Gå til innhold

Oppjustert Sandy Bridge utsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1309853340' post='17984676']

Sandy bridge; betyr det at denne vil passe i dagens hovedkort med LGA1155 socket?

Nei. Sandy Bridge-E kommer til å bruke 4 minnekanaler, den nye socketen heter LGA2011.

 

Jeg henger vist ikke helt med lenger :)

Levde i den tro at Sandy bridge var socket 1155, og Ivy bridge socket 2011.

 

så Sandy bridge er brikkesett, cpu'er, og dekker både socket 1155 og 2011 ???

Lenke til kommentar

Ivy Bridge er en krymping av Sandy bridge.. kommer til å bruke sokkel 1155, samme som sandyen ;)

 

men jeg leste et eller annet sted at Ivy Bridge får en oppdatert Intel grafikk kjerne også som fikser litt av feilene som er i SB sin.

 

Håper Ivy kommer ut ca samtidlig med Windows 8. Passer bra med en ny PC da :)

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1309853340' post='17984676']

Sandy bridge; betyr det at denne vil passe i dagens hovedkort med LGA1155 socket?

Nei. Sandy Bridge-E kommer til å bruke 4 minnekanaler, den nye socketen heter LGA2011.

 

Jeg henger vist ikke helt med lenger :)

Levde i den tro at Sandy bridge var socket 1155, og Ivy bridge socket 2011.

 

så Sandy bridge er brikkesett, cpu'er, og dekker både socket 1155 og 2011 ???

 

Sandy bridge er en prosessorarkitektur. En arkitektur kan brukes på mange ulike sokler. Intel planlegger foreløpig å bruke Sandy bridge på 1155 og 2011-soklene. For servere er det også en 1356-sokkel i tillegg til de to andre. De kan jo forsåvidt lage enda flere sokler til prosessorer basert på Sandy Bridge-arkitekturen hvis de absolutt vil.

 

Brikkesett er integrerte kretser på hovedkortene, vanligvis tenker vi på nord- og sørbryggene eller hva det nå er de kalles på norsk. Disse hjelper prosessorene å kommunisere med de ulike delene av datamaskinen.

 

Ivy Bridge er samme arkitektur som Sandy bridge, men i krympet versjon. Dvs. produksjonsteknologien krympes fra 32nm til 22nm. Det er også noen andre endringer i Ivy bridge, for eksempel forbedringer i transistorene og vel også støtte for PCIe 3, tror jeg, men ikke i arkitekturen.

 

Sandy Bridge-E er betegnelsen for en gruppe prosessorer som bygger på samme arkitektur som de vi får kjøpt i dag til 1155-sokkelen. Men de har støtte for 4-kanalers minne, i motsetning til de på 1155 som støtter tokanals minne. Serverprosessorene som kommer på 1356 vil støtte trekanals minne. Det vil komme prosessorer for 2011-sokkelen både for PC-er og servere og disse vil være toppmodellene. Det vil også komme serverprosessorer for 1155-sokkelen. Her kommer det blant annet noen som bruker veldig lite strøm. Tror faktisk det er en som kun bruker 20-30 watt som jeg har sett meg ut som kandidat til en ny server på jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at det er utsatt gjør meg egentlig ingen ting. For hvem her som har 1155, 1156 og/eller 1366 kan klage på ytelsen. Vi trenger ikke en ny socket så raskt. Og om du har et veldig gammelt oppsett er det jo ikke mye å betale selv 3000 kroner for å oppgradere, om enn midlertidig :)

 

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt hovedkort, ram og cpu, bankers for alle og en hver, prisen på crosshair V formula, 1700,-. Phenom II X4 695, 900,- og så gikk jeg litt overkill på rammen 8GB Dominator GT 1866MHz 1500, like over 4000 kroner altså. Dermed har jeg et system som kan dra det meste (med mitt GTX570) og jeg kan vente på f.eks. RoG sine Black Edt. hovedkort uten at jeg klager på ytelsen på min maskin :)

Endret av Outcasted
Lenke til kommentar

1366, 1155 og 1156 gir helt klart nok ytelse per i dag for den jevne mann, men utviklingen bør gå videre og at man ikke får en noe mer konkret ETA er litt skuffende.

 

For min egen del har jeg sittet med LGA1366 i snart 3 år og skulle nok klart minst 2-3 til uten å føle noe behov for skifte av plattform, om jeg måtte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

1366, 1155 og 1156 gir helt klart nok ytelse per i dag for den jevne mann, men utviklingen bør gå videre og at man ikke får en noe mer konkret ETA er litt skuffende.

 

For min egen del har jeg sittet med LGA1366 i snart 3 år og skulle nok klart minst 2-3 til uten å føle noe behov for skifte av plattform, om jeg måtte.

 

Jeg kjører til og med LGA775, er ikke den jevne mann og har også nok ytelse likevel, he he. Men jeg er helt enig i at Intel her vil optimalisere fortjenesten. Hadde Bulldozer vært på markedet med konkurrerbar ytelse hadde nok Ivy Bridge kommet raskere.

 

Jeg MÅ ikke bytte plattform, men jeg har lyst. Hadde først tenkt til å gå for Bulldozer, men når den ble utsatt så tenkte jeg på Z68 og 2500K fra Intel, men har nå begynt å tenke Bulldozer igjen. Men siden Ivy Bridge nærmer seg så vet jeg ikke helt...

 

Valgets kvaler. Når man vet hva som kommer så blir det fristende å holde ut litt til. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Samsung Galaxy SII, men så hørte jeg om Nokia N9 med Meego og Samsung Hercules i september. Kanskje jeg skulle holde ut til over sommeren? Men da begynner det å nærme seg Nexus Prime med Ice cream sandwich i november. Men i november er det bare noen måneder til 4-kjerners Kal-El telefonene kommer...

 

Hadde jeg enda trengt nytt utstyr, men jeg trenger ikke en dritt, jeg bare må ha, bare vil ha...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1309874570' post='17985678']

men jeg leste et eller annet sted at Ivy Bridge får en oppdatert Intel grafikk kjerne også som fikser litt av feilene som er i SB sin.

Stemmer det... OpenCL og DX11 blant annet...

Høh ! er det noen feil i SB ??

Føler meg trygg til og oppgradere fra gammel hw nå til hva enn av det som er tilgjengelig idag basert på ytelse, men hvis det er noen feil...det skulle jeg likt og visst litt mer av.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1309874570' post='17985678']

men jeg leste et eller annet sted at Ivy Bridge får en oppdatert Intel grafikk kjerne også som fikser litt av feilene som er i SB sin.

Stemmer det... OpenCL og DX11 blant annet...

Høh ! er det noen feil i SB ??

Føler meg trygg til og oppgradere fra gammel hw nå til hva enn av det som er tilgjengelig idag basert på ytelse, men hvis det er noen feil...det skulle jeg likt og visst litt mer av.

Det er vel blant annet i enkelte tilfeller et problem med ouput av 24Hz video signaler mener jeg å huske...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...