Gå til innhold

Test: BlackBerry PlayBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komisk nok så er det første jeg tenker på når jeg ser navnet er boka til Barney fra himym.. så da stiller jeg spørsmål med hva den _egentlig_ skal brukes til xD

 

Men på tema her.. har ikke satt meg mye inn i blackberry, men hva er sjansen for at det kan sloss med android/ios? Er vel mindre muligheter for apps o.l.?

Lenke til kommentar

Batteritiden må jo være drastisk dåligere når den kjører alle applikasjonene samtidig. At filmen surrer og går i bakgrunnen hvis du skulle starte opp en annen applikasjon samtidig ser jeg ingen grunn til da su som regel vil ha med deg hva som skjer.Creds for at OS'et klarer så mange og krevende applikasjoner åpne samtidig, men ser ikke poenget

Lenke til kommentar

robiop: Oi, heh... har fikset. Takk for tips :)

 

miXer: Batteritiden varierer litt etter hvor god du er på å utnytte styringsmulighetene du får. Dersom du lar HD-video ligge i bakgrunnen i en evighet blir naturligvis batteritiden ganske svak. At HD-video kjørt i bakgrunnen nevnes så mange steder i testen skyldes først og fremst at det er her det er tydeligst hvor kraftig maskinvaren er.

 

Denne typen fleroppgavekjøring kan f.eks. være nyttig om du forlater en app som oppdateres fortløpende, for eksempel nettleseren mens den er inne på livedekning av sport. Da vil du lett se om noe har skjedd bare ved å titte i oppgavebehandleren, uten å faktisk gå inn i nettleseren. Man kan si at det ikke krever så mye å veksle mellom apper på iOS eller Android også, men det blir litt mer jobbigt om man skal innom flere applikasjoner. For PlayBook kan en drøss apper ligge oppe med konstant oppdatering.

 

Dessuten, om det trekker for mye på batteriet, eller man ikke ønsker å forholde seg til det kan man sette appene til å automatisk gå i dvale fra innstillingene.

 

XE DarkRunner: PlayBook kjører i utgangspunktet apps laget i Flash. Dermed er det veldig fort gjort å porte apper til den, uten å måtte ta hensyn til en drøss spesialiserte programmeringsrutiner. Det skal også komme en Android-emulering med tid og stunder, slik at Android-apps fungerer. Her vil det bli noen begrensninger, og jeg regner med det betyr at de fleste former for nativ kode vil kjøre - dermed er nok de tyngste spillene utelukket.

 

QNX har selvsagt også egne API-er. I App World er det imidlertid vanskelig å se forskjell på Flash-apps og apper spesifikt for QNX, og det er egentlig ikke helt lett å merke forskjellen på dem ved kjøring heller.

 

Med et lite forbehold om at vi kun har prøvd oss gjennom seks-sju forskjellige apps underveis i testen.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Så sprekt ut den.

Minus var altså noe rar flash spiller og manglende epost leser (men det skal komme) og 3G tilkobling.

 

Så sannsynligvis blir de 2 førstnevnte problemene løst om ikke så lenge og jeg regner med at det vil komme en modell senere med 3G. Så da sitter igjen med at journalisten har hatt problemer med å installere programvaren (av årsaker uvisst). Fortjener den virkelig en 2'er?

Lenke til kommentar

Blåbær: En pris på 6000 kroner for rimeligste utgave (foruten hos it24 som ser ut til å være i ferd med å selge ut produktet - halv pris av Pixmania er det ikke mange som driver med på fast basis) er ganske viktig også.

 

Og, for å illustrere. I løpet av testperioden gikk det med to hele dager på å forsøke å få kontakt med nettbrettet. En halv dag gikk med til å få resatt BlackBerry-telefonen som fungerer i tospann med brettet, på grunn av en offisiell oppdatering som sendte den inn i en evig reboot-sekvens. BlackBerry Messaging-systemet kan ikke settes opp på egen hånd, men må settes opp med hjelp fra tjenestetilbyder.

 

Og det store problemet her er egentlig like mye at det er helt umulig å vite HVA som er problemet som at problemer faktisk oppstår.

 

Her er brukeren helt og fullt avhengig av PC-programvaren, og den fungerer omtrent like dårlig som Sonys gamle (og forhatte) Sonic Stage-programvare.

 

Vi støter også på feilmeldinger her og der ved normal bruk og vi har hatt trøbbel med Desktop på to forskjellige maskiner.

 

At den heller ikke har egen e-postklient, og er sydd sammen ved hoften med en telefon som ikke er halvparten så intuitiv hjelper heller ikke.

 

Når det er sagt - vi diskuterte heftig hvor det ble riktig å lande hen. Selve brukeropplevelsen er så hinsides god at den kunne båret produktet inn til en kurant karakter om prisen hadde vært riktig og produktet hadde vært enklere å koble til PC.

 

Hadde den hatt støtte for minnekort kunne man overført innhold til minnekortet. Hadde den hatt støtte for vanlige lagringsdrivere hadde man sluppet å lite på ustabile nettverksløsninger. Og den burde hatt egen e-postleser.

 

I forhold til det beste på markedet i dag mener vi at karaktern er riktig, sett i forhold til konkurransen på markedet.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Jeg tror dere har fått en mandags- playbook som ikke fungerer optimalt da mitt har fungert utmerket fra dag en og min datters har heller ikke hatt noen problemer.......

 

Jeg har blackberry telefon så for meg har selvsagt ikke en egen epostklient vært noe problem. Desktopklienten fungerer utmerket for meg med siste versjon av os'et, men jeg hadde noen små problemer med første versjon. Når det gjelder feilmeldinger så har jeg ikke fått opp en eneste en så det hadde vært fint om dere kunne legge ut en skjermdump. (tips; trykk både volum + og volum - samtidig for å ta en skjermdump)

 

Når det gjelder nettleseren så tror jeg siste oppgradering av os'es fikset litt på problemet med reklame, men jeg er ikke sikker. Et tips her er å begynne å scrolle helt i kanten på skjermen og fortsette scrollingen i kanten av ramma.

 

Siden os'et foreløpig bare er på 1.0.... så kommer det nok til å bli bare bedre og bedre

Lenke til kommentar

Problemet skyldes neppe at det er et mandagsprodukt, siden PlayBooken i seg selv har fungert ganske greit. Det største problemet har vært å få den til å koble til PC skikkelig. At deler av innstillingene i BlackBerry Desktop dreier seg om å omgå konflikter med ruteren i nettverket man er på sier sitt. At man blir bedt om å skru av sikkerhetsprogramvare for å koble den til er også betenkelig for et produkt der sikkerhet står i høysetet.

 

Hvordan skal en vanlig bruker vite at PlayBook plutselig har tatt samme IP som internettruteren, dersom ikke programvaren løser det selv, eller iallfall kan fortelle i klartekst hva som er galt?

 

Men man har forskjellige kunnskapsnivåer og man har forskjellige behov. Har man en BlackBerry-telefon fra før er nok også sjansen større for at man vil bli fornøyd med en PlayBook. Vi nevner også på tampen av testen at vi ikke har testet den helt på dens egne vilkår. Sikkerhet er for eksempel ingen stor del av testen. Vi testet den som vanlige bruker, og der blir den forbigått på pris - og brukervennligheten i forhold til innholdsstyring er en helt annen.

 

Testproduktet ble forøvrig oppdatert for kun få dager siden, så siste versjon av QNX skal ligge inne.

Lenke til kommentar

Fjarle: Har du prøvd å koble den til en pc hjemme eller har dere bare forsøkt på jobb? I tilfelle så beviser det jo bare at sikkerheten fungerer utmerket ;) Jeg har aldri behøvd å konfigurere "router bypass" på mitt nettverk hjemme som jeg har to trådløse access-punkt på i tillegg til kablet og 220v. Har koblet 4 forskjellige Blackberry- telefoner og to foskjellige Playbooker til 3 forskjellige pc'er som kjører Vista Business og win7 Home Premium og det uten å trenge å gjøre noe annet enn å oppgradere tll nyeste desktop manager til enhver tid.

 

Om dere ikke har testet dette i et hjemmenettverk så har dere ikke testet den som en vanlig bruker, men en bruker som prøver å koble til i et bedriftsnettverk. Jeg har søkt en del på forumsider og jeg finner få tråder som omhandler problemer med forbindelse med til pc'er.........

Lenke til kommentar

miu1: Det skal innrømmes at problemene har vært større innenfor et jobbnett enn hjemme - men også her hjemme har tilkoblingen virket mindre stabil og mer trøblete enn en vanlig masselagringsdriver vanligvis er. Av og til må brettet kobles til mer enn en gang før det blir vei i vellinga.

 

At tilkoblingstypen er en sikkerhetsfunksjon er en ting, men dersom et av sikkerhetsaspektene går ut på at det ikke skal fungere i gitte omgivelser, burde vi ikke fått koblet det til i jobbnettverket i det hele tatt. Det måtte en reinstallering til omtrent annenhver gang vi koblet til, men det lot seg til slutt gjøre.

 

Jeg mener stadig at dette er mer kronglete enn det behøver å være, og at feilmeldingene/tilkoblingshjelpen burde være mer konkret enn bare en liste over ulike ting som kan være galt.

 

Du finner forresten skjermbilde av en snål feilmelding på side 2 i testen. De lange listene over ting som kan være galt er det som regel BlackBerry Desktop som stiller opp med, mens PlayBook ikke sier noe som helst. Kan se om jeg rekker å fikse et skjermskudd av det også :)

Lenke til kommentar

fjarle: Jeg fyra opp en gammel xp-maskin, installerte desktop manager og koblet til uten problemer på samme nettverket via 220v :)

 

Nå er jeg på et helt annet nettverk med en router av et helt annet merke og en annen infrastruktur enn hjemme. Jeg installerte desktop manager på en ny win7 home premium og Playbooken koblet seg til uten problem..... Jeg har til dags dato ikke fått opp en feilmelding slik som den på side 2 så jeg heller fortsatt til teorien til at dere har testet et mandagsprodukt eller så har du/dere meget spesielle oppsett på maskiner/nettverk.

 

Jeg har ikke måtte reinstallere desktop manager en eneste gang, men ved en førstegangs tilkobling har jeg måtte koble Playbooken fra/til et par ganger. Noe som skjer fra tid til annen med andre usb-enheter også.

 

 

 

ps! en funksjon som er genial sammen med en Blackberrytelefon er at Playbooken "arver" alle lagrede trådløse nettverk fra telefonen og kobler seg rett opp på disse:)

Lenke til kommentar

miu1: Selv om det KAN fungere perfekt, slik du beskriver, er det hevet over enhver tvil at det også kan fungere motsatt. Det heter seg at man ikke kan måle hvor god kundeservice er før ting har gått galt - og her mener jeg vi snakker om det samme, bare for brukervennlighet.

 

Dersom en vanlig hjemmebruker skulle få problemer med uvanlige tilkoblingsløsningen har brukeren absolutt null mulighet til å finne ut av dette selv. Feilmeldingene og "rådene" fra BlackBerry Desktop sier absolutt ingenting nyttig.

 

Vi må vurdere dette her for folk flest, og har tatt høyde for at PlayBook derfor kan ha blitt bedømt hardt i testen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...