Gå til innhold

Pentax selges til Ricoh


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker du ut fra konkrete erfaringer? I så fall, del gjerne med oss.

Servicerutiner skrives forresten i ett ord.

 

----------------------------------------------

Ellers så syns jeg dette oppkjøpet er spennende. Ricoh har større ressuerser enn Hoya, så forholdene burde ligge til rette for et løft.

 

Jeg tenker da først og fremst på synlighet i markedet.

Men jeg tenker òg på øking av produksjonskapasitet, og utvikling av nye produkter som f.eks den lovende supertelen og telekonverter. En revisjon av blitssystemet hadde heller ikke skada.

 

En annen interesant ting er området hvor Ricoh er sterke, nemlig kontormaskiner. Samla så gir dette noe av den samme bredden som Canon har. Dette kan bli en styrke når det gjelder merkevarebygging. Som selger ser jeg en tendens til at folk lettere vurderer Canon skriver, om de har Canon kamera, og motsatt.

 

Jeg er selvfølgelig litt avventende til oppkjøpet, men ser som sagt flere muligheter enn problemer.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig litt avventende til oppkjøpet, men ser som sagt flere muligheter enn problemer.

Det er jeg enig med deg i.

 

Nå er jo ikke Ricoh akkurat historieløs heller når det gjelder foto; min bror hadde Ricoh speilrefleks på 70-tallet. Men Ricoh har vel alltid vært en mindre aktør, og lite kjent. Så kjøpet av Pentax er en del av å bli store på fotosiden.

Lenke til kommentar

Interessant må jeg si. Ikke minst fordi oppkjøpet er langt mer enn et rent oppkjøp, men også inneholder en omfattende samarbeidsavtale mellom Ricoh og Hoya med formål å løfte Pentax som merkevare.

 

Oppkjøpet gjør også at kameradelen av Pentax får helt andre finansielle muskler. Ricoh er 4 - 5 ganger større enn hele Hoya Group, betydelig større enn Nikon og ca 60 % av Canon i størrelse. Ricoh er altså sammen med Canon, Panasonic og Sony av gigantene i Japan. Og vi ser tydelig på Panasonic og Sony at finansielle muskler har betydning i kameramarkedet, særlig for produsenter som ikke har samme merkevarestatusen som Canon og Nikon.

Lenke til kommentar

Interessant må jeg si. Ikke minst fordi oppkjøpet er langt mer enn et rent oppkjøp, men også inneholder en omfattende samarbeidsavtale mellom Ricoh og Hoya med formål å løfte Pentax som merkevare.

Dette for meg til å tenke. Hvis Pentax overtagelsen går bra; så ser vi kanksje at Ricoh også går inn på eiersiden i Hoya?

 

En annen ting som slå meg. En modul til GRX med Q fatningen burde være lurt?

Lenke til kommentar

Er spesielt ting som at Ricoh stort sett er reparert i Tyskland, og der opererer man ikke med 2 år garanti. Dette har ført til at mange reparasjoner på andre året gjerne har tatt flere måneder å få unna, fordi de setter seg på bakbena og ikke vil betale det.

Lenke til kommentar

Er spesielt ting som at Ricoh stort sett er reparert i Tyskland, og der opererer man ikke med 2 år garanti. Dette har ført til at mange reparasjoner på andre året gjerne har tatt flere måneder å få unna, fordi de setter seg på bakbena og ikke vil betale det.

Jeg hadde dessverre behov for å sende inn mitt Ricoh GRD til service både i år 2 og 4 fra det var nytt, det tok litt tid, 3-5 uker, men ingen krangling. Det er 3-5 år siden dog, men burde jo ikke ha blitt verre siden da?

Lenke til kommentar

Er spesielt ting som at Ricoh stort sett er reparert i Tyskland, og der opererer man ikke med 2 år garanti. Dette har ført til at mange reparasjoner på andre året gjerne har tatt flere måneder å få unna, fordi de setter seg på bakbena og ikke vil betale det.

Hvor var varen kjøpt?
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle, da det går til Ricoh uansett, med mindre man kjøper egenimport, og selger betaler reparasjonen. Da kan det sikkert repareres lokalt raskere. Men jeg sier ikke at dette er en generell trend, men noe jeg har sett altfor ofte. Pentax har jo blitt reparert hos Camera & Videoteknikk, som er veldig effektive, mener jeg å huske. Sannsynligvis skjer det ikke noen endringer på dette, men om det skjer, håper jeg det blir retning Pentax.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle, da det går til Ricoh uansett.

Kanskje.

 

Forutsatt at reklamasjonsgrunnlaget var udiskutabelt, så høres

det du beskriver ut som misforståelser som burde være raske å rydde opp i. Norsk kjøpslov gjelder i norge, uavhengig av hvor verkstedet er.

 

Et seriøst utsalgssted burde som regel kunne spare deg for slike opplevelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om den kjøpes her eller der når reparasjonsbetingelsene er de samme.

Om Ricoh (som forsåvidt befinner seg i Sverige og ikke i Norge) sier at det skal til Tyskland, hjelper det ikke om forhandler skriker aldri så mye. Noe har verksteder i Norge lov til å gjøre, og andre ting ikke. Pleide å være det samme med f.eks Nikon. Camera & Videoteknikk er sykt flinke og hyggelige, men ofte endte objektiver i Estland fordi de ikke fikk skru på det her. Det har ikke noe med forhandler å gjøre. (Ihverfall ikke alltid :p)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...