Gå til innhold

Knøttlite systemkamera får plass i lomma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I starten av artikkelen skriver du "Størrelsen er omtrent som systemkamera og bildebrikken er den samme som vi finner i mange systemkameraer" mens senere i artikkelen står det "Når bildebrikken er som på et kompaktkamera, får man også bildekvalitet som et kompaktkamera.." ? Hvor stor er egentlig bildebrikken? Som på et systemkamera eller et kompaktkamera? Ut fra hva du skriver, regner jeg med at det skal stå kompaktkamera begge steder.

Lenke til kommentar

I starten av artikkelen skriver du "Størrelsen er omtrent som systemkamera og bildebrikken er den samme som vi finner i mange systemkameraer" mens senere i artikkelen står det "Når bildebrikken er som på et kompaktkamera, får man også bildekvalitet som et kompaktkamera.." ? Hvor stor er egentlig bildebrikken? Som på et systemkamera eller et kompaktkamera? Ut fra hva du skriver, regner jeg med at det skal stå kompaktkamera begge steder.

Det skal være kompaktkamera alle de stedene.

Lenke til kommentar

Dette kompaktkameraet med utskiftbar optikk minner teknisk sett ganske mye om kompaktkameraer som Olympus XZ-1, Panasonic LX5, Canon S95, G12, Leica D-lux 5 og V-lux 30. Det som skiller Q fra disse er hovedsaklig muligheten til å bytte objektiv og at det er mindre og lettere enn de nevnte kamera på grunn av at optikken ikke medregnes i hverken størrelse eller vekt. Med optikk blir de nok ganske like på størrelse og vekt. Seriebildehastigheten er blant de beste i klassen med hele 5 bps og sensorbasert stabilisering skiller seg også ut fra de fleste av konkurrentene. Den lange blits-armen er en meget bra egenskap.

 

Prisen er helt klart i det øvre sjiktet så det blir spennende å se om kundene verdsetter de spesielle egenskapene og retrodesignet høyt nok til at kameraet blir en salgssuksess.

 

Bilde som illustrerer størrelsen:

 

pentaxq_1a_800.jpg

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Bilde som illustrerer størrelsen:

 

pentaxq_1a_800.jpg

 

 

Så bildet ditt linket til www.imaging-resource.com og de har en grundig omtale av kameraet. Noterer meg at det virker solid laget. Det er bra. Og testbildene ser veldig lovende ut. Dette er ikke et høy-iso kamera, men den nye bakbelyste Sony sensoren gjør det allikevel overraskende godt.

 

Ser i andre fora at mange klager på manglende mulighet for å kontrollere dybdeskarphet. For de aller fleste er nok problemstillingen motsatt, dvs at en ønsker seg størst mulig dybdeskarphet. Dette løser kameraet greit. Jeg tror Pentax har gjort det riktig denne gang. De andre speilløse systemene lider av at objektivene blir for store.

Lenke til kommentar

Bilde som illustrerer størrelsen:

Synes det bildet forklarer kameraet veldig godt. Har nevnt for flere andre at det har kommet et nytt, lite kamera med utskiftbart optikk - bare enda mindre enn de tidligere. Og får som svar: Jaha? Er det så spennende da?

..hvorpå jeg viser det bildet. Og så får jeg i steden: Aha! skjønner jeg!

Lenke til kommentar
De andre speilløse systemene lider av at objektivene blir for store.

Det er en del faste objektiver som er unntaket fra den regelen. Normal og mild vidvinkel kan lages ganske lyssterke og små selv på mFT og APS-C. Dette kameraet gir derimot en unik mulighet til meget kompakte teleobjektiver med høyere kvalitet enn det vi finner i andre kompaktkamera.

Lenke til kommentar
De andre speilløse systemene lider av at objektivene blir for store.

Det er en del faste objektiver som er unntaket fra den regelen. Normal og mild vidvinkel kan lages ganske lyssterke og små selv på mFT og APS-C. Dette kameraet gir derimot en unik mulighet til meget kompakte teleobjektiver med høyere kvalitet enn det vi finner i andre kompaktkamera.

 

Sant nok, men de fleste kjøpere av kameraer ønsker seg zoom. Aller helst en superzoom.

 

Kult konsept: 547438_1024x768.jpg

Lenke til kommentar

De andre speilløse systemene

 

Jeg vil insistere på at dette ikke er er et speilløst systemkamera. (Selvom det opplagt er det)

 

Som jeg skrev over, -dette skaper skikkelig kaos i produktkategoriene :p

 

 

Med en sensor som er vesentlig mindre enn de andre avanserte kompaktkameraene, og bare ca en tidel av speilholdige og speilløse systemkameraer, så er dette et kompaktkamera. Et kompakt systemkamera.

 

Foreløpig er det nesten greit å skille kategoriene, men vi kommer til å få systemkameraer snart som legger seg i området mellom også, og yttreligere presse definisjonene.

 

 

Blir vi bare nødt til å innføre cropfaktor i systembetegnelsen, jo før jo heller?

 

6xSpeilløst, 2.5xSpeilløst, 2xSpeilløst, 1.5xSpeilløst, 1.5xDSLR, 1.6xDSLR? :hmm:

 

Jo, det blir MYE enklere :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant nok, men de fleste kjøpere av kameraer ønsker seg zoom. Aller helst en superzoom.

Jeg stiller spørsmålstegn ved kvantifiseringen "de fleste", men ok. Uansett så slipper de her unna med kun superzoomen med et ikke-plasskrevende avansert bakre objektivdeksel som i tillegg kan brukes bakpå mindre objektiver :yes:

Lenke til kommentar

FOTORALF: Fujifilm X100 har slått an til tross for null zoom, ingen mulighet for å skifte optikk og prisen på over 10 000 kr.

 

Pentax Q har i hvert fall teoretisk mulighet til å gi en 10 superzoom med litt lommevennlighet. F.eks ved å benytte tilsvarende objektiv som sitter i Fujifilm FinePix JZ500.

 

inhand.jpg

 

Dette Fujifilm-kameraet benytter bildesensor med samme størrelse som Pentax Q og har en totalt tykkelse på 2,85 cm inkludert objektiv i sammenlagt tilstand. Det sier litt objektivstørrelse. Sony sitt tilsvarende objektiv for E mount (18-200mm) er 9,9 cm langt og har 7,5 cm diameter i sammenlagt tilstand.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FOTORALF: Fujifilm X100 har slått an til tross for null zoom, ingen mulighet for å skifte optikk og prisen på over 10 000 kr.

Jeg tror at en av grunnene til at X100 har slått an er nettopp at den ikke har zoom eller muligheten for å skifte optikk.

 

Og det at den har slått an, selv med den prisen den har, er nok fordi det gjør godt, gjør den veldig godt. Tross en noe bruker-uvennlig firmware ...

Lenke til kommentar

FOTORALF: Fujifilm X100 har slått an til tross for null zoom, ingen mulighet for å skifte optikk og prisen på over 10 000 kr.

Jeg tror at en av grunnene til at X100 har slått an er nettopp at den ikke har zoom eller muligheten for å skifte optikk.

 

Og det at den har slått an, selv med den prisen den har, er nok fordi det gjør godt, gjør den veldig godt. Tross en noe bruker-uvennlig firmware ...

 

Kan dere kvantisere "slått an"? Gjerne sammenlignet med andre kameraer....

Lenke til kommentar

Kan dere kvantisere "slått an"? Gjerne sammenlignet med andre kameraer....

Vel, for det første er det fremdeles sånn at nye forsendelser til amazon og andre amerikanske nettbutikker blir raskt utsolgt og de tar forhåndsbestillinger i påvente av nye forsendelser. Det kan vel være én indikator på slått an.

 

Et annet er antall brukere som laster opp bilder til flickr hver dag, og X100 gjør det allerede ganske bra blant fujis modeller.

 

Begge metodene er metodisk tvilsomme selvfølgelig, men uten tilgang på fuji's og konkurrentenes ordrebøker er det litt vanskelig å bli mer presis. Har du noen indikasjoner på at X100 ble en flopp?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...