Gå til innhold

Microsoft varsler slutten for XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra. Jeg har alltid likt XP og jeg hoppet glatt over Vista før jeg gikk til w7, men XP er en sikkerhetstrussel som går igjen i systemer som er vanskelig å oppdatere, som f. eks i betalingssystemer så er det gamle versjoner av XP som går igjen. Ingen god vane.

Lenke til kommentar

Joda, det er sikkert en gammel nyhet for de fleste, men det er ikke alle som henger på Internett hele dagen for å få med seg rubb og stubb av nyheter ang alt og alle.

 

Det er greit å bli minnet på ting fra tid til annen.

 

Nok om det.

 

Jeg kommer i alle fall til å holde på XP så lenge som mulig, selv om W7 sikkert er bedre enn XP på mange måter. Likte ikke Vista og likte heller ikke Windows 7. Forferdelig brukergrensesnitt og tregt som ....

Lenke til kommentar

Heisan.

 

Syntest fortsatt Windows XP er et godt operativsystem grunnet at det går fint å spille gamle spill på. Får også tak i drivere og slikt til det.

 

Det finnes jo en del folk som er litt nostalgiske og fortsatt liker plattformspill som ble spilt på Amiga 500 og 1200, Commandore 64 og eldre Nitendo maskiner.

 

Så jeg vil altid fortsette å bruke Windovs XP til det, spille nostalgiske spill.

 

Ha en fortsatt god sommer :p

 

Skriv din kommentar....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager. jeg sammenligner det selvfølgelig ikke.¨

 

Men du er sikkert enig i at dette var gode spill. Og når det er vanskelig om ikke umulig å oppdrive maskinene lenger, så må man bruke de alternative muligheter som finnes for å kunne fortsette å spille de gamle spillene.

 

Selvfølgelig er Amiga mye bedre, men det er litt vanskelig å få tak i nå til dags, men det er fortsatt mulig å spille spillene på en god gammel DOS- maskin, eller XP, + en emulator..

 

det viktigste er jo gleden ved å spille noe man liker uansett om det er gammelt eller nytt. Du får uansett et eller flere spill du antagelig vil elske opp igjennom oppveksten samtidig som at hardware stadig blir for fornyet i et forrykende tempo som ikke akkurat er positivt for oss gamlinger som har stoppet opp i et stadig eldre spill.. :blush:

Lenke til kommentar

Nå banner jeg sikkert i kirken her, og det jeg sier kommer nok effektivt til å gi meg en real skittstorm i retur, på grensen til personangrep (jf. dagens Fanboy-artikkel). Here we go:

 

Jeg syns at Windows XP er Microsofts beste operativsystem. Det er dønn stabilt, og har et perfekt kompromiss av "bloat" og funksjonalitet. Runde hjørner og gjennomsiktighet appelerer like lite ovenfor meg som interiør- og slankeblogger..

 

Jeg har flere ganger gått inn for å bli "frelst" av både Windows 7 og diverse Linux-versjoner, men jeg går alltid tilbake til Windows XP. Og nei, jeg er ikke tilbakestående, men Windows XP dekker alle mine behov perfekt ("Never change a winning team"). Noen kommer nok til å dra frem diverse sikkerhetshull nå, men jeg er oppegående nok til å ikke bli lurt inn på jallasider. For min del blir det jo bare bra at "alle" nå går over til Windows 7, inkludert hackerne (selv om jeg har en mistanke om at det finnes en milliard som meg der ute, og at oppdateringene kommer tikkende helt frem til kanskje 2025).. :p

 

Jeg ser hvertfall for meg å bruke Windows XP på samtlige datamaskiner i all overskuelig fremtid..

Lenke til kommentar

Hei.

 

Syntes også at Windows XP er et godt operativsystem.

 

Eneste minus er at det ikke støtter mer enn 4GB RAM som minne på Hovedkort og Grafikkort til samlet.

Og det er mange tunge programmer som krever ganske mye RAM for å kunne fungere optimalt og stadig verre blir det desto mer fancy og realistisk det skal være.

 

Den største "dritten" er at Microsoft hele tiden skal presse oss forbrukerne til å hele tiden støtte deres profitt ved gå gi ut en uavbrutt serie mer eller mindre vellykkede nye operativsystemer som selvfølgelig aldri fungerer optimalt..

 

Da er det ikke så rart at vi holder på det trygge så lenge som mulig, og som vi faktisk vet fungerer. Ta bare eksemplet med Windows Vista, som var en eneste stor Flopp.

 

Beklager Microsoft, jeg kjøpte ikke den utgaven...

Lenke til kommentar

Du får XP i 64 bit også så kan du ha opp til 128Gb RAM :p

Riktignok bygget på Server varianten, men brukermessig oppfører den seg kliss likt hva XP 32 har.

 

Men, hadde jeg ikke hatt bruk for TRIM, DX10,11 (3 veis CrossFire) og Eyefinity så hadde jeg kjørt Win XP den dag idag.

Er rett og slett ikke så mange andre grunner til å oppgradere, er også mye mye lettere å feilsøke i WinXP når noe krasjer, enda enklere i Win 98 den gang i tiden.

I Win 7 får du bare "Oppps, en feil har skjedd og nå stenger vi bare, beklager" og intet hint til hva som laget feilen slik at du kan muligens fikse det (Helt nødvendig med MS sitt FSX for eksempel grunnet en masse mulige DLL feil)

 

Derfor er XP å foretrekke, men har sine feil for spillere.

For eksempel er det alt for lett å få "Frozen graphics" det vil si at spillet henger seg, du tar tre finger salutten og maskinen er tydeligvis ute på skrivebordet, men det siste skjermbildet fra spillet henger igjen og du ser ikke hva du gjør på skrivebordet.

Dette var ett svært irriterende problem som Win 7 fikset, dessverre kunne jeg levd med dette for bedre feilsøking.

Lenke til kommentar

Nyheten kommer vel av at MS selv har skrevet om dette igjen, antageligvis for å påminne om at det nærmer seg slutten (om veldig sakte). Tenker med skrekk å gru på helsesektoren som ennå ruller ut systemer basert på WinXP, spesielt så fordi å bytte ut sykehussystemer er en omstendelig prosess som ofte tar flere år.

Lenke til kommentar

Jeg kommer i alle fall til å holde på XP så lenge som mulig, selv om W7 sikkert er bedre enn XP på mange måter. Likte ikke Vista og likte heller ikke Windows 7. Forferdelig brukergrensesnitt og tregt som ....

Da må det være en brukerfeil. W7 er på ingen måte treigere enn XP, uavhengig av hva du driver med. Jeg holdt meg lenge til XP pga. jeg ikke ville oppleve de værste barnesykdommene til W7 når det kom, og er glad for dette. En annen viktig faktor var at jeg dreiv mye med theme customization før, og der er XP ypperlig, men også her står W7 veldig sterkt i dag, og det er ikke lenger en god grunn til å velge XP om man kan sakene sine. Er dog veldig enig i at Vista og W7 ikke er særlig fint om man kjører standard GUI. Men det er da virkelig ikke XP heller.

 

Noen kommer nok til å dra frem diverse sikkerhetshull nå, men jeg er oppegående nok til å ikke bli lurt inn på jallasider.

Klarer ikke helt se for meg at sikkerhetstrusler som kan være farlige for W7 ikke er farlige for XP. Største trusselen i dag er keyloggers og annen skjit, og de driter i om du bruker XP, Vista eller W7.

 

Du får XP i 64 bit også så kan du ha opp til 128Gb RAM :p

Riktignok bygget på Server varianten, men brukermessig oppfører den seg kliss likt hva XP 32 har.

Jeg har ikke prøvd XP 64bit selv, men det er ikke det inntrykket jeg har etter å ha lest folks meninger på nettet i mange år. Virker som om driverproblemer er et stort problem som aldri ble gjort noe med. Men har som sagt ikke brukt dette selv.

 

Nyheten kommer vel av at MS selv har skrevet om dette igjen, antageligvis for å påminne om at det nærmer seg slutten (om veldig sakte). Tenker med skrekk å gru på helsesektoren som ennå ruller ut systemer basert på WinXP, spesielt så fordi å bytte ut sykehussystemer er en omstendelig prosess som ofte tar flere år.

Blir spennende å følge med på hva som skjer her ja. Hva tror folket? Storsatsing på linux eller Windows Server versjoner?

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg kommer i alle fall til å holde på XP så lenge som mulig, selv om W7 sikkert er bedre enn XP på mange måter. Likte ikke Vista og likte heller ikke Windows 7. Forferdelig brukergrensesnitt og tregt som ....

Da må det være en brukerfeil. W7 er på ingen måte treigere enn XP, uavhengig av hva du driver med. Jeg holdt meg lenge til XP pga. jeg ikke ville oppleve de værste barnesykdommene til W7 når det kom, og er glad for dette. En annen viktig faktor var at jeg dreiv mye med theme customization før, og der er XP ypperlig, men også her står W7 veldig sterkt i dag, og det er ikke lenger en god grunn til å velge XP om man kan sakene sine. Er dog veldig enig i at Vista og W7 ikke er særlig fint om man kjører standard GUI. Men det er da virkelig ikke XP heller.

 

Brukerfeil? Hvordan i alle dager kan det være brukerfeil at W7 er treg? Åpner jeg dokumenter og foldere feil? Starter jeg Chrome galt? Trykker jeg på startknappen på en måte jeg kanskje ikke skulle?

 

Søk litt på nettet, så skal du se at det er utrolig mange som har problemer med at W7 er treg. Du kan helt sikkert sakene dine ja, men det er ikke alle som har tid eller kunnskaper til å tweake ditt og datt for at ting skal fungere noenlunde kjapt. Det skal være helt unødvendig å måtte gjøre det. Den vanlige brukeren som kjøper en laptop med W7 har ikke slike kunnskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...