Gå til innhold

Test: Fujitsu Stylistic Q550


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende utvikling :)

 

Ser frem til Windows 8 kommer som skal være et universal-OS for mobil, nettbrett og PC som blir spesialtilpasset touch screens. Med alle muligheter som ligger med å bruke windowsplattformen vil dette bli en seriøs konkurrent til iOS og Android. Apple og Google bør frykte at markedsandelene vil synke når denne blir lansert.

 

Jeg tror valget mitt vil bli enkelt etterhvert når jeg kan få samme OS på både mobil og nettbrett som jeg har på min laptop og stasjonær.

 

Enda så kan ikke ipad og android erstatte min pc som har muligheter som Photoshop, Dreamweaver, MMO, Protools m.m. Om noen år så vil sikkert nettbrett være kraftig nok til å hanskes med slike ressurskrevende programvarer.

 

Apple og Google! Fremtiden kommer og dere bør jobbe på spreng for å ikke komme i bakleksa!

Lenke til kommentar

Poenget her er vel mer at du har en plattform der alt funker og som er bra til presentasjoner. Koble til HDMI (trengs ingen adapter) og så har du en liten minitavle/kombinasjon med andre programmer.

 

iPad er morsomt og har mye bra ved seg til multimedia/spill/hjemmebruk, men grunnet veldig lukket system vil det være vanskelig å integrere i bedriften. Det gir rom for åpne løsninger. Jeg kan se for meg nytteverdi i for eksempel sykehus som erstatning for mye papirløsninger siden det er lettere enn en laptop og permer. Du kan da ikke være underlagt en produsent som bestemmer alt av innhold og sikkerhet.

 

 

Lenke til kommentar

"Tablet-markedet har de dyppet tærne sine i før også, men Stylistic Q550 skiller seg litt fra dette segmentet siden det ikke har et tastatur."

 

Nå har riktignok Fujitsu (Siemens) dyppet tærne sine her også, og det ganske lenge før "nettbrett" var en ordkombinasjon noen brukte. De het Stylistic de også, om jeg ikke husker feil, og det var på begynnelsen av 2000-tallet. De solgte bare veldig dårlig, da folk tydeligvis må ha et halvspist eple på esken før de prøver nye ting! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

har en dell inspiron duo med vribar trykkskjerm, og må si den virker veldig bra. er win7 og det å bruke fingrene går som en drøm, eneste negative er når man skal skrive noe så dukker ikke tastaturet opp, bortsett fra det så går det greit, ikke noe problem å kjøre hd matriale fra, surfe osv. er foresten morsom å spille gamle spill som diablo, opentt og sc med :D

 

maskinen er rask og responsiv så har ikke noe med det å gjøre heller, er vel bare det at anmelder kanskje har blitt vant til hva man kan og ikke kan gjøre med en tablet ;)

Lenke til kommentar

Nå spørs det om Windows 8 vil være særlig lettere å kjøre enn W7. Forhåpentligvis får man en ganske så ribbet utgave tilpasset slik hardware. Derimot forstår jeg ikke hvorfor de ikke gjør som konkurrentene og bruker Mobil OSet WP7? Det måtte da vært bedre? Eller har de malt seg inn i et hjørne med WP7?

 

Ellers kjører jeg Win7-32bit på en rimelig lett bestykket maskin med Intel-Z520/GMA500/2GB (Asus Eee 1101HA) og det går som en drøm slik sett. Merker heller ikke noe særlig forskjell om jeg lar den gå med 1GB fremfor 2GB til de aller fleste ting. Det eneste jeg merker den sliter litt med er mamge flash baserte sider på en gang pga. en særdeles svak CPU, men det er nå heller Flash sin skyld og ikke Win7.

 

Har ellers også Win7-32bit på en Thinkpad T42 som kun er bestykket med 512MB minne, og en svak "Intel Pentium M740" samt svak integrert Intel GPU. Går som en drøm også der. Har det også installert på en Compaq nc8230 med 1GB minne, "Intel Pentium M750" og 1680x1050@15" og er en drøm også der..

 

I det hele tatt synes jeg ikke Win7 fungerer for dårlig på svak maskinvare med mindre man skal drive med veldig tungt arbeid. Eks. måtte nettbrett med E-350 være midt i blinken eller de senere Fusion generasjonene som kommer nå. Har også en ZBOX med E-350 som endelig skal bli installert med nettopp Win7 og stå som HTPC.

 

 

 

 

EDIT:

Ellers peker utviklingen mer og mer i retning av at man blir låst inn ift. hva man velger av plattform på mobil, nettbrett eller pc. Har man en iPhone bør man også ha en iMac og en iPad for å utnytte investeringene man gjør per plattform godt. Og det går også samme vei med Android og Windows. Jeg vet ikke helt om jeg liker denne type utvikling. Konkurranse er bra, men i dette tilfellet vil det også føre til større grad av innlåsing og inkompabilitet ift. hva slags enheter man velger å gå for.

 

Man får håpe at disse aspektene bare er en fase og at disse enhetene vil fungere godt på kryss av hverandre etterhvert som dette nye markedet modnes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er absolutt ikke dumt å ha Windows på tableten, selv kjører jeg Windows 7 på en Asus Eee Slate og det fungerer utmerket!

Spesifikasjonene er en del bedre enn den som omtales her, (Intel i5, 4GB RAM, 60GB SSD m.m) så ytelse til vanlige oppgaver er ikke noe problem, drar til og med eldre spill som Team Fortress 2 på lav grafikk.

 

Windows og touch er uvant i starten, men fungerer greit med litt trening. Stort pluss å ha tilgang til alle mulighetene Windows tilbyr, blir vel helt perfekt med Windows 8 :)

Lenke til kommentar

Lekte med denne tableten på Microsoft Store i Houston. (ja de har gjort blåkopi av apple store konseptet)

 

Denne er rett og slett ubrukelig. Stor og tung, vond å holde i, navigering på skjermen i vanlig win 7, gjør at du etter ca 20 sekunder får lyst til å pusse ned fingertuppene med 60 sandpapir, for å overdøve smerten.

 

Fikk ikke testet streaming med den, for plutselig begynte den å laste ned noen windowsoppdateringer i bakgrunnen, og da gikk den først så ulidelig treigt at man ikke visste om den registrerte klikk, og så låste hele greia seg

Lenke til kommentar

Jeg tror valget mitt vil bli enkelt etterhvert når jeg kan få samme OS på både mobil og nettbrett som jeg har på min laptop og stasjonær.

 

Enda så kan ikke ipad og android erstatte min pc som har muligheter som Photoshop, Dreamweaver, MMO, Protools m.m. Om noen år så vil sikkert nettbrett være kraftig nok til å hanskes med slike ressurskrevende programvarer.

 

Apple og Google! Fremtiden kommer og dere bør jobbe på spreng for å ikke komme i bakleksa!

Programvaren du nevner kan komme til mobile platformer som iOS og Android, men det er jo fordelaktig at de mobile enhetene er kraftige nok til både OS og programvare, og ikke er som produktet i denne anmeldelsen som sliter bare med OSet. Funderer over når du evt. har bruk for Dreamweaver og MMO-spill på mobilen though, skjermen er vel litt vel liten? Selv på dokumentarbeid på en tablet merker jeg at jeg gjerne skulle hatt mer plass når det er snakk om større dokumenter.

 

Om noen vil nettbrettene sannsynligvis være kraftige nok, ja, men tror du virkelig det blomstrer av webside-utviklere som bruker en tablet som primær platform? Seriøse utviklere må nok ha en datamaskin for hånden uansett.

 

Tror hverken Apple eller Google slapper av. De har begge levert flere nyheter til sine platformer enn det Microsoft har gjort, tviler på at de slapper av i kontorene sine.

Lenke til kommentar

Er vel heller bedre å vente til Windows 8 kommer. Siden det også er tilpasset nettbrett.

 

Ja, det er nok bedre.

 

Angående denne tableten, så skulle jeg lnske de hadde trøkt inn litt bedre hardware, kunne tenkt meg noe sånn til touchscreen-bruk, en litt tyngre sak med mindre batterikapasitet hadde plaget meg lite. Atom-ytelse plager meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er vel heller bedre å vente til Windows 8 kommer. Siden det også er tilpasset nettbrett.

 

Ja, det er nok bedre.

 

Angående denne tableten, så skulle jeg lnske de hadde trøkt inn litt bedre hardware, kunne tenkt meg noe sånn til touchscreen-bruk, en litt tyngre sak med mindre batterikapasitet hadde plaget meg lite. Atom-ytelse plager meg.

 

AtW

Ta en titt på Asusen jeg nevnte over her. Med Intel i5 prosessor, mere RAM og SSD-disk er den en god del kraftigere. Betydelig tyngre og større enn en iPad, og batteritiden er dårligere, men så er bruksområdet til gjengjeld mye bredere. Får den til en seks/syv lapper på Amazon (US) om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Programvaren du nevner kan komme til mobile platformer som iOS og Android, men det er jo fordelaktig at de mobile enhetene er kraftige nok til både OS og programvare, og ikke er som produktet i denne anmeldelsen som sliter bare med OSet. Funderer over når du evt. har bruk for Dreamweaver og MMO-spill på mobilen though, skjermen er vel litt vel liten?

Det er vell nettbrett vi diskuterer, ikke mobil.

 

 

Om noen vil nettbrettene sannsynligvis være kraftige nok, ja, men tror du virkelig det blomstrer av webside-utviklere som bruker en tablet som primær platform? Seriøse utviklere må nok ha en datamaskin for hånden uansett.

Ingen utvikler vil noensinne bruke et nettbrett som primær platform. Nettbrett i skjermstørrelse 24"+ tipper jeg aldri kommer i produksjon. Men som et supliment når man er i farten, som for eksempel er på besøk til en kunde eller sitter på toget vil det være kjekt å ha tilgang til verktøyene sine. :)

Lenke til kommentar

Har hatt dette nettbrettet en måneds tid og er etterhvert ganske fornøyd. Etter litt lesing på utenlandske fora har jeg:

- I strøminnstillinger (på batteri) økt CPU minimum til 50% (stod på 5%)

- Avinstallert alle unødvendige apps som maskinen kom ferdiginstallert med, inklusive Fujitsu InfinityLounge. Redusert programmer som starter automatisk til et minimum. Skrudd av Windows indexing. Mv.

- Justert opp windowsfonten litt, justert opp vindusikoner (lukk, minimer) til 40 og justert opp bredden på scrollbars ganske betydelig. Da går det plutselig som en drøm å bruke pekefingeren.

 

Hadde Fujitsu gjort disse endringene på forhånd hadde man fått en mye bedre brukeropplevelse fra starten av.

 

PS: I min pakke (bestilt fra dustin) fulgte det ikke med noe etui. Noen som vet om dette kan bestilles separat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...