Gå til innhold

Førstegangsoverføring av Hi8 og Mini-DV videoer til PC!


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig klart å anskaffe både et Hi8 videokamera og et Mini-DV videokamera slik at jeg eeendelig kan få overført familiens mange videoer over til PC'en, og så til DVD'er fks. Jeg har nettop hooket opp Mini-DV'en til PC'en med FireWire og klart å overføre levende bilde og lyd til skjermen og ta opp dette med "VideoPad". Dette programmet hadde ingen options, så jeg går videre for å finne noe bedre. Dessuten tok 30 sekunders opptak fra cam'et til PC'en hele 200 MB. Latterlig mye. Og kvaliteten på bildet ble ikke videre bra heller.

 

Det jeg lurer på er:

 

* Hvilket video transfer program er det beste til Windows 7?

* Hvordan får jeg like bra kvalitet på overføringen som det er på fks. Mini-DV opptakene selv?

* Hvordan komprimering og filformat er anbefalt for øverføringen?

* Noen andre tips før jeg går løs på overføringen av nærmere 70 videokassetter til PC?

 

 

Mange takk! Setter pris på Deres erfaring!

 

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge disse programmene er gratis og enkel i bruk:

- Har du HDV-kamera bør du bruke HDVsplit til å overføre videoene.

- Har du DV-kamera (standard definisjon) bør du bruke WinDV til overføring.

 

Du trenger ikke å velge komprimering eller filformat. Filene tar ca. 3 MB per sekund, det vil si at 30 sekunder skal ta 90 MB.

Lenke til kommentar

Begge disse programmene er gratis og enkel i bruk:

- Har du HDV-kamera bør du bruke HDVsplit til å overføre videoene.

- Har du DV-kamera (standard definisjon) bør du bruke WinDV til overføring.

 

Du trenger ikke å velge komprimering eller filformat. Filene tar ca. 3 MB per sekund, det vil si at 30 sekunder skal ta 90 MB.

 

BB79, takker for dine tips! Prøvde sistnevnte, som fungerte umiddelbart! :) MEN, kvaliteten på bildet jeg ser på videokameraets LCD display er langt skarpere (ganske perfekt, egentlig!) enn det jeg får opp på PC-skjermen min/Det jeg recorder til pc'en! Hva er årsaken til dette?

 

Thomas

Lenke til kommentar

WinDV overfører bare rådataene over og rekoder ikke noe. Det kan hende LCDen på kameraet har såpass lav oppløsning (0,04 Mpix) kontra flatskjermen din som har høy oppløsning (2 Mpix). Da kan det som ser ut til å være i fokus på kameraet vise seg å være ute av fokus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bb79, that might be. Dette er et Sony Handycam DCR-HC27E, og kvaliteten på LCD displayet til kameraet er fremdragende! Jeg har ikke sett filmene på tv'en min som er en 47" LCD tv, men på PC'en min, som har en 20" LCD skjerm. Jeg har dog ikke installert riktige drivere til skjermkortet, da det er noe bug med Win 7 som gjør at jeg må ta en clean reinstall på Win 7 før ting ser normalt ut. Først da kan jeg uttale meg om bildekvalitet tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For overføring til PC; Kjøp denne TerraTec Grabby.

 

Lønner seg etter kjøp å gå inn på TerraTec sin web side å laste ned siste versjon av MAGIX Movies software. http://www.terratec.net/en/drivers-and-support.html

 

Ikke prøv å laste ned fra MAGIX Movies sin egen web side. MAGIX Movies har ikke noe å tilby fra sin web side annet enn betalte versjoner av "ymse" softwares.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...