Gå til innhold

Skal gi nytt liv til eldre PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Problemet er vel at det er for dyrt å utvikle IDE til SSD.

 

Teoretisk hastighet er jo langt høyere på IDE enn SATA (pga parallell overføring og ikke seriell) , men pga. kostnader så er standarden idag gått over til SATA.

Lenke til kommentar

@crysys og IT-henrik :SSD med IDE grensesnitt har vært på markedet en god stund.Jeg kjøpte selv en Transcend 64GB SSD med IDE grensesnitt for ca. 1,5 år siden på DustinHome.noDet stemmer at de ikke har samme sekvensielle ytelse som SATA-2/SATA-3 baserte SSD enheter, men de har fortsatt rimelig god ytelse ifht. en tradisjonell disk, samtidig med at IOPS er veldig mye bedre også for IDE-SSD vs. IDE-HDD.Hvis man har en "god laptop" som har IDE-grensesnitt, så kan det være verdt det.Man skal huske på at IDE-SSD gjerne blir priset rimeligere enn SATA-SSD. Når jeg kjøpte kostet den 1200.-, og da måtte man betale rundt 2000.- for en "tilsvarende" SATA-SSD.Jeg har satt denne i en gammel Dell Lattitude D410, og det ga maskinen nytt liv. Den er "svinerask" på oppstart/stenging og ikke minst lasting av programmer og "generell respons" ved bruk av den, akkurat som du vil oppleve med en SATA-SSD i en mer moderne maskin. D410´en har selvfølgelig sine begrensninger, men dette er en liten og lett maskin på 1,7 kg, som jeg bruker på reiser. Web-surfing og kopiering av kamera-minnekort over til backup-disk er hovedbruk. Dette fungerer den utmerket til, og går rimeligere mini-pc´er en høy gang. (Jeg bestilte en gang en Lenovo Mini PC(husker ikke modellnavnet, men den var Atom basert og vant "alle" tester.), også med SSD, men denne var så treg/sløv at jeg sendte den tilbake innen 14 dager. (Eneste gang jeg har sendt noe i retur.)) Jeg kjører "selvfølgelig" Win 7 Home Edition på D410´en. Disken jeg kjøpte finnes her :http://www.dustinhome.no/transcend-25-64gb-ssd-ide-mlc/product/5010464352?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1275PS! Jeg sier ikke at dette er den eneste eller beste løsningen for IDE-SSD, men jeg er fornøyd med denne.Jeg har Intel X-25-M 80GB i to andre laptoper i heimen også, og disse er selvfølgelig raskere enn Transcend´en, men ikke voldsomt.Når det gjelder respons, så er selvfølgelig min nye Sony Vaio F22S1E (med HDD) raskere, men den "eldgamle" Dell´en med IDE-SSD klarer seg fint. Sony´en er akkurat kjøpt inn, men skal få seg en liten SSD-upgrade om en stund.Om en IDE-SSD er en god oppgradering avhenger av en del ting, men å ta sin 8 år gamle "5000-kr-ny-laptop" å dytte inn en slik er neppe verdt det. Det må være en IDE-basert maskin, som i sin tid hadde meget gode egenskaper. (Kom på at Dell´en også har høyere oppløsning en dagens "billig-maskiner", hvilket er ett pluss i min bok.)Hilsen SmileySince1993 :thumbup:

 

Hmmm..... vet ikke hvorfor alle linjeskift forsvant, men innlegget over var mye bedre strukturert enn det ser ut nå! :hmm:

Lenke til kommentar

@SmileySince1993:

Det blir sånn når du poster innlegget direkte under artikkelen. Hvis du klikker på "Vis diskusjonen i forumet" og skriver innlegget der så kommer alle linjeskift, etc med.

 

 

Edit:

 

@Smiley, tror du at denne disken er verd pengene for en oppgradering? Har en eldre bærbar med übertreg 4200rpm 1,8" hd. PC-en veier 1,8kg og har 1440*900 skjerm på 14" og er ellers ganske grei. Har ikke lyst til å skrote den ennå.

 

Den støtter vel ikke TRIM? Har du hatt noen problemer med redusert ytelse over de 1,5 årene?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Problemet er vel at det er for dyrt å utvikle IDE til SSD.

 

Teoretisk hastighet er jo langt høyere på IDE enn SATA (pga parallell overføring og ikke seriell) , men pga. kostnader så er standarden idag gått over til SATA.

 

 

Nei, teoretisk sett er SATA raskere enn standard IDE pga kabeloppsett og kapasitans. Denne kapasitansen er ikke tilstede ved SATA fordi kablen har ingen nærliggende kabler som kan lage dette + at det ikke går nok AC ampere i nærheten til å lage slik kapasitans. Tenker du på hvis du stripser inntill strømforsyningen, så er dette DC, og vil lage et magnetfelt idet du starter opp maskinen, men dette vil forsvinne leeenge før BIOS og annen software tar kontakt med SSD/HDD/ROM e.l.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kapasitans

 

Jeg forventer derimot paralell SATA eller dual SATA, hvor kabelen er dobbelt så tykk som nåværende SATA, for å øke hastighetene ytterligere. Avstanden i mellom lederne inni der er da uansett for langt fra hverandre til å kunne skape kapasitans og ødelegge for hverandre.

-Dbass

Lenke til kommentar

Det blir sånn når du poster innlegget direkte under artikkelen. Hvis du klikker på "Vis diskusjonen i forumet" og skriver innlegget der så kommer alle linjeskift, etc med.

 

Ok! Takk for forklaring! :thumbup:

 

@Smiley, tror du at denne disken er verd pengene for en oppgradering? Har en eldre bærbar med übertreg 4200rpm 1,8" hd. PC-en veier 1,8kg og har 1440*900 skjerm på 14" og er ellers ganske grei. Har ikke lyst til å skrote den ennå.

 

Den støtter vel ikke TRIM? Har du hatt noen problemer med redusert ytelse over de 1,5 årene?

 

Jeg prøvde å sjekke litt rundt disken du linket til, og jeg finner ganske lite informasjon om den.

Ingen tester klarte jeg å finne heller.

 

Det ser ut til at det er EETNordic som er importør av den, og på sidene deres finnes det en "konfigurator" basert på pc-modell, som sier noe om hvilke 1,8" SSD´er som passer i hvilke maskiner : http://no.eetnordic....220&path=18-IDE

Det første du må finne ut av er jo om din PC (dvs. BIOS) klarer å finne SSD-enheten.

(Søk på google for din PC-modell og sjekk om noen andre har gjort tilsvarende oppgradering.)

Du må også være sikker på at de fysiske målene passer i din PC, fordi det kan avvike noe, bl.a. i høyde og lengde retning. Sjekk også om det er mulig å installere en 2,5" disk i PC´en, selvom

det står en 1,8" tommer i den nå. (Du skriver ikke noe om merke eller modell på PC´en din.)

 

Når det gjelder ytelsen, så antar jeg at du vil merke en betydelig forbedring, men jeg vet ikke.

Hvis informasjonen som står om sekvensiell hastighet på disken stemmer, så høres det ikke så aller værst ut for en sånn type disk, men det står ingenting om IOPS, så det kan man ikke vite.

En test på nettet, på en seriøs side, kunne fortalt noe om dette.

Dóg : Normalt så er en SSD-enhet betydelig raskere enn en HDD, og det gjelder vel spesielt

for en i utgangspunktet så treg disk som 1,8" 4200 rpm. :cool:

 

For min egen del, så viste jeg heller ikke noe om Transcend-SSD´en når jeg kjøpte den, men "tok sjansen", og har ikke angret.

Jeg vurderte SSD oppgraderingen opp mot kjøp av en ny "tilsvarende PC", hvor spesielt matt-skjerm, skjermoppløsning og størrelse/vekt var viktige kriterier. Jeg prøvde som sagt å kjøpe en mini-PC i 4000 kroners-klassen, men den var ikke i nærheten av å holde mål, syns jeg.

Dell´en min med den omtalte SSD´en "kjører ringer" rundt denne mini-pc en når det gjelder hastighet på alle oppgaver. :D

Alternativet ville vært å gå for en "profesjonell mini-PC", og de koster fort en del kr. :no:

 

Jeg vil anbefale deg å oppgradere OS´et til WIn7 i samme slengen. (fordel med >=2GB RAM)

(Jeg for min del hadde en lisens for Win7 som ikke var i bruk, så den "kostet meg ikke noe".)

 

Om oppgraderingen (hvis det er mulig pga. BIOS-støtte, samt fysisk plass) er verdt det er ikke så lett for meg å svare på, men det høres ut for meg som at den vil være det også for deg.

Så lenge du er fornøyd med PC´en, og den ellers holder mål, så vil du få en raskere PC, med tanke på alle disk-opersjoner, og det vil merkes i all bruk av PCen, ikke bare oppstart/stenging.

 

Mvh SmileySince1993 :)

Lenke til kommentar

Den støtter vel ikke TRIM? Har du hatt noen problemer med redusert ytelse over de 1,5 årene?

 

Glemte denne.

 

Nei, man kan ikke regne med at de støtter TRIM, så lenge det ikke er spesifisert.

Regner ikke med at min gjør det heller, men jeg vet ikke.

 

Jeg har ikke merket noen redusert ytelse i de 1,5 årene jeg har brukt den, men husk på at den ikke har vært veldig mye i bruk, kun på ferier, reiser og litt hjemme. (Jeg har andre bærbare/stasjonære jeg bruker hjemme vanligvis.) Jeg anslår at den har vært i bruk ca 120 dager.

 

Jeg har dóg ikke målt dette, men jeg bryr meg ikke så mye om det, så lenge jeg fortsatt oppfatter den som veldig rask.

 

Mvh SmileySince1993 :)

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det er EETNordic som er importør av den, og på sidene deres finnes det en "konfigurator" basert på pc-modell, som sier noe om hvilke 1,8" SSD´er som passer i hvilke maskiner : http://no.eetnordic....220&path=18-IDE

 

Det første du må finne ut av er jo om din PC (dvs. BIOS) klarer å finne SSD-enheten.

(Søk på google for din PC-modell og sjekk om noen andre har gjort tilsvarende oppgradering.)

Du må også være sikker på at de fysiske målene passer i din PC, fordi det kan avvike noe, bl.a. i høyde og lengde retning. Sjekk også om det er mulig å installere en 2,5" disk i PC´en, selvom

det står en 1,8" tommer i den nå. (Du skriver ikke noe om merke eller modell på PC´en din.)

 

Jeg har en LG T1 Express Dual oppgradert til 2,5gb ram. Fant den ikke i listen. Har ikke funnet noen på nettet som har oppgradert med SSD. Vet at en bruker her, Newman ett eller annet, har en lik PC og har vurdert det samme som meg tidligere. Så vidt jeg husker er det veldig trangt der HD-en ligger, så det er neppe plass til noen 2,5", men jeg bør sjekke igjen.

 

 

For min egen del, så viste jeg heller ikke noe om Transcend-SSD´en når jeg kjøpte den, men "tok sjansen", og har ikke angret.

Jeg vurderte SSD oppgraderingen opp mot kjøp av en ny "tilsvarende PC", hvor spesielt matt-skjerm, skjermoppløsning og størrelse/vekt var viktige kriterier. Jeg prøvde som sagt å kjøpe en mini-PC i 4000 kroners-klassen, men den var ikke i nærheten av å holde mål, syns jeg.

Dell´en min med den omtalte SSD´en "kjører ringer" rundt denne mini-pc en når det gjelder hastighet på alle oppgaver. :D

Alternativet ville vært å gå for en "profesjonell mini-PC", og de koster fort en del kr. :no:

 

For mitt vedkommende så nærmest "svømmer" jeg i datautstyr og trenger den egentlig ikke, men jeg har alltid likt den, og ser at den kan brukes lenge ennå. Med en ssd vil den holde ennå lenger. Bruker den ikke så ofte jeg heller, så manglende TRIM vil da tydeligvis ikke være noe problem for meg.

 

Jeg sitter og leker meg litt med en Toshiba Portege R830-11K fra jobben nå. Den er noe av det beste jeg har sett for slikt bruk. Hvis jeg absolutt ville hatt en ny hadde jeg kjøpt en sånn. Toshiba skal levere totalt 8 variasjoner av denne, og den kommer helt sikkert med en billigere versjon, kanskje ned til 7000.

 

Jeg vil anbefale deg å oppgradere OS´et til WIn7 i samme slengen. (fordel med >=2GB RAM)

(Jeg for min del hadde en lisens for Win7 som ikke var i bruk, så den "kostet meg ikke noe".)

 

Har prøvd Windows 7 og Ubuntu og fant ut at Ubuntu føltes raskest. Dessuten støttet den hardwaren best, utrolig nok. Kjører Ubuntu 11.10 nå.

 

Om oppgraderingen (hvis det er mulig pga. BIOS-støtte, samt fysisk plass) er verdt det er ikke så lett for meg å svare på, men det høres ut for meg som at den vil være det også for deg.

Så lenge du er fornøyd med PC´en, og den ellers holder mål, så vil du få en raskere PC, med tanke på alle disk-opersjoner, og det vil merkes i all bruk av PCen, ikke bare oppstart/stenging.

 

Mvh SmileySince1993 :)

 

Hvis jeg får et innfall så prøver jeg, tenker jeg. Takk for skikkelig svar, forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...