Gå til innhold

Slik vant han finalen (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært fett hvis dette GamersLeage.no teamet kunne klart å hevde seg i verdenseliten i SCII. Norge har vel ikke hevdet seg i et RTS siden Kreopolus (spelling?) vant WCIII VM. Det som er så kjipt er jo at man ikke akkurat har en trygg jobb som pro gamer, du er avhengig av et lag som betaler deg og du må gjerne vinne litt prispenger også gjevnlig, og det får du først etter du har trent lenge nok spillere som MOON (WCIII legende nå SCII spiller) har jo tjent millioner av dollar på spilling og laget hans (Meet your makers, nå We Made Fox) betalte han $9000 i måneden allerede i 2007 så det er absolutt gode penger å gjøre på gaming, det er bare det at du må spille så utrolig mye før du kommer til det punktet og Koreanere dominerer av en grunn. De aller beste spillerne spiller jo gjennomsnittlig 8-10 timer hver dag, i Norge er det mer eller mindre umulig å fortsatt ha penger til å overleve med de treningstidene. Er på tide å se mot de beste Europeiske spillerne, de flytter jo faktisk til Korea for å bli bedre for der er det også billigere å bo.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk vært så heldig å spille mot Fatal1ty (Johnathan Wendel) for maaange år siden i Quake 3 (Jeg ble selvfølgelig skammelig griseknust til fillebiter og vel så det). Men ser man på han og f.eks de virkelig flinke i e-sporter i Norge er det jo noen vesentlig forskjeller.

 

For det første så støttet faren til Wendel karrieren hans som spiller. På Quakecon 04 brukte han noen måneder på å trene til Doom 3 konkuransen (Det var ikke snakk om mange måneder), og tok førstepremien. Han har fått hardware "døpt" etter seg, og han skal vist være ganske så rik i dag.

 

Det store forskjellen ligger nok i hvor han er plassert. Hvordan skal du klare å få store nok sponsorer til slike turneringer i Norge? Vi har snart 5 millioner innbyggere, og statene har over 300 millioner. Det er så åpenbart hvorfor folk som Wendel kan lykkes, og hvorfor folk i Norge ikke kan. Nemlig fordi de bor i Norge. Norge er ikke akkurat "Mulighetenes land". Likevel er Wendel en av de 300 millionene, om en nordmann flytter til USA eller Korea kan også være en av de 300 millionene, men sansynligheten er jo latterlig liten og alle med sunn fornuft velger en annen karrierevei.

 

For å ikke virke for negativ, så er det utrolig gøy å se at det finnes slike konkurranser i Norge (Utenom TG), og at unge kan ta meg seg noen kroner hjem som e liten bonus til de hundre timene de har kost seg med spilling. Jeg håper for arrangørenes del at dette var suksess, og at dere fortsetter fremover.

Lenke til kommentar

Det om at sannsynligheten er så liten er jo noe som gjelder for alle som skal bli noe "spesielt" sannynligheten for at Messi skulle lykkes i å bli verdens beste fotballspiller var liten, sannsynligheten for at Eminem skulle bli best selgende i hip-hop var liten. Hvis en nordmann faktisk flytter til Korea så har han akkurat like stor sjanse til å lykkes som alle andre (minus språkkunnskaper gjerne)

Lenke til kommentar

Det om at sannsynligheten er så liten er jo noe som gjelder for alle som skal bli noe "spesielt" sannynligheten for at Messi skulle lykkes i å bli verdens beste fotballspiller var liten, sannsynligheten for at Eminem skulle bli best selgende i hip-hop var liten. Hvis en nordmann faktisk flytter til Korea så har han akkurat like stor sjanse til å lykkes som alle andre (minus språkkunnskaper gjerne)

Selvfølgelig. Spørsmålet er vel om det er rasjonelt å satse. Det finnes nok folk som hadde blitt bedre fotballspiller enn Messi, men valgte å satse på andre ting fremfor fotball. Det jeg mener er at få nordmenn vil velge den veien her. Det er "gratis" å ta seg god utdanning i Norge, så de fleste vil nok velge det.

Lenke til kommentar

Det begynner ikke med "jeg vil flytte til Korea og så bli god i SC2", men mer "jeg er såpass god her, at jeg har lyst til å øke nivået enda mer og utnytte potensialet". Ser på det som en liten paralell til å velge å studere i et prestisjetung universitet i utlandet når en kan få tilsvarende utdannelse her i hjemlandet.

Seoul i Sør-Korea er ganske dyr by, så det er en stor kostnad for privatpersoner, og krever derfor sponsing til en viss grad.

 

Men etter SC2 kom, og bredbånd har gjort stor innflytelse på det hele gjør at det ligger store penger i å trene selv, trene andre, streame via sider (reklameinntekter) men krever som alt annet stor dedikering av tid for å komme på toppen. Et spørsmål om tid, nå.

 

Fortsatt fascinerende av svensker og ukrainere (og i litt mindre grad Tyskland) er så dominerende, mens andre land (inkl. Norge) er totalt fraværende.

Lenke til kommentar

Det store forskjellen ligger nok i hvor han er plassert. Hvordan skal du klare å få store nok sponsorer til slike turneringer i Norge? Vi har snart 5 millioner innbyggere, og statene har over 300 millioner. Det er så åpenbart hvorfor folk som Wendel kan lykkes, og hvorfor folk i Norge ikke kan. Nemlig fordi de bor i Norge. Norge er ikke akkurat "Mulighetenes land". Likevel er Wendel en av de 300 millionene, om en nordmann flytter til USA eller Korea kan også være en av de 300 millionene, men sansynligheten er jo latterlig liten og alle med sunn fornuft velger en annen karrierevei.

 

At man bor i Norge trenger ikke være noe problem sponsormessig, problemet med å bo i Norge vil jeg heller påstå ligger i matchingen man kan få her til lands. Er man god nok kan man bli med i internasjonale team og få sponsoravtaler via de.

 

Er selvfølgelig der problemet starter, er ikke akkurat alment akseptert i Norge å fortelle foreldrene dine i en alder av 17-18 (selv om ingen kan nekte deg det etter fylte 18) at du flytter til Sør-Korea for å spille dataspill på heltid fremfor å ta en universitetsutdannelse heller.

 

Var det ikke en nordmann som vant en stor turnering i Kora for en del å tilbake? Mener å huske å ha sett en dokumentar om fyren, men sliter med å finne noe.

Lenke til kommentar

hvakrg: Jo det var det og jeg nevnte han i den første posten min. Han vant VM i Warcraft 3. Men begynner å bli en god del år siden og han sluttet vel å spille rimelig kjapt etter det.

Creolophus er nok nicket du tenker på. Du kan se igjennom hans prestasjoner her :) , bare brukg highlight-funksjonen til nettleseren.

 

Det som er litt fascinerende er å se navnene som dukker opp fra gjerne før 2005, dukkert fortsatt opp i toppen idag. Og det er alltid gøy å se norske flagg gjøre det bra. Problemet later til å være at det ikke går over tid, men at det er slike blaff som varer 1-2 år og så er de borte igjen.

 

Og for å nå toppen krever det ganske raske hender :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...