Gå til innhold

Studentene raser mot «Samordna søppel»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje disse studentene skulle jobbet litt mer på VGS slik at de kom inn på ønsket studium i stedet? :)

Ja, og kanskje vi alle skulle slutte å bruke veiene så de ikke må vedlikeholdes og oppgraderes. Dette har ingenting å gjøre med hvordan man jobbet på videregående.

Lenke til kommentar

Problemet er temmelig enkelt; alt for mange brukere forsøker å benytte tjenesten på et kort tidsintervall.

Hvis det var et større tidsvindu, eller hvis folk slapp til på forskjellige tidspunkt, så ville mye av problemet vært løst.

 

Det er vanskelig å optimalisere og optimalisere i det uendelig, når "halve norge" skal inn samtidig. De som drifter SO har neppe kapasitet/kunnskap/økonomi til å tåle sidelast ala VG.no eller andre sammenlignbare sider.

 

Nå er det lenge siden jeg brukte SO, men er det slik at Restetorget tilgjengeliggjøres samtidig som folk skal inn å takke "ja" til studieplassen sin?

Eller er problemet at samtlgie restetorg-kategorier åpnes samtidig? Jeg tror de bør jobbe for å fordele brukeren utover i tid. F.eks kan studieplasser innen gitte bransjer åpnes en uke etter de andre? Eller at Vestlandet og Østlandet slipper til med en ukes glipp? (Jeg har nok ikke fasiten her, og ikke har jeg tenkt grundig gjennom alle aspekter – men poenget mitt er nå uansett: Unngå for all del at samtlige skal inn på websiden _samtidig_)

Lenke til kommentar

Kanskje disse studentene skulle jobbet litt mer på VGS slik at de kom inn på ønsket studium i stedet? :)

Ja, og kanskje vi alle skulle slutte å bruke veiene så de ikke må vedlikeholdes og oppgraderes. Dette har ingenting å gjøre med hvordan man jobbet på videregående.

 

Om du må inn på restplass vil det si at du ikke kom inn på ønskede studier som du søkte på, mest sannsynlig pga av lav snitt/manglende fag.

 

Om de skal legge ned SO vil det si at studenter må selv finne ut hvilken skole som tilbyr hva av linjer og i tilegg opprette en søknad manuelt hos hver skole.

Lenke til kommentar

Går det ikke an å leie kapasitet hos en ordentlig webtilbyder da, for den kritiske perioden på sommeren som dette er snakk om. Må jo bli mye billigere og bedre også for studentene.

 

Det er vel bare snakk om websider, databasetilgang og ID-gjenkjenning. Dette kan vel kjøres fra hvor som helst med reruting til www.samordnaopptak.no ?

Lenke til kommentar

Går det ikke an å leie kapasitet hos en ordentlig webtilbyder da, for den kritiske perioden på sommeren som dette er snakk om. Må jo bli mye billigere og bedre også for studentene.

 

Det er vel bare snakk om websider, databasetilgang og ID-gjenkjenning. Dette kan vel kjøres fra hvor som helst med reruting til www.samordnaopptak.no ?

Det samme tenkte jeg. Avhengig av hvordan systemet er, så burde det være mulig med litt fikling. F. eks benytte seg av en eller annen gigantisk cloud som Amazons AWS.

Lenke til kommentar

Kanskje disse studentene skulle jobbet litt mer på VGS slik at de kom inn på ønsket studium i stedet? :)

 

Tror du at om de hadde jobbet hardere, så hadde det blitt flere ledige studieplasser? Om disse hadde jobbet hardere, så hadde noen andre blitt skjøvet ned i køen og ut på resttorget. Og ingenting er forandret.

Lenke til kommentar

Går det ikke an å leie kapasitet hos en ordentlig webtilbyder da, for den kritiske perioden på sommeren som dette er snakk om. Må jo bli mye billigere og bedre også for studentene.

 

Det er vel bare snakk om websider, databasetilgang og ID-gjenkjenning. Dette kan vel kjøres fra hvor som helst med reruting til www.samordnaopptak.no ?

 

Det løser ikke nødvendigvis særlig med problemer. Skal man kunne si noe om hva som er fornuftig løsning så må man vite langt mer om systemet og hvordan det er oppbygd. Systemet er nok også mer komplekst enn vi tror ut fra hva vi oppfatter av nettsidene.

Lenke til kommentar

Jeg har en løsning: BYGG BEDRE DERVERE, HA STØRRE BÅNDBREDDE, OG PROGRAMMER EFFEKTIVT!!!

 

(det er ikke bare SO som sliter med disse problemene, byråkratiene og politikkerene bruker for mye tid til å 'planlegge' sett noen enkle minstekrav til kapasitet og gi IT ansvarlige oppgaven med å oppnå dette!)

 

pengene burde være der til dette!

 

-frank

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...