Gå til innhold

Windows' filutforsker får støtte for råfiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt uklart på Microsofts hjemmesider - en fil heter x86, mens den andre heter AMD64. Det er sistnevnte du skal laste ned om du har 64bit windows, likegyldig om det er AMD, Intel eller hva pokker du har som prosessor.

 

Og - det fungerer glimrende! Endelig Raw-thumbnails i Windows 7 64bit! :D

(Teite Canon har bare 32bits drivere til Raw-kodeken sin..)

 

 

 

Edit: Og ja - takk for en artikkel om et produkt med ordentlige linker til produktet som omtales. Bra. Måtte flere gjøre det når de skriver akam-artikler. :thumbup:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Bra, selv om det er kjipt at produsentene ennå ikke har blitt enige om en felles, åpen og fleksibel råfilstandard. Dette tror jeg er bøygen som skal til for at mange nybegynnere starter med råformat.

 

De er jo på god vei mot å bli enige om en minnekortstandard og helt i mål når det kommer til gjenger for feste til stativ/brakett. USB er også standard PC-tilkobling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god idé men den lar seg ikke installere på min pc.

Noe av hensikten med RAW er dessuten å kunne endre på eksponering m.m. - videoen sier ikke noe om dette.

 

Jeg satset en gang på Digital Image Suite fra Microsoft. Etter at jeg hadde tagget 15.000 bilder så stoppet Microsoft all support og jeg måtte tagge alle bilder på nytt.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis kommer dette til å bli (eller kanskje allerede er) et standardbibliotek som Raw-konvertere kan benytte? Som for MacOS, hvor Raw-convertere kan konvertere Raw-filer så snart OS'et har støtte for dem? :)

 

Dette er standard i Windows fra og med Vista. Men Microsoft har alltid ment at produsentene av kameraer må lage konverteren på samme måte som skriverprodusenter lager drivere til sine produkter. Microsoft ble vel lei av å vente og så at Windows hadde et svakt punkt så derfor kom de med denne pakken. Det finnes også en tredje part som i årevis har tilbudt det samme.

 

Forskjellen til OS X er at der er det under full kontroll av Apple. En må vente på neste os oppdatering. For Windows har de fleste produsenter 32 bits programvare for sine formater, Adobe for dng formater, noen komersielle utgaver og Microsoft sin.

Lenke til kommentar

Installerte greit, men skjer ingen ting med mine dng filer fra pentax k-5 :thumbdown:

 

Du kan hente ned Adobes DNG codec her.

 

Takk! Det fungerte. Var det codecet jeg lasta ned fra windows bortkastet da? Eller må jeg ha både det fra windows og det fra adobe for at dette skal funger?

 

Edit: Rettelse, jeg kan se bildene i explorer med codec fra Adobe, men jeg kan fortsatt ikke redigere dem. Mulig det codecet fra windows ikke har støtte for filene fra pentax k-5?

Endret av wobbe
Lenke til kommentar

Installerte greit, men skjer ingen ting med mine dng filer fra pentax k-5 :thumbdown:

 

Du kan hente ned Adobes DNG codec her.

 

Takk! Det fungerte. Var det codecet jeg lasta ned fra windows bortkastet da? Eller må jeg ha både det fra windows og det fra adobe for at dette skal funger?

 

Edit: Rettelse, jeg kan se bildene i explorer med codec fra Adobe, men jeg kan fortsatt ikke redigere dem. Mulig det codecet fra windows ikke har støtte for filene fra pentax k-5?

 

Codec'ene gjør ikke annet at du kan se bildene i utforsker og i programmer som ellers ikke ville ha støttet det. Alle disse formatene er imidlertid råformater som krever programvare med støtte for det enkelte formatet for å kunne redigere.

 

Adobes codec gjør at du kan vise bilder i DNG-format, mens Microsoft's codec gjør at du kan vise andre type råformater som f.eks. .cr2 (Canon), .nef (Nikon), .pef (Pentax) osv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...