Gå til innhold

Asus slipper spennende bærbar PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så vanvittig synd at de ikke kjører oppløsningen høyere.

Hadde denne hatt høyere oppløsning hadde jeg kjøpt den uten og tenke over det.

 

Er en skam at vi i 2011 ikke skal kunne få bra oppløsning som standard for bærbar maskinene. Må vel boikott av drittoppløsningsbærbare til for at endring skal skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@seiran: Du har helt rett. Det lanseres den ene bærbare etter den andre med lav vekt, gode spesifikasjoner og bra pris - og alle med lusen oppløsing på skjermen. F.eks 1600 x 900 (ca 40 % mer piksler) er det lite av når vi kommer ned i vekt (vil ha PC fra ca 2 kg og nedover) - og det som finnes medfører jevnt over en pris på 10 000 +.

 

Personlig så er Asus, Samsung etc uaktuelle så lenge de ikke slipper noe med skikkelig skjerm, og det blir nok en Lenovo Thinkpad T420s tross den høye prisen når min T60 skal skiftes ut.

Lenke til kommentar

Multicom har flere hjemmesnekkrede bærbare med 1920x1080 (basert på SKU fra Clevo, tror jeg). Sitter med en w150hrm akkurat nå og koser meg. Trenger du større oppløsning enn det bør du strengt tatt heller se etter en ekstern skjerm i tillegg*.

 

*Og ikke undervurder dette alternativet. En bærbar på 13-14 tommer med et grafikkort som kan dra en ekstern skjerm på f.eks 1920x1200 gjør det mye lettere å ta med seg den bærbare til daglig, samtidig som du har bedre arbeidsforhold når du kommer hjem.

Lenke til kommentar

Nå drar det meste med Sandy Brigde en 1920 x 1200 ekstern skjerm uten problemer (uten ekstra skjermkort). Og det var ikke snakk om større enn 1920 x 1080, men større enn 1366 x 768 og vekt under 2 kg. Multicom har så vidt jeg vet heller intet som tilfredsstiller dette. Etter det lille jeg har prøvd av Multicom sine maskiner er de heller intet alternativ for meg.

 

Jeg har ellers i over 4 år brukt en 14'' med 1400 x 1050 og vekt litt over 2 kg, så jeg er vel kanskje av de som i lang tid har vektlagt størrelse og vekt. Men jeg jobber såpass mange timer i året steder hvor jeg ikke har tilgang til ekstern skjerm at å kjøpe noe med 1366 x 768 er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg har siklet på denne i en uke allerede, men ble litt skeptisk av kommentarene her. Er oppløsningen virkelig så forferdelig?

 

Og jeg få noen tips til bærbare på 14" med høyere oppløsning enn dette og omtrent like specs som denne?

 

Det avhenger av hva man er vant med og bruksområde. Jeg har aldri hatt mindre oppløsning enn 1400 x 1050 på bærbar, og i og med at jeg jobber mye med tekst, excel, koding etc - så er det viktig å kunne se relativt mye på skjermen samtidig. Med 1600 x 900 fungere det å ha to dokumenter side ved side, noe det ikke gjør ved 1366 x 768. Så for meg er 1366 x 768 i realiteten håpløst (men jeg jobber daglig med 2 x 24'' på 1920 x 1200).

 

Personlig synes jeg faktisk det er rart at de ikke leverer en så godt spesifisert bærbar i variant med 1600 x 900 - tror faktisk det hadde blitt en storselger - selv om prisen hadde blitt litt høyere.

 

Det finnes ikke til akseptabel pris - skal man ha omtrent samme specs så må man omtrent legge på til det dobbelte pluss litt til.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg har siklet på denne i en uke allerede, men ble litt skeptisk av kommentarene her. Er oppløsningen virkelig så forferdelig?

 

Og jeg få noen tips til bærbare på 14" med høyere oppløsning enn dette og omtrent like specs som denne?

 

Det avhenger av hva man er vant med og bruksområde. Jeg har aldri hatt mindre oppløsning enn 1400 x 1050 på bærbar, og i og med at jeg jobber mye med tekst, excel, koding etc - så er det viktig å kunne se relativt mye på skjermen samtidig. Med 1600 x 900 fungere det å ha to dokumenter side ved side, noe det ikke gjør ved 1366 x 768. Så for meg er 1366 x 768 i realiteten håpløst (men jeg jobber daglig med 2 x 24'' på 1920 x 1200).

 

Personlig synes jeg faktisk det er rart at de ikke leverer en så godt spesifisert bærbar i variant med 1600 x 900 - tror faktisk det hadde blitt en storselger - selv om prisen hadde blitt litt høyere.

 

Det finnes ikke til akseptabel pris - skal man ha omtrent samme specs så må man omtrent legge på til det dobbelte pluss litt til.

 

Selv er jeg vant med 1650xnoe på laptopen :\. Tror jeg må vente til jeg finner ut om jeg har plass til skjerm på hybelen før jeg kjøper laptop da.

 

 

Asus N43SN

 

I følge http://laptops-specs.blogspot.com/2011/03/asus-n43sn-specifications.html har denne samme oppløsning.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på diskusjonen; finnes det noen laptoper i dagens marked (eller i nær fremtid) som oppfyller disse kravene?:

  • 14"+
  • 1600x900+
  • Andre generasjons i5
  • Tynn
  • God batteritid
  • Ikke HP/Compaq/Toshiba
  • Ikke latterlig overpriset som 10k+

Skjermkort bryr meg fint lite. Lurer på om jeg kanskje skal kjøpe en laptop og prøve å ettermontere skjerm, men det kan jeg sikkert glemme om jeg kjøper en laptop som er tynn og godt skrudd sammen :\

 

SSD kan ettermonteres.

Lenke til kommentar

Asus N43SN

 

Finner ikke annet en 1366 x 768 i spesifikasjonslistene på noen av N43 series modellene, jf Asus sine egne sider.

 

@Occi:

 

Hvorfor ikke HP. Det er jo stor forskjell på HP Probook og HP sine reva konsumermodeller. Men det finnes så vidt, dog har jeg ikke sjekket batteritid. Her er ellers en liste med 13 - 14'', 1600 x 900. Det er både første og andre generasjon Core CPU-er, men det klare man lett å lese ut av lista.

 

Dell, HP og Fujitsu har tilgjengelige modeller under 10 000. Ellers så er ikke nødvendigvis 10 000+ en overpris, det avhenger av egenskapene man er ute etter. Jeg betaler gjerne 10 000+ for byggkvalitet, batteritid og lav vekt. Dog lever de bærbare fort i 4 - 5 år hos meg, så da går jeg etter kvalitet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@Occi:

 

Hvorfor ikke HP. Det er jo stor forskjell på HP Probook og HP sine reva konsumermodeller. Men det finnes så vidt, dog har jeg ikke sjekket batteritid. Her er ellers en liste med 13 - 14'', 1600 x 900. Det er både første og andre generasjon Core CPU-er, men det klare man lett å lese ut av lista.

Det kan godt være, men jeg har kun dårlige erfaringer med HP, og har rett og slett ikke lyst til å ta sjangsen. Men er altså ikke HP Probook-serien bloated med masse programmer preinnstallert, varme batterier og plastikkfølelse?

Endret av Occi
Lenke til kommentar

@Occi:

 

Hvorfor ikke HP. Det er jo stor forskjell på HP Probook og HP sine reva konsumermodeller. Men det finnes så vidt, dog har jeg ikke sjekket batteritid. Her er ellers en liste med 13 - 14'', 1600 x 900. Det er både første og andre generasjon Core CPU-er, men det klare man lett å lese ut av lista.

Det kan godt være, men jeg har kun dårlige erfaringer med HP, og har rett og slett ikke lyst til å ta sjangsen. Men er altså ikke HP Probook-serien bloated med masse programmer preinnstallert, varme batterier og plastikkfølelse?

 

HP er 2 helt forskjellige ting når det kommer til konsumer og bedrift.

 

Pavillion serien er en haug dritt som overoppheter og bråker som faen har laber ytelse kontra pris og har hatt flere store problemmodeller de siste 3-4 årene. Vi snakker ødelagte komponenter pga varme, sviktende vifter, døde batterier, sprekt chassis og ødelagte hengsler.

 

Probook serien har vert mye bedre. De er langt mer solide og er nesten på høye med Thinkpad på byggkvalitet. Batteriene er brukbare, men man må betale en god del om man ønsker en som har god ytelse.

Lenke til kommentar

Snakker du også her av egen erfaring? Kan godt hende jeg tar sjangsen på en HP Probook etter hva jeg hører du sier, men kommer nok til å lese en hel haug med tester før jeg prøver :)

 

Har ikke eid en HP før, frodi jeg så hvor mye retur man fikk på dem da jeg jobbet som selger i elektrobutikk. Samme med vennene mine som har hatt HP pavilion. Bare problemer...

 

De jeg kjenner som har Probook er ganske fornøyde.. men som sagt man må fort ut med en 10laken for å få samme ytelse i en probook som en konsumer bærbar til 5000-6000kr

Lenke til kommentar

Snakker du også her av egen erfaring? Kan godt hende jeg tar sjangsen på en HP Probook etter hva jeg hører du sier, men kommer nok til å lese en hel haug med tester før jeg prøver :)

 

Jeg går også god for dette, har veldig lite feil på HP Elitebook på jobben,har bare byttet ut de pcene som nermer seg 5 år gamle. hpladerne derimot ryker i tide og utide ....

Lenke til kommentar

Snakker du også her av egen erfaring? Kan godt hende jeg tar sjangsen på en HP Probook etter hva jeg hører du sier, men kommer nok til å lese en hel haug med tester før jeg prøver :)

 

Jeg går også god for dette, har veldig lite feil på HP Elitebook på jobben,har bare byttet ut de pcene som nermer seg 5 år gamle. hpladerne derimot ryker i tide og utide ....

 

Både HP og Acer ladere ryker i tide og utide... Sitter på min 3 Acer lader på litt over 3 år...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...