Gå til innhold

Stortest: Seks nye 3D-TVer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke skjønne at 3D skal kunne bli noe som kommer til å overleve.

 

Rundt 20-25% av befolkningen i verden kan ikke se 3D.

 

Pr.dags dato må en sitte med briller, om du alt bruker briller med styrke (noe mange gjør) blir det vanskelig å kombinere dette med å se på tv/kino.

 

Hvor lenge skal en fortsette å avvise rundt 30-35%(både de som ikke kan se og de som er avhengige av briller med styrke for å se filmen) av kundemassen på kino?

 

Hvor lenge kan en komme unna med å selge fordyrende funksjoner som store deler av kjøpemassen ikke kan bruke?

 

3D er ganske sikkert borte igjen om noen år.

Lenke til kommentar
Rundt 20-25% av befolkningen i verden kan ikke se 3D.

 

Pr.dags dato må en sitte med briller, om du alt bruker briller med styrke (noe mange gjør) blir det vanskelig å kombinere dette med å se på tv/kino.

 

Hvor i all verden tar du de tallene fra? Syns det virket meget høyt.

 

Jeg bruker vanlige briller på kino, og selv om det ikke er optimalt så går det helt greit på 3D filmer...

 

Når det er sagt så syns jeg 3D i film er oppskrytt og gir lite ekstraverdi, men kan jo kanskje bli artig i spill.

Lenke til kommentar
Rundt 20-25% av befolkningen i verden kan ikke se 3D.

 

Pr.dags dato må en sitte med briller, om du alt bruker briller med styrke (noe mange gjør) blir det vanskelig å kombinere dette med å se på tv/kino.

 

Hvor i all verden tar du de tallene fra? Syns det virket meget høyt.

 

Jeg bruker vanlige briller på kino, og selv om det ikke er optimalt så går det helt greit på 3D filmer...

 

Når det er sagt så syns jeg 3D i film er oppskrytt og gir lite ekstraverdi, men kan jo kanskje bli artig i spill.

 

Var noe jeg leste når 3DS kom ut. Fra den saken sto det at rundt 20-25% ikke ville kunne se 3D godt nok til å kunne nyte en 3D film/3DS. Klarer ikke å finne den igjen. Det sto og blant annet at jo mer du brukte 3DS og så 3D jo mer sannsynlig var det at en kunne miste enten dybde- eller samsynet tror jeg det var.

 

Mulig det hele var ren hysterijournalistikk før 3DS kom ut, men uansett er det vel rundt en 10-12% det er ganske sikkert at ikke kan se 3D, en ganske stor gruppe mennesker.

 

Min kone har for.eks dybdesyn, jeg har ikke. Hun kan likevel ikke bruke en 3DS uten at det er problem.

 

Om du har dårligere syn på det ene øyet enn det andre er det et problem. Mangel på dybdesyn er et annet. Mangel på samsyn osv. Det er også slik at om du bruker briller så vil enkelte deler av glasset ha en ørliten annen styrke enn resten, noe som kan ødelegge opplevelsen fullstendig med små irriterende frem og tilbake hopp.

 

Det er dermed sannsynlig at flere enn 20% vil ha problemer om de for.eks er litt svaksynt på et øye og ikke kjenner til det for.eks.

 

her står det at 1/10 ikke vil kunne se 3D.

 

Hvor mange som virkelig sliter pga andre enn de åpenbare problemene kommer det frem at ikke er kjent, eller ikke finnes god nok oversikt over.

 

Her sier de rundt 12%

 

Jeg tror ikke folk engang forstår hvor forferdelig irriterende det er å ha blitt henvist til minisaler for å se nye filmer i 2D i Oslo de siste årene. Det gjør det i alle fall ikke enkelt å gå på kino med noen andre enn en forståelsesfull kone.

 

Noen 3D tv kommer jeg aldri til å kjøpe heller, om ikke det blir umulig å unngå og en får mulighet til å skru av 3D.

Lenke til kommentar

Noen 3D tv kommer jeg aldri til å kjøpe heller, om ikke det blir umulig å unngå og en får mulighet til å skru av 3D.

Den skjermen de anbefaler (VT30) er jo den beste på markedet enten du skal bruke 3D funksjonen eller ikke, og du kan selvfølgelig skru av 3D på den. I fjor hadde panasonic en V20 topp model som var uten 3D for litt mindre spenn enn VT20, men i år er topp modellen fra panasonic kun i 3D. Den dropper sikkert til rundt 10k om 9 måneder eller noe, 7k er en del penger å spare! xD Selvfølgelig er det alltid slik at fjorårets modell er billig, og den nyeste er bedre, men 20 serien hadde noen små feil jeg personlig ikke likte.

 

3D høres litt gøy ut, men synes bare det var slitsomt når jeg prøvde det. Tror ikke det vil vare så lenge, med mindre de lager et skikkelig system for det, hvor du ikke må bruke briller, og du ikke blir sliten av å se på det.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

så testvinneren Panasonic TV nylig i butikk, riktignok i 65", og det viser seg faktisk at ved film, kunne vi til tider se regnbue effekt, ala som ved DLP prosjektor(!). Dette var overraskende (negativt), men samtidig gjorde det valget enklere å ta; Neste kjøp blir en Samsung 65" LED D8005 TV når det kommer til høsten en gang! :)

Lenke til kommentar

Kan vel regne med at 10-15 % av verdens befolkning ikke har anledning til å se TV jevnlig i det hele tatt? Er dere ikke klar over at store deler av verden faktisk er veldig fattige? Flat-TV, HD og 3D er noe store deler av verdens befolkning bare har hørt om, og noe som er helt uoppnåelig for dem.

 

Jeg tror vel heller ikke 3D vil være levedyktig, som i tradisjonellt TV-bruk. Det vil bli et lite marked, for spillere, eller for 3D-entusiaster. De aller fleste jeg kjenner trekker bare på skuldrene og sier "meh" når 3D-TV blir nevnt. Riktignok selges det en god del TV'er med 3D-kapabilitet, men de blir jo for det meste svært lite brukt til faktisk å se 3D på.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Kan vel regne med at 10-15 % av verdens befolkning ikke har anledning til å se TV jevnlig i det hele tatt? Er dere ikke klar over at store deler av verden faktisk er veldig fattige? Flat-TV, HD og 3D er noe store deler av verdens befolkning bare har hørt om, og noe som er helt uoppnåelig for dem.

 

Haha, fryktelig usakelig og også helt feil, andelen som ikke får sett TV jevnlig er nok mye høyere. Men vet ikke hva du vil fram til her, om det var 10-15% så er det neppe de samme 10-15% som mangler evnen til å se 3D effekten.

 

3D blir nok bare bedre og bedre, leste at crosstalk ikke er et like stort problem på nyeste genrasjon av 3D tv'er.

 

Igjen, jeg gleder meg til å se 3D mer brukt i spill :D

Lenke til kommentar

Det var en kommentar til "20-25% av verdens befolkning kan ikke se 3D".

Jeg har ikke drevet research og kan ikke argumentere påstanden, men jeg kan tenke meg at det er minst 60-70% som hverken har penger til TV, eller nødvendig infrastruktur til å kunne se 3D TV.

 

Ser nå at den påstanden var kanskje heller ment å si at 20-25% av verdens befolkning ikke kan se 3D pga. synssvekking? Til det har jeg ingen kommentar, og ingen formening.

Lenke til kommentar

Det er bedre å se filmer i 3D enn uten 3D etter min mening og jeg håper det er noe de fortsetter med. Jeg har bare gode erfaringer med 3D så langt både i Spill på PC og på Kino. Har ikke fått prøvdt på en TV enda, men ser for meg at det er veldig likt som på PC skjermen.

 

Det er ikke noe man trenger på noen måte, men jeg syns det er gøyere å se film i 3D og er en luksus for oss som kan og liker å se filmer i 3D. At folk kritiserer dette er jo meningsløst. Ikke kjøp 3D-tver om dere ikke vil ha 3D.

Lenke til kommentar
At folk kritiserer dette er jo meningsløst. Ikke kjøp 3D-tver om dere ikke vil ha 3D.

Hadde det vært så enkelt hadde det ikke vært noe sak, men som noen nevnte over så er du henvist til de minste salene på kinoen om du ikke vil se 3D, det er ikke helt den samme opplevelsen.

Lenke til kommentar

så testvinneren Panasonic TV nylig i butikk, riktignok i 65", og det viser seg faktisk at ved film, kunne vi til tider se regnbue effekt, ala som ved DLP prosjektor(!). Dette var overraskende (negativt), men samtidig gjorde det valget enklere å ta; Neste kjøp blir en Samsung 65" LED D8005 TV når det kommer til høsten en gang! :)

Har også hørt om denne regnbue-effekten, og mener jeg har klart å skimte det en gang når jeg lette etter det (spiss vinkel fra siden/under?)

 

Jeg har imidlertid en Panasonic P42G10 hjemme (som angivelig skal ha samme problemet) og jeg har aldri lagt merke til dette under bruk av TV'en. Bildekvaliteten på en Panasonic plasma av nyere dato er også i en helt annen klasse enn LCD (selv om den har LED-baklys), så jeg ville nok uansett anbefalt Panasonic plasma til de aller fleste både med tanke på bildekvalitet og pris. Har ikke sett testvinneren her, men ettersom jeg har sett de foregående modellene til Panasonic og vet hvor gode de er, ville jeg faktisk kjøpt den usett.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at ressursene brukt på 3D- teknologi går utover kvaliteten på vanlig bilde misliker jeg 3D enda mer enn jeg gjør i utgangspunktet.

Noe sier meg at det gjør det siden Kuro fremdeles har best bilde...

Faktisk, det skal sies at fjorårets toppmodeler fra Panasonic, V20 (uten 3D) og VT20 (med 3D), så var VT20 litt bedre på noen små ting når du skrudde av 3D funkjsonen, og det var fordi den trengte å være kjapp nok til å kunne vise 3D.

 

Uansett, jeg kan se for meg at forskningen på 3D tv-er kan være god og dårlig for "2D" tv-ene.

Men uansett, så vil jeg si at en tv med 3D mest sansyneligvis er bedre enn den uten, fordi det skal en del til for at tv-en skal kunne klare å vise et ordentlig bilde i 3D!

 

Og ja Kuro er på en måte bedre enn selv de beste på markedet fortsatt, men ikke lenger på alt, og ihvertfall ikke på pris det koster å lage den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...