Gå til innhold

Dette kan tredoble batterikapasiteten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De siste årene har man økt kapasiteten i skyene ifølge teknologi-aviser. Men ser vi noe til varene? Nope...

 

Vi har fortsatt de slitne li-ion batteriene som vi har hatt de siste 10 årene. Jeg tror grunnen er fordi hardware-industrien tjener like godt på li-ion om man har markedsdominans nok til å hindre en arvtaker.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Eneste grunnen for at diverse utvikling går for sakte er jo for at folk skal tjene penger og det er vel det samme i denne saken også, vi ser sikkert ikke noe til dette, enten det eller så er det visse personer som tjener godt nok på å selge slik at vi faktisk kommer til å se noe til det.

Lenke til kommentar

Nå ble det veldig konspiratorisk her. Om noen klarer å lage batterier som varer tre ganger så lenge er det store penger å tjene, så at det blir holdt igjen av resten av industrien tviler jeg litt på.

 

Hadde forøvrig vært glitrende om telefonen min kunne triplet batterilevetiden. Og for el-biler hadde det jo vært genialt, ettersom de nesten hadde fått like bra rekkevidde som bensinbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme gjelder alt innenfor denne (og de fleste) bransjer; dagens teknologi skal betale for utviklingen av morgendagens teknologi. Hadde de ikke gjort det slik hadde de ikke klart å finansiere utvikling, noe som får utviklingen til å virke treg.

 

Man må heller ikke glemme at det koster enormt mye å sette istand et produksjonsanlegg, og at de må selge veldig mye før det er lønnsomt. Ettersom små forbedringer av li-ion gjennom de siste ti årene har gjort at det fortsatt fungerer godt til dagens krav (med unntak av mobiler, her må noe skje) er det ikke noe rart at de fortsatt selges.

Lenke til kommentar

Fint med nye batterier som har høy energitetthet, men hva med eksplosjonspotensialet? Li-ion er ille nok som det er. Ville ikke hatt noe som var 3x kraftigere gå av rett i stasen pga. en dårlig batteri batch eller en kortslutning.

 

Det er kanskje mulig å bygge batteriene mer robuste mot brann/eksplosjon selv om de blir kraftigere?

Lenke til kommentar

Nå ble det veldig konspiratorisk her. Om noen klarer å lage batterier som varer tre ganger så lenge er det store penger å tjene, så at det blir holdt igjen av resten av industrien tviler jeg litt på.

 

Hadde forøvrig vært glitrende om telefonen min kunne triplet batterilevetiden. Og for el-biler hadde det jo vært genialt, ettersom de nesten hadde fått like bra rekkevidde som bensinbiler.

 

Har du noen bedre idéer? Jeg er vanligvis ikke så konspiratorisk av meg, men tyr til siste mulighet om jeg må.

Lenke til kommentar

Det finnes jo både ladbare og engangsbatterier som baserer seg på lithium. De ladbare har nok størst betydning, og vi

kit å presisere.

10år ? - Jeg hadde en Nokia-banan som gikk på Li-ion, som var den første typen.

Ser at betegnelsen fortsatt brukes, og antar at det nok er fordi folk ikke følger med i utviklingen. Dagens batterier er mye endret fra den tia.

Li-Po forlengst kommet, og Li-Fe er også kommet.

Jakten har for det meste dreid seg om å finne et bedre egnet anodemateriale, og nå har man funnet et til ser det ut til.

Ladeegenskapene er også i fokus, og sikkerhetsaspektet er meget viktig.

 

Så må en ikke glemme at dette jo bare er i innledende fase.

hvordan viktige ting som holdbarhet osv. gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Det hadde vært kjekt om hardware.no hadde skrevet en artikkel om utviklingen av batteriet de siste ti årene. Som dere har nevnt har det ikke vært noe "batterirevoulsjon", selv om det ikke har manglet på rykter om alternativer som bestanding er "5-10 år frem i tid". Det kan virke som om det har stått stille, men det kan da umulig stemme?

Lenke til kommentar

Må bare nevne at dette ikke er et nytt metall, men aluminium. Det er bare strukturen celmet som er nytt (for Al, blitt lagd ved nikkel tidligere)

 

Er det lønnsomt å produsere vil dette komme, men ofte er slike ideer veldig dyre i produksjon. Vil nok aldri bli holdt tilbake som enkelte hinter her.

Lenke til kommentar

Fint med nye batterier som har høy energitetthet, men hva med eksplosjonspotensialet? Li-ion er ille nok som det er. Ville ikke hatt noe som var 3x kraftigere gå av rett i stasen pga. en dårlig batteri batch eller en kortslutning.

 

Det er kanskje mulig å bygge batteriene mer robuste mot brann/eksplosjon selv om de blir kraftigere?

Jeg tillater meg å påstå at du tenker i feil retning.

Hvis du pakker mer stæsj (les stålplater og andre sterke materialer) rundt batteriet så ender du opp med MER trykk, og enda farligere situasjoner når det først går galt.

 

Sørg heller for at sidene til batterirommet er svake i forhold til trykk på innsiden. Hvis batteriet går adundas, så sparer det kanskje livet til de på innsiden av bilen.

Lenke til kommentar

Fint med nye batterier som har høy energitetthet, men hva med eksplosjonspotensialet? Li-ion er ille nok som det er. Ville ikke hatt noe som var 3x kraftigere gå av rett i stasen pga. en dårlig batteri batch eller en kortslutning.

 

Det er kanskje mulig å bygge batteriene mer robuste mot brann/eksplosjon selv om de blir kraftigere?

Jeg tillater meg å påstå at du tenker i feil retning.

Hvis du pakker mer stæsj (les stålplater og andre sterke materialer) rundt batteriet så ender du opp med MER trykk, og enda farligere situasjoner når det først går galt.

 

Sørg heller for at sidene til batterirommet er svake i forhold til trykk på innsiden. Hvis batteriet går adundas, så sparer det kanskje livet til de på innsiden av bilen.

Litium ion batterier trenger luft for å brenne, en sterk beholder vil forhindre at batteriet noengang får sjansen til å eksplodere.

Lenke til kommentar

Fint med nye batterier som har høy energitetthet, men hva med eksplosjonspotensialet? Li-ion er ille nok som det er. Ville ikke hatt noe som var 3x kraftigere gå av rett i stasen pga. en dårlig batteri batch eller en kortslutning.

 

Det er kanskje mulig å bygge batteriene mer robuste mot brann/eksplosjon selv om de blir kraftigere?

Jeg tillater meg å påstå at du tenker i feil retning.

Hvis du pakker mer stæsj (les stålplater og andre sterke materialer) rundt batteriet så ender du opp med MER trykk, og enda farligere situasjoner når det først går galt.

 

Sørg heller for at sidene til batterirommet er svake i forhold til trykk på innsiden. Hvis batteriet går adundas, så sparer det kanskje livet til de på innsiden av bilen.

Litium ion batterier trenger luft for å brenne, en sterk beholder vil forhindre at batteriet noengang får sjansen til å eksplodere.

Greit poeng, men når jeg skrev robust tenkte jeg litt bredere enn mekanisk robust. Den kjemiske stabiliteten ved høye temperaturer er vel så viktig. Det er jo ikke sånn at et materiale med høy kjemisk energitetthet må være ustabilt, f.eks er de kraftigste eksplosivene mer stabile enn de svakere. Men her er det vel bare snakk om å lagre mer energi i omtrent samme kjemiskereaksjon, bare med mye større overflate på katoden. Li-ion batterier har ekplodert før... 3x høyere smell kan bli ubehagelig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...