Gå til innhold

MSI tar AMDs nye sokkel i bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare litt tilleggsinfo: Jeg regner med at FM1-sokkelen blir mer varig enn AM3+ sokkelen siden det er en trend å gå fra CPU til APU for tida. AM3+ vil sikkert bli erstattet med en sokkel med mulighet for APU (grafikksignaler mellom prosessor og hovedkort). Dagens FM1 prosessorer er basert på K10-kjerner, men det kommer en ny generasjon med bulldozer-kjerner til FM1 etter hvert.

 

AMD A8 X4 3850 er den første FM1-prosessoren som har fått pris i prisguiden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige prosessorserier som lages til FM1 og AM3+. FM1 sikter seg inn på mellomsjiktet med 2-4 CPU-kjerner, middels god grafikk og middels TDP. AM3+ sikter seg inn mot toppsegmentet med 4-8 kjerner, høy TDP og dedikert grafikk. AM3+ får de nye bulldozer-kjernene mye tidligere enn FM1.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for info. Jeg tror det jeg stusser litt over er at de kommer med en helt ny sokkel som er ment til et annet segment enn den "gamle" (man kan jo argumentere at AM3+ på en måte står for "det gamle") men som ikke vil støtte de beste prosessorene. Det høres litt rart ut.

 

Jeg ville tro at veien videre vil bygge på FM1, men kanskje jeg tar feil, eller kanskje det blir generasjonen etter det igjen...

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det høres rart ut i det hele tatt i og med at grafikkdelen krever egne pinner for skjermsignal og det er i mellomsjiktet man har størst behov for integrert grafikk i denne ytelseklassen.

 

Dette er også sammenlignbart med da Intel innførte LGA1156 etter at LGA1366 hadde kommet.

Lenke til kommentar

Jeg ser forresten nå at du skrev allerede i din første post(#2) det jeg prøvde å få frem. At AM3+ senere antakelig vil bli erstattet av en sokkel med mulighet for APU. Det vil kanskje da også være naturlig og få en felles sokkel igjen? Synes det høres logisk ut og at AM3+ og FM1 i så måte blir midlertidige overgangs-sokler.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du FM1 er/bør være en midlertidig sokkel?

 

AM3+ vil nok erstattes, men i dette segmentet ser jeg for meg at de pøser på med flere minnekanaler, særlig på grunn av grafikkdelen. Intels kommende high end desktop med LGA2011 får hele 4 minnekanaler. Jeg regner med at AMD følger etter med 4.

Lenke til kommentar

Men akkurat i tilfellet AM3+ og FM1 så er de ganske jevnbyrdige med unntak av grafikkdelen. Derfor regner jeg med at AM3+ blir oppgradert om ikke så veldig lenge. Jeg tror det vil gå helt fint med to sokler for desktop også i framtida så lenge de fyller ulike funksjoner/markeder. Akkurat som sokkel 754 + 939 var i sin tid. AMD kjører også med to sokler i servermarkedet for tida: LGA 1207 og LGA 1974.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...