Gå til innhold

Refleksjon: Framtida ser deg (PS3, Wii, WiiU, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Headtracking som i Forza 4(som regel med IR, men nå også med facetracking) har vært standard tilbehør i mer seriøse bilspill på PC i flere år nå.

 

Spesielt populært er det i flysimulatorer, og i Arma spillene kan du til og med bruke det i en FPS. Så igrunn er ikke dette så nytt som det virker.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, spill som DMC vil også komme fremover og trenger derfor samme oppmerksomhet. Selv synes jeg ideen er spennende å leke med, men når det gjelder Kinect kan jeg ikke unngå å tenke på hva som skjer med bilen din, våpenet ditt eller figuren din om du plutselig skulle få ei nysekule, hunden kommer hoppende på deg eller bena dine finner det for godt å forsvinne under deg.

 

Selv sverger jeg til den gode gamle kontrolleren enn så lenge.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, spill som DMC vil også komme fremover og trenger derfor samme oppmerksomhet. Selv synes jeg ideen er spennende å leke med, men når det gjelder Kinect kan jeg ikke unngå å tenke på hva som skjer med bilen din, våpenet ditt eller figuren din om du plutselig skulle få ei nysekule, hunden kommer hoppende på deg eller bena dine finner det for godt å forsvinne under deg.

 

Selv sverger jeg til den gode gamle kontrolleren enn så lenge.

 

Det er sjølvsagt ei interessant og ikkje minst viktig problemstilling. Utover dette handlar ikkje artikkelen om å erstatte noko som helst, men om korleis teknologi som Kinect (eller framtidige og betre versjonar) kan bringe nye element og måtar å spele på samtidig som du brukar kontrollaren :)

Lenke til kommentar

Nei da, men at utviklingen skjer er det jo ingen tvil om. Dagens kontrollere har forandret seg stort siden de man en gang hadde, og bevegelseskontroller kan jo være det neste steget fra de kontrollene vi har i dag.

 

Et annet interessant element ved dette synes jeg er hvordan det vil påvirke spillene. Jo mer innviklet spill, jo vanskeligere kontroller. NES hadde A, B og d-pad, dagens kontrollere har to stikker, d-pad, fire knapper, fire skulderknapper og knapper på stikkene. Når hver knapp kan ha flere funksjoner (trykkfølsom, kontekstavhengig), vil det da tvinge frem et enklere gameplay når man plutselig bare har noen bevegelser å spille på?

 

Ellers var artikkelen fin, men kan du kanskje utdype ditt eksempel med Far Cry 2?

Lenke til kommentar

Så på Bioware TV her om dagen at Kinect gjør det veldig mye lettere for utviklere å bruke stemmestyring, så det vil nok komme en del spill etterhvert med støtte for det. Utover det tror jeg nok det blir håndkontroller for min del. Har liten leilighet og begrenset med plass til å hoppe og sprette foran skjermen. Dessuten er det godt å ta seg en matbit, noe snacks eller noe å drikke mens man spiller, og det må jo bli rart dersom man styrer med kroppen.

 

Lurte litt på hvorfor man trengte Kinect for å stemmestyre ME3, jeg spilte da vitterlig Tom Clancy's End War med stemmestyring for lenge siden. Men det er tydeligvis veldig mye lettere for utviklere med Kinect.

 

Kunne kanskje sett for meg at man i "gjemme-seg-bak-ting" spill som Mass Effect 3 og Gears of War 3 kunne lent seg til siden for å skyte via bevegelsesstyring, men er litt usikker på hvor bra det vil fungere dersom man sitter i en sofa bak et bord. Med masse drit på.

 

Er også litt usikker på hvordan den reagerer på lyskilder rundt brukeren, har et akvarium på hver side av sofaen så det kan jo bli spennende. Ser på div. troubleshooting sider at det kan være uheldig, men jeg har nå en gang ikke et eget spillrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...