Gå til innhold

– Spillere vil mates med teskje (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så ofte jeg lar meg provosere, men denne kjerringa klarte det.

 

Jeg er dritt lei av å bli leid i hånden gjennom fra før av enkle spill. Spill med fokus på oppgaveløsning er jo blitt en parodi.

 

Litt som TV-reklame kunkurranser der du får spørsmål som feks: "Hvilket dyr av disse hører hjemme i jungelen?" fulgt av 3 bilder, et av en sjimpanse, et av en blåhval og et av en torsk. send svaret til 1923.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt gjort av et intervjuobjekt å fornærme intelligensen min i løpet av det første svaret. Fascinerende hvor lite respekt folk som lever av spill har for de av oss som skal spille dem.

 

Stemmer jo ikke helt det. Majoriteten av spillere som jeg kjenner er nettopp slike som vil ha hjelp hele tiden og det er også min oppfatning at majoriteten av spillere über alles også er slike.

 

Vil bare si at jeg har.. La oss si "fått tak i" Deus Ex sin lekkede betaversjon. Det jeg har sett så langt er vært helt glimrende.

 

Edit: Jeg er forøvrig også uenig om at vi vil ha det inn med teskje.

Endret av Craxmerax
Lenke til kommentar
Mange utviklere ønsker å legge alle investeringene sine i det de vet at spillerne kommer til å se. Vi har en annen innstilling, vi ønsker at man skal utforske spillet på egen hånd.

Flott! Det gjenstår å se om dette indikerer hva det burde indikere. En plage med rollespill som gir deg en illusjon om hvor relativ historiens utfoldelse kan være tvinger deg til å aktivere de samme plotelementene uansett hvilke valg du tar, hvilket er falsk frihet.

 

vi har veldig lyst til å vise den frem for et bredere publikum. Det bør ikke skje ved å inngå kompromisser med seriens kvalitet.

Riktig. Andre uttalelser i intervjuet ser ut til å underbygge dette utsagnet, så man har grunn til å vise optimisme.

 

– Hvordan tror du at det påvirker deres posisjon i markedet at dere utgir spillet i en tid hvor cyberpunk-stilen er på vei tilbake (...).

 

– Jeg tror ikke at det har så mye å si. Man har riktignok en rekke definerte sjangere, men alle tilfører dem sin personlige visjon. Det hender seg også at man utvikler et spill, finner på noe kult og merker at en annen utvikler har gjort akkurat det samme.

Dette liker jeg å høre. Et bestemt ideal innen kunst eller hva det skal være, er at sjanger og setting er billig og svært relativt i forhold til hva en ønsker å oppnå i skapelsen av et hvilket som helst media. Jeg kategoriserer den siterte kommentaren som en tilhører av dette idealet.

 

Jeg stiller meg noe kritisk til artikkelforfatters bruk av sitat i overskriften. Når man leser intervjuet i sin helhet oppleves sitatet i overskriften som skamløst dratt ut av konteksten for sensasjonismens skyld. Typisk journalisme, så jeg frastår fra å kritisere direkte. Med andre ord: jeg liker det ikke, men vedkommende vet kanskje ikke bedre.

 

Jeg opplever sitatet i sin helhet som en passiv kritikk til dagens spillpublikum, ikke nødvendigvis som et personlig ideal. Hva man skal mene om sånt er irrelevant, det vi skal bry oss om er utviklingen av det gitte spillet. Med et evolverende marked med sine tilhørende konflikter blir det stadig nytt rom for a) kompromiss b) nyvinning og sofistikasjon. Spillutviklere ønsker nødvendigvis å avgi en visjon som ligner alternativ b ad hoc å skape hype, via intervju kan man se om dette er tilfellet. Intervju kan i stor grad handle om å finne motsigelser. Finner man motsigelser kan man trygt neglesjere subjektets budskap og troverdighet derav. Jeg fant derimot ingen alarmerende motsigelser i dette intervjuet.

 

---

 

Edit:

Godt gjort av et intervjuobjekt å fornærme intelligensen min i løpet av det første svaret. Fascinerende hvor lite respekt folk som lever av spill har for de av oss som skal spille dem.

Korreksjon: mennesker er ikke objekter.

 

For det andre, jeg tror en del lar fordommene ta styring i diverse lignende kommentarer. Jeg er enig i at ordene er klønete i den nevnte kommentaren, dette er dog andregradsinformasjon på grunn av oversettelsen; personlig lar jeg tvilen komme subjektet til gode. Man skal alltid være skeptisk til alt som heter reklamasjon, men provokasjon er ikke like nødvendig - ikke i dette tilfellet.

Endret av Su&!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror en ting mange glemmer er nøyaktig hva vi vår inn med te-skje. Ta Skyrim som et eksempel. Det verste de kan gjøre er å gi oss et "korridor-spill" der vi følger en bestemt historie og går på bestemte steder. De må gi oss en gigantisk, åpen verden vi kan utforske på egenhånd og gi oss en grunn til å utforske den. Men samtidig har jeg ingenting imot at UIen blir mer og mer strømlinjeformet, eller "konsollifisert" som mange kaller det. Det gjør det bare enklere å gjøre det vi vil, selv om spillet i seg selv er dypere og mer avansert enn noensinne. Fable var et bra eksempel på dette. Det har ikke noe UI i det hele tatt, men selve spillet er ganske dypt og lar oss gjøre mye rart. ;)

Lenke til kommentar

Men på den annen side har vi jo hun her:

 

 

 

:p

 

Dette er 100% off-topic, men det der har altså skjedd??? Svare feil på det spørsmålet? Ler meg skakk :p

 

On-topic: Alt skal "gjøres tilgjengelig for alle" i disse dager og jeg liker ikke trenden ut ifra et "gamer-perspektiv". Jeg vil ha spill som skiller seg ut og der man selv må tenke og finne ut av ting. Spill med historie som ikke trenger å være lettfordøyelig men som man reflekterer over og tenker gjennom i ettertid. Spill der man virkelig må bruke evnene sine for å mestre spillet. Kommer altfor lite slikt i dag. Unntak finnes og det kan man takke høyere makter for :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig hvordan "ingen" liker denne enkle tilnærmingen, men likevel så er det det alle store utgivere går for. Vocal minority, much.

Er jo bare å bringe frem skrekkeksempelet med Bioware og EA i disse dager.

 

Liker ikke dette fokuset på raske penger og enkel tilnærming. Minimal læringskurve er normen.

Lenke til kommentar
Liker ikke dette fokuset på raske penger og enkel tilnærming. Minimal læringskurve er normen.

 

BioWare er faktisk et bra eksempel på dette. Draon Aage 2 viste bare at de godt kan ha et enklere grensesnitt uten at det påvirker selve spillet. Greit historien i DA2 var kjedelig og det var for få områder, men ser vi kun på selve mekanikken i spillet var det ikke så forskjellig fra DA1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...