Gå til innhold

Test: Thecus N2200XXX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å se behovet for en dualcore Atom-prosessor på noe som i bunn og grunn betegnes som embedded/innebygget enhet. Har ingen tro på at NAS-enheten utnytter prosessorkraften noe særlig, da den kun skal drive diskene, nettverket og noen enkle FTP- og SAMBA-applikasjoner.

 

De kunne ihvertfall ha sluppet lettere unna med en Z520 eller noe slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en kan bygge seg en komplett ITX-PC inklusiv 2 stk 2T green disker og endatil ha penger igjen (til SSD systemdisk ?) så er dette selvsagt altfor dyrt. Og det bare for prisen på selve NAS'en uten HDDer...

At NAS'en har 2 ethernet porter gir kanskje muligheter for skille av internet/lokal LAN ?? Det kan gi litt mer muligheter siden en da kan få bedre sikkerhet om en setter opp web/ftp-servere osv. da utsiden/innsiden av LAN blir skilt i denne boksen. Også routing av trafikk for hver bruker kan muligens legges inn ? Fant ikke noe i testen om dette.

Men igjen, mange ITX kort har vel også 2x1Gbit.

 

Uansett ville jeg kjørt green disker i denne for å få ned strømforbruket og temperaturen. Begrensningen i 1Gbit ligger der uansett, og en kan ev. kjøre RAID på disse.

 

Jeg vil vel tro denne NASen er mer aktuell som småbedrift server/backup enn for privat bruk. På grunn av pris og høy sikkhet "ut av esken" slik at en person i bedriften kan sette den opp selv. Tross alt er Windows, Ubuntu osv mye mer tidkrevende og komplisert å konfigurere for god sikkerhet.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se behovet for en dualcore Atom-prosessor på noe som i bunn og grunn betegnes som embedded/innebygget enhet. Har ingen tro på at NAS-enheten utnytter prosessorkraften noe særlig, da den kun skal drive diskene, nettverket og noen enkle FTP- og SAMBA-applikasjoner.

 

De kunne ihvertfall ha sluppet lettere unna med en Z520 eller noe slik.

Spørs helt hvordan du bruker den, bruker du f.eks iSCSI eller NFS så merker du fort hvis du har for lite prosessorkraft og/eller for lite minne.

 

Selv foretrekker jeg å bygge selv, enten med FreeNAS eller helst NexentaStor community edition da får du en rimelig "grum" nas med veldig gode utbyggingsmuligheter for +-2K

 

Det jeg liker er å kunne ha muligheten til både å bygge ut, samt å vite at hastigheten holder til å kjøre virituelle maskiner fra den.

Lenke til kommentar

Etter mye studering av diverse ferdig NASer endte jeg på QNAP TS-412 til ca 3000 uten disker/6200 med 4 x 2 TB.

Er veldig fornøyd med den.

QNAP støtter HFS+ USB disker noe de færreste andre gjør. Greit om man også har MACer.

Har tidligere testet diverse OS på gammel pc (1.8 Pentium 4 1 GB ram). FreeNas var helt ok men begrenset seg selv med utvidet funksjonalitet. Amahi har sine fordeler men fornuftig bruk krever at du lar den være DNS/DHCP server. Etter å ha testet diverse varianter har jeg alltids endt med "standard" ubuntu/kubuntu.

Etter at nye NASen kom i hus er den gamle maskinen nesten ikke i bruk. Bruker den kun til TimeMachine av to macbooker.

Lenke til kommentar

En nas hvor softwaren kjøres på diskene du setter i?...

skeptisk..

Det er null problem.

 

Boot-partisjonen ligger i raid 1, så sålenge du har en disk som lever, vil den boote.

 

Bootloaderen i flash tar seg av å få den i gang fra en hostmaskin. (i.e. på en ny boks skrur man i diskene, plugger den i nettet og kjører initialisering fra en PC)

 

Se: http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu

for å teste admin grensesnittet.

 

Synology's software er enkel og grei å jobbe med. Den kommer med de vanlige filservergreiene pluss torrent klient, DLNA server, time machine støtte samt støttet mulighet for å installere squeezebox server og mysql (med mysql kan du installere masse forskjellige webserverapplikasjoner som f.eks mediawiki.

 

Se: http://www.synology.com/apps/3rd_party.php?lang=enu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...