Gå til innhold

Derfor kollapset BankID


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å putte session-data i databasen er helt normalt, og det samme er å ha en cronjob som jevnlig rydder opp i dataene. Men man må sørge for å ha automatisk overvåking av kritiske cronjobber, slik at man blir varslet når noe slutter å gå. Dette er ikke vanskelig, men det er lett å glemme hvis man ikke har rutiner på det.

Lenke til kommentar

Gammel sesjonsdata fyller opp tjener... ?

Bad programming.

Det er en "vaktmester" som rydder opp jevnlig, men ikke har gjort jobben sin på 14 dager. Sitter du på informasjon som ikke er gitt i artikkelen? I så fall, del den gjerne. Ellers så er jeg skikkelig nysgjerrig på hvordan du kan tolke dette som "Bad programming".

 

 

Å putte session-data i databasen er helt normalt, og det samme er å ha en cronjob som jevnlig rydder opp i dataene. Men man må sørge for å ha automatisk overvåking av kritiske cronjobber, slik at man blir varslet når noe slutter å gå. Dette er ikke vanskelig, men det er lett å glemme hvis man ikke har rutiner på det.

Jeg synes ikke dette høres ut som web session data, som jeg tolker din mening til å være. Dersom det hadde vært problemet, så hadde det trolig vært merket tidligere. Nekter å tro at problemet er såpass enkelt at de har gått tom for diskplass på en database server uten å merke det.

Jeg synes det høres ut som et absolutt problem. Det vil si kanskje en intern database teller, eller connectionpooling, load balancing osv som ikke blir ryddet opp i og derfor går "out of bounds".

Synes det er litt merkelig om det er en job som feiler totalt uten at det blir merket. Kanskje det er en liten del av en større jobb som ikke har bra nok feilhåndtering eller rapportering.

 

På den andre siden, så ble det fikset på 5 timer, og i løpet av den tiden så hadde de rukket å kjøre minst en restore fra backup og fått reprodusert feilen. Noe som i mitt hodet er svært kort tid på å finne ut av og fikse kompliserte problemer.

Lenke til kommentar

Mulig. Min gjetting er basert på:

 

"feilen var knyttet til daglig vedlikehold av databasen"

 

"å tømme databasen" for "gammel sesjonsdata"

 

Det er veldig enkelt å ikke oppdage at en slik automatisk oppryddingsjobb slutter å gå :). Det trenger ikke å være snakk om disk-plass heller. Med nok data i databasen kan databasen kveles av at den ikke klarer å behandle sprørringene raskere enn de kommer inn. Det kommer an på...alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...