Gå til innhold

Nikon-kjøpere er mest fornøyde med speilrefleksen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke akkurat en enorm undersøkelse da, og over en såpass kort periode vil nok nyheter har en viss innvirkning på resultatet.

 

Lurer også på hvem som har bestilt undersøkelsen, og det hadde vært moro og sett spørreskjemaet.

 

4,500 verified buyers who purchased a DSLR camera online. The study was fielded October 2010 through April 2011.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Selvfølgelig :thumbup:

De årene jeg har brukt Nikon har jeg ikke funnet noe å være misfornøyd med. Men nå fungerer vel de fleste merkene ganske bra da.

Men spør du 3000 Nikoneiere og 2000 Canoneiere vil det unektelig være flest fornøyde Nikoneiere....

Lenke til kommentar

Dette blir for mye sensasjonsjournalistikk ala VG og "se og hør" for min del. Faktiske forhold er at det er så liten forskjell mellom tallene at å få 0.5% forskjell mellom Canon og Nikon sine pro modeller basert på 4500 personer er latterlig. Og det er latterlig at Akam gjør en sak ut av det, men ikke helt uventet. Akam har for vane å skrive mye rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fornøyd med mitt Sony A500, jeg. Tar så skarpe bilder. :)

Og det er ikke noe galt med brukervennligheten eller fargene på bildene.

 

Men... Å basere noe slikt på meningene fra 4500 personer? Det er fortsatt subjektivt, og langt fra å være 100% sant. Man skulle hatt et bredere område, slik at man får folk fra hele verden, og kanskje opp mot 50 000 til å si sin mening.

Endret av Howy95
Lenke til kommentar

Jo men det handle jo om Canikon, å DET er viktige greier! Nå kan red si hva f.. dem vil, men det er jo helt tydlig at det sitter en gjeng med fanboys å styre den her skuta!

Kjempemerkelig at markedslederene får mest oppmerksomhet. ;)

 

Det handler om å selge anonseplass - og da vil naturlig nok artikler om markedslederne få mer plass, siden de drar flere lesere.

Lenke til kommentar

Fornøyd med mitt Sony A500, jeg. Tar så skarpe bilder. :)

Og det er ikke noe galt med brukervennligheten eller fargene på bildene.

 

Da synes jeg du skal være fornøyd med det, og holde fast på kameraet du har. Det virker som om noen tror at meningsmålinger eller produktomtaler som fremhever noe annet enn deres valg er et direkte angrep på deres egen dømmekraft og integritet, og at de på død og liv må forsvare seg mot det eller *i alle fall* gå til frontalangrep på resultatet. Hva er egentlig greia med det?

 

Men... Å basere noe slikt på meningene fra 4500 personer? Det er fortsatt subjektivt, og langt fra å være 100% sant. Man skulle hatt et bredere område, slik at man får folk fra hele verden, og kanskje opp mot 50 000 til å si sin mening.

Nå er det vel ingen bombe at en meningsmåling baserer seg på meninger, men du har rett - folk som blir bedt om å svare i meningsmålinger svarer fordømt subjektivt. Hvis utvalget hadde vært større hadde det statistiske avviket vært bedre kontrollert, men 4500 er faktisk ganske bra i så måte - spesiellt for en filleundersøkelse som ikke kommer til å koste noen livet. Det jeg kan love deg er om du hadde spurt 50 000 hadde ingen av dem svart mere objektivt eller mer eller mindre sant. Statistisk sett.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittet tar 1000 bilder/måned ja.. Sikkert..

Hva er det EGENTLIG du bekrefter?

Var ikke mtp. meg selv nei hvis du ikke skjønte det. Jeg vet heller ikke hvor mye speil du har solgt, men at den jevne speil-bruker tar 1000 bilder i måneden tviler jeg sterkt på. Tar vanligvis 2 uker så kommer de tilbake og skal ha et kompaktkamera fordi det er så mye å "drasse med seg speilrefleksen". Kan ikke tro hvor mange ganger jeg har hørt det.

Lenke til kommentar

Dette blir for mye sensasjonsjournalistikk ala VG og "se og hør" for min del. Faktiske forhold er at det er så liten forskjell mellom tallene at å få 0.5% forskjell mellom Canon og Nikon sine pro modeller basert på 4500 personer er latterlig. Og det er latterlig at Akam gjør en sak ut av det, men ikke helt uventet. Akam har for vane å skrive mye rart.

 

Det er nok til at det er signifikante forskjeller. Men en annen konklusjon kunne vært at det i realiteten er marginale forskjeller mellom hvor fornøyde folk er.

 

 

Fornøyd med mitt Sony A500, jeg. Tar så skarpe bilder. :)

Og det er ikke noe galt med brukervennligheten eller fargene på bildene.

 

Men... Å basere noe slikt på meningene fra 4500 personer? Det er fortsatt subjektivt, og langt fra å være 100% sant. Man skulle hatt et bredere område, slik at man får folk fra hele verden, og kanskje opp mot 50 000 til å si sin mening.

 

Du kan ikke mye om brukerundersøkelser. Å spørre 4 500 personer gir like bra resultat som 50 000. Det er uansett utvalgsbaserte undersøkelser. Feilraten med et utvalg på 4 500 personer er relativt lite.

Lenke til kommentar

Er igrunn ikke overrasket over undersøkelsen. Regner med at de som kjøper Proffkamera fra Nikon og Canon vet hva de er på jakt etter og vet hva de får.

 

De er nok mange som går innom kjøpesenteret for å skaffe seg et kompaktkamera og kommer ut med en Sony Alpha et eller annet og blir naturligvis skuffet siden det er et kamera som ikke passer kunden i det hele tatt.

 

Det sier nok mer om diverse norske og utenlandske kjeders prispolitikk enn de respektive kameraenes kvalitet.

Skamme seg, Lefdal, Elkjøp og Wallmart og hva de nå heter alle sammen. ;)

Lenke til kommentar

Klart det :new_woot:

ingeniører hos Nikon vs marketing hos Canon.

Nåja, Canon er vel den eneste av de to som utvikler og lager sensorer selv... Nikon modifiserer vel bare eksisterende Sony-design.

 

Ser ikke helt problemet med det med tanke på at Nikon D3 satte en ny standard for høy ISO som sikkert ga ett spark i ræva hos utviklingsavdelingen til Canon og andre produsenter. Og slik konkurranse skal vi vel bare være glad for, utviklingen har på ingen måte stoppet opp.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...