Gå til innhold

Nå er det slutt på den tjukke strømkabelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde USB kunne levere like mye som Tunderbolt, hadde nettlednigen til skjermer blitt borte på LED-skjermer.

Thunderbolt's leveringsmulighet på 10watt er nok bedre tilpasset en vanlig brukersituasjon enn USB 3.0 sine 4,5watt.

Syns det er rart at USB 3.0 legger seg så lavt når de først skal gjøre en oppgradering.

USB 2.0 trenger jo ofte to kabler for å orke å levere nok til en 2,5" portabel disk.....

 

Kanskje løsningen kommer fra de PCI-ekspress-gutta ?

Lenke til kommentar

USB burde økt spenningen til 12 V for å gi mer effekt over de samme kablene. 12 V * 0,9A gir 10,8 Watt. 12 V er lavt nok til å ikke utgjøre noen fare og er innenfor de fleste lands normer og forskrifter for egeninnstallering i baderom. Ikke at USB er så aktuelt der, det er bare et eksempel som skal forklare hvor ufarlig det er og lovmessig enkelt å forholde seg til.

 

Når OLED kommer for fult regner jeg med at 10 Watt holder for denne typen skjermer i normale størrelser.

Lenke til kommentar

12 volt er jo ett praktisk sted å legge seg.

 

Men er det ikke fornufig å legge seg ett sted i mellom 5 volt og 12 volt, altså fremdeles ha størst mulig fokus på å senke strømforbruket men likevel levere så krystallklare og lyskraftige skjermer som overhode mulig?

Endret av G
Lenke til kommentar

Strøm gjennom DVI/HDMI hadde vel vært det optimale?

da hadde man spart seg for i hvertfall en kabel=)

USB, HDMI og strøm i en felles kabel, og USB-hub pluss høykvalitets lydkort med hodetelefonuttak (via HDMI) inni skjermfoten hadde egentlig vært ideelt. Da kunne man ryddet bort mye av kabelsalaten bak PCen. :)

Lenke til kommentar

Kva er/var egentleg poenget med så tjukk kabel til ein skjerm?

Gamle skjermer brukte jo like mye energi som en atomubåt, så kanskje ikke så rart? :p

yupp, kabelstandarden kommer fra den tiden en PC-skjerm var tyngre enn ett mareritt, og brukte CRT-tech. Bedrifter kunne ikke bytte ut fort nok når LCD kom, for oppgraderingen var innspart på et år på strømutgiftene :p.

 

-frank

Lenke til kommentar

Kva er/var egentleg poenget med så tjukk kabel til ein skjerm?

Gamle skjermer brukte jo like mye energi som en atomubåt, så kanskje ikke så rart? :p

yupp, kabelstandarden kommer fra den tiden en PC-skjerm var tyngre enn ett mareritt, og brukte CRT-tech. Bedrifter kunne ikke bytte ut fort nok når LCD kom, for oppgraderingen var innspart på et år på strømutgiftene :p.

 

-frank

Ein CRT-monitor brukte kanskje 40-100W, det er ikkje naudsynt med så stort kvadrat på så liten effekt. Eg har ikkje kappa opp ein sånn kabel, men det er sikkert mest isolasjon. Sannsynlegvis fordi det er ein apparatledning som blir brukt til mykje anna og. Monitorar som har fastmontert kabel er derimot ein anna sak.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Alt er jo grønnere på andre siden av gjerdet, det vet jo vi alle - ikke sant? :whistle:

 

Det er åpenbare ulemper med forslagene over som iallefall ikke jeg ville ha foretrukket fremfor ekstra strømkabel:

  • Tjukkere ledning fører ofte til stivere kabler. Om ikke tyngre iallefall.
  • Øker man spenninga til 12 volt, så vil alt av "vanlige enheter" man putter inn smelle og bli ødelagt pga de er designet for 5V. Ergo trenger man en ny standard som forhindrer tilkobling av gamle usb enheter.

Lenke til kommentar

En skjerm bruker lite strøm. 100watt er lite - det finnes varmovner som bruker 2000watt med tynnere ledninger enn den til skjermen. Det er ingen fysiske krav til at den kablen må være så tykk til en skjerm.

Man har valgt så bruke en "standard apparatkabel" og den standarden har alt for høye specs og passer slett ikke til apparater i 100watts klassen.

Så var det hvorfor da ???

 

Generelt syns jeg dataverdnen har vendt seg mot stadig dårligere kabel/plugg-løsninger. Det er blitt noe dårlig gjennomtenkt dingeldang.

 

Jeg syns det er håpløst at ikke HDMI fører såpass strøm at en skjerm kan drives. Det er jo en ny standard, og utformerne visste nok at skjermer trenger strøm for å funke.

Der mener jeg 12V stikker seg fram som et bra valg.

 

Når det gjelder USB syns jeg det er helt naturlig å fortsette med 5V. Dette passet bra til logiske kretser den gangen det ble laget, og idag er det jo flaks at det passer til å lade moderne batterityper.

Så er det strøm vi trenger mer av, og det krever jo litt mer kobber da, men opp til 2A er det jo beskjedent.

Lenke til kommentar
Gamle skjermer brukte jo like mye energi som en atomubåt, så kanskje ikke så rart? :p

Jeg har hørt dette påstått i over et tiår, men har aldri sett målinger som bekrefter det.

 

Min CRT har like høyt oppgitt makstrekk (110W) som LCD-skjermene jeg har på jobb og de har jeg målt til 90W i bruk. Min private LCD har oppgitt makstrekk på 250W. Det mest ekstreme jeg har sett på CRT-siden er 140W makseffekt, og det var en ganske diger sak. For å få høy nok kontrast er lysnivået på LCD på en annen planet i forhold til CRT og trekker derfor sammenlignbart samme energimengde.

Lenke til kommentar

Lite imponert når kontrasten er så elendig som 1:1000 og 5ms.

 

Eh? 1000:1 er på samme nivå eller høyere enn de fleste high-end Eizo og Nec skjermer på markedet nå og er generelt sett veldig bra for en LCD monitor. I virkeligheten er nok tallet mye lavere. At produsenter reklamerer med 10000000000000000000:1 dynamisk kontrast er helt latterlig. At artikkelforfatteren mener 200cd/m2 er for lite synes jeg også er merkelig. Jeg kjører min Eizo SX2462 på 100cd/m2 nå og vurderer å ta den ned til 80 ettersom det er anbefalt av produsenten og noe over 100 er noe ubehagelig i lengden for min del. Må ha noe voldsomt med lys i rommet om det skal være vits med noe over 120 hvertfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...