SB-E rett rundt hjørnet da og rett etter det kommer Ivy Bridge. Kjedelig at AMD har levert for lite for sent og dumpet priser siden C2D.

 

Så du tar det forgitt at Ivy Bridge vil bli en diger suksess og en ekstrem forbedring fra Sandy Bridge?

 

Husk at Intel har driti på leggen like herlig som AMD ved tidligere anledninger og Ivy Bridge er spådd (merk ordet spådd) å ha ca 20% ytelse forbedring over Sandy Bridge. Slike tall bør man ta med en klype salt akkurat som man tar en bøtte med salt over det 103% tallet litt lenger opp.

 

Bulldozer er fremdeles på en meget tidlig stepping, så de vil nok klare å pumpe opp frekvensene uttover. Så siden vi ikke har snøring på hvordan den yter er det foreløpig helt åpen uansett om Ivy bridge kommer til neste år en gang.

Nei, ingen ekstrem forbedring. Som du sier grubles det i omlag 20% på CPU-del (og 30% på GPU-del). Det er vel hovedsakelig en shrink av SB, med de nye 3D-transistorene.

 

På dette tidspunktet kan man jo bare spekulere. AMD har allerede et lite forsprang å hente inn fra sine tynklokkede Phenom II. Det er et forsprang jeg er redd for at de ikke skal kunne fylle (lenge?) med Bulldozer og at de igjen må kjøre høy klokk (dermed mindre takplass for overklokk) og dumpe priser.

 

Ikke at det er av noen som helst betydning for en gjennomsnittlig sluttbruker, dersom de kan konkurrere på pris/ytelse. - Kall det bare en irrasjonell fetisj for symetri i prosessormarkedet om du vil.

 

Stepping er jo en ting, men de ligger allerede på ganske heftige frekvenser? 3,9 på standard og 4,5 turbo, på øverste åtte-kjerneren høres høyt ut (ikke at jeg påstår å vite hva som vil være høyt for en Bulldozer).

 

Hvorfor skulle man egentlig tro Intel vil "drite på leggen" hvis det hovedsakelig er snakk om en endret produksjonsprosess og ikke en ny design? - Sist gang jeg husker Intel virkelig hadde en dårlig "forbedring" var med NetBurst for over 10 år siden.

 

Nei mest sannsynlig holder de leggen sin ren å pen. Det er en stund siden de måtte vaske den sist. (P3/P4)

 

Jeg er også litt bekymret for Bulldozer sin høye standard frekvens. Det resulterer ofte i dårlig yields og lavere clock for clock ytelse pga lengre pipeline.

 

Testene fra ES'en gir et litt delt bilde av den, vanvittig god i flertråds oppgaver og tilsvarende dårlig i entrådsoppgaver. Skal bli artig å se det ferdige produktet i test og hvor godt de klokker. Håper de i det minste klarer 5GHz som standard clock (uten turbo aktivert)

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...