Gå til innhold

Ikke glem nettvett på ferieturen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en netbook jeg pleier å ha med meg. Har da Windows XP Home uten noe passord og med fildeling aktivert for å flytte filer mellom denne og den stasjonære PCen hjemme. Sist jeg var på hotell kom jeg til å tenke på at man trenger ikke akkurat å være hacker for å snoke litt på PCen min. Alt av delt innhold var jo da helt fritt tilgjengelig for alle på samme trådløse nettverk.

 

Kanskje ikke så mange som er like slappe på sikkerheten som meg, men det kan jo være noe å tenke over for enkelte før man kobler seg opp på hotell-nettverket.

Lenke til kommentar

Noe folk burde være ekstremt obs på er å ikke finne på å logge inn på offentlige pc-er som kan stå i hotellobbyer osv. Å legge inn en keylogger på en pc tar en "hacker" 5 sek, og det er ikke noe hyggelig å få e-post, facebook, og i værste fall tjenester som har bankkortinformasjonen lagret stjålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Man kan også opprette en SSH-tunnel, så er hele linjen din kryptert fram til din egen proxy. :) Da er det ingen på det samme trådløse nettverket som kan fange opp en shait av trafikken din. ;)

 

+1

 

SSH klienter og browsere kan man enkelt få inn på en minnepinne, f.eks via portableapps, og dermed er det rimelig greit å gjøre det man skal på nettet med relativt god sikkerhet. SSH blir spesielt fint sammen med en privat nøkkel med passphrase.

Lenke til kommentar

Man kan også opprette en SSH-tunnel, så er hele linjen din kryptert fram til din egen proxy. :) Da er det ingen på det samme trådløse nettverket som kan fange opp en shait av trafikken din. ;)

 

+1

 

SSH klienter og browsere kan man enkelt få inn på en minnepinne, f.eks via portableapps, og dermed er det rimelig greit å gjøre det man skal på nettet med relativt god sikkerhet. SSH blir spesielt fint sammen med en privat nøkkel med passphrase.

 

Er da sikkert også mulig å koble til et eller annen public proxy? Har ikke mulighet til å la min Stasjonær står på 24/7 for å tjene som proxy^^ Men siden jeg vil går i anskaffelse av bærbar snart er jeg interessert i å fikse litt sikkerhet^^

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...