Gå til innhold

Er dette den perfekte PDF-leseren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehm... Vil da si at å lage en PDF plugin i C/C++ eller lignende ville gitt en raskere opplevelse enn javascript som er ett tolka språk (i motsetning til kompilerte).

 

Hvis du klarer å lage en raskere pdf-leser i javascript enn du klarer i C/C++ eller lignende språk så er man ikke en særlig god programmerer vil jeg tørre å påstå... med mindre de er bli jævlig dyktige på å optimalisere javascript i det siste da, det er jo en mulighet.

 

å lese pdf ved hjelp av javascript er forsåvidt kult for portabilitet da. Kult å ha offisiell pdf-leser i javascript utviklet av mozilla. Forhåpentligvis er det ikke så tett integrert i nettleseren at det kan brukes av andre utviklere til webutvikling :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fordel ved å bruke javascript i en nettleser, er jo at tolken allerede er lastet. Selve programmet kan nok være tregere i bruk, men kan muligens hente opp første side nokså mye raskere enn et selvstendig program ville kunne. Hvis du blar veldig raskt i sidene, så kanskje pds.js vil være tregere enn den kunne ha vært, men jeg tror at oppstartstiden er viktigere.

Lenke til kommentar

De fleste compiler-språk er vel raskere enn interpeter-språk. Men som joerlend påpeker kan det vel ta litt tid for Google Chrome å starte opp pdf-leseren? Jeg antar det må startes opp en ekstern prosess for programmet som skal kjøres (med mindre programmet er en integrert del av Chrome-koden. Hvis så er tilfelle, må denne enten startes opp ved start av Chrome og bruke unødige ressurser, eller startes opp ved innlasting av pdf-dokumenter. I så tilfelle tar det jo litt tid før man får vist pdf-dokumentet. Siden Javascript som regel kjøres ganske konstant i nettleserene, vil ikke denne stjele unødive ressurser når den startes ved browser-start, og med en dugelig rask prosessor tror jeg ikke det tar så lang tid for tolken å kjøre koden ...

 

Men dette vet nok andre bedre enn meg :p

Lenke til kommentar

Er det kun jeg som ser potensielle farer med bruk av ett Javascript her?

Blir denne permanent i FireFox og som Java så skal den enten kobles ut med addons eller så håper jeg NoScript tar den ut.

 

Nettsider har allrede ALT for mange scripts og hver eneste av disse er en potensiell sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar

Grunnen til at den er så rask er at de "bare" bruker javascript til å lese pdf-filen og til å konvertere den til SVG kode. Rendring blir utført i canvas/SVG. Imponerende bra kodet. pdf.js er verd en titt, mye å lære der.

 

Ahhh... ja da blir det jo litt annerledes :)

 

Det er då langt frå ein perfekt PDF-lesar viss eg må installere FireFox for å kunne bruke den.

 

 

Det er javascript, det her kan du nok bruke i alle nettlesere...

 

 

Lenke til kommentar

Det er då langt frå ein perfekt PDF-lesar viss eg må installere FireFox for å kunne bruke den.

 

For å sitere artikkelen:

Den skal i utgangspunktet støttes kun med Firefox nightly, men hos oss virker den også med Chrome 12 og Firefox 5.0.

 

pdfjs har ingen andre krav til nettleseren enn at den støtter html5 og javascript.

 

Innebyggingen i firefox er slik at du kan bruke pdfjs uten at utvikleren av nettstedet nødvendigvis har lagt opp til det. Denne innebyggingen er dog ikke begrenset til firefox. pdfjs er open source og distribueres med en forenklet BSD lisens som lar tredjeparts-utviklere portere den over / videreutvikle den til hvilke som helst nettleser / mailklient etc...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...