Gå til innhold

Kojima: – Det er kvalitetsforskjell mellom øst og vest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så overraskende at Kojima mener dette iom han er Japans største Hollywood-fanboy. Det er heller ikke alle vestlige gamere som er tenåringsgutter med ADHD som må sprenge ting i filler for å ha det gøy, så jeg setter ikke spesielt pris på den generaliseringen. Nei, Kojima burde heller bruke energien sin på MGS.

 

Det finnes gode spill fra begge kanter og ingen seriøs gamer har råd til å avskrive noen av dem. God of War ville aldri blitt laget i Japan og Mario Galaxy ville aldri blitt laget i Vesten, men neimen om jeg vil velge mellom dem.

Lenke til kommentar

Vesten har potensialet å lage mye bedre spill enn Japan, ikke nådagens ADHD spill som nevnt før, men mer uttenkte og dype spill. Japanskere designer så mye likt.. Helt seriøst, snart alt virker å komme fra samme ku. Det gjelder også Vesten nå til dags når det gjelder melking av skit produkter som Call of duty osv, men Japan har gjort dette hele tiden. Japan lager GENIALE spill om det ikke er Jrpg, men noe helt nytt og uten noen spesiell story, for om de vil er de mestre på gameplay.

Lenke til kommentar
Det finnes gode spill fra begge kanter og ingen seriøs gamer har råd til å avskrive noen av dem. God of War ville aldri blitt laget i Japan og Mario Galaxy ville aldri blitt laget i Vesten, men neimen om jeg vil velge mellom dem.

 

God of War var en iterasjon over Devil May Cry og Castlevania, og er et dårlig eksempel på et spesielt vestlig spill, synes jeg.

 

Synes også det er kvalitetsforskjell mellom øst og vest: Japanske spill er stort sett best. Ulempen er at de sjelden prøver å gi spilleren stor frihet, noe som er grunnen til at jeg spiller en del vestlige spill likevel, tross feil og mangler, fordi de har litt mer tillit til mine evner.

 

For meg virker det som det er fire designkulturer innen konsoll/PC-spill-industrien, rundt regnet. Amerikanske spill, som satser på polerthet, klisjeer og enkelt forståelig action, europeiske spill, som satser på kompleksitet men ofte mangler polering, mainstream-japanske spill, som satser på veldig gjennomarbeidede og dype mekanikker men ofte henfaller til klisjeer innpakningsmessig, og Nintendo, som deler amerikanernes driv etter enkelhet (av og til på bekostning av dybde), men som har en helt særegen brukervennlig visuell design. Veldig glad for at vi har alle fire.

Endret av oerhört
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

God of War var en iterasjon over Devil May Cry og Castlevania, og er et dårlig eksempel på et spesielt vestlig spill, synes jeg.

 

 

God of War serien er noe av det beste som har vært på playstation og kom ut lenge før castlevania, og er et totalt annerledes spill enn DMC sett vekk fra kampstilen, så du min venn kan ta deg en bolle for du er tydeligvis en anime elsker av en annen dimensjon

Lenke til kommentar

 

God of War serien er noe av det beste som har vært på playstation og kom ut lenge før castlevania, og er et totalt annerledes spill enn DMC sett vekk fra kampstilen, så du min venn kan ta deg en bolle for du er tydeligvis en anime elsker av en annen dimensjon

 

Jeg håper dette var en spøk? Castlevania dukket for første gang opp på NES, hvis du vet hva det er for noe. Og hvis du er klar over det, så vet du at det begynner å bli en stund siden, nå.

Lenke til kommentar

Posten til oerhört oppsummer ganske bra forskjellen på regionene.

 

Jeg liker også japanske spill best - generelt hvertfall - men de fyller litt forskjellige behov. Det finnes ikke noe japansk spill som gir meg det samme som GTA (som forøvrig ikke er populært i Japan), så takk og lov for at sånne spill blir laget i USA, men hadde alle spill fulgt den amerikanske modellen ville jeg neppe brydd meg nok om spill til å sitte her og skrive om dem.

 

Allikevel forsøkte jeg å skrive en litt mer balansert post enn å bare slå fast at jeg synes japanske spill er best, for det blir bare en ren smaksproklamasjon som ikke er så interessant for andre enn meg selv, i likhet med Kojimas uttalelse. Det er viktig å huske på at Kojima er ekstremt smaksbetont her, da han i flere intervjuer har snakket om hvor mye han elsker amerikansk film. Jeg har derfor ingen tro på at Kojima har forsøkt seg på noen objektiv analyse men simpelten slått fast sin egen smak, men det blir allikevel forstått som det av mange fordi Kojima er et respektert navn. Jeg er kjempefan av MGS men har ingen større tiltro til Kojima som analytiker. Tvert imot synes jeg heller MGS er nok et eksempel på hvor gode japanske spill er, for samme hvor vestlig Kojima forsøker å være så er MGS fremdeles nokså japansk på mange områder.

Lenke til kommentar

Jeg sitter sikkert litt fast i gamle tankemønstre, men det jeg liker med japanske spill er at de stort sett husker at de er spill. Vestlige spill er så opptatt av å være film at det ofte går på bekostning av opplevelsen, siden nesten ingen spill har bra historie.

 

Når det er sagt har nok en del japanske selskaper stagnert litt idemessig. Synes Platinum Games (og Clover før dem) er et godt eksempel på japan på sitt beste; mekanisk bunnsolid, tematisk unikt og engasjerende, og lite tid som går med til noe annet enn å ha det moro. Vanquish for eksempel er etter mitt syn bedre enn Gears of War, og å stille Bayonetta opp mot God of War er nærmest ubarmhjertig.

 

Men det er klart at på den andre siden har man en bataljon uinteressante pastisjer som gjør lite annet enn å stille opp nok en tallkvern kliss lik tidligere tallkverner.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

Hvis Platinum Games skal være det beste Japan utenom Nintendo har å by på, har kanskje Kojima et poeng. Vanquish er noe av det minst engasjerende jeg har prøvd, Bayonetta likeså - bortsett fra at sistnevnte setter inn dødsstøtet med et magesårinduserende soundtrack i tillegg. Other M demonstrerte jo også de katastrofale resultatetene man får om man gir japanske utviklere av den skolen som Platinum og Team Ninja tilhører frie tøyler med IP-er som de ikke har kokt opp selv.

 

I forhold til den firedelte tesen din (som jeg liker) tror jeg at jeg graviterer mot europeisk design. Europeiske utviklere har gitt meg noen av de beste spillopplevelsene i nyere tid.

Lenke til kommentar

Posten til oerhört oppsummer ganske bra forskjellen på regionene.

 

Jeg liker også japanske spill best - generelt hvertfall - men de fyller litt forskjellige behov. Det finnes ikke noe japansk spill som gir meg det samme som GTA (som forøvrig ikke er populært i Japan), så takk og lov for at sånne spill blir laget i USA, men hadde alle spill fulgt den amerikanske modellen ville jeg neppe brydd meg nok om spill til å sitte her og skrive om dem.

 

Vil bare nevne at GTA i all hovedsak er utviklet av Rockstar North, som er britiske. Eller mer presist skotske, de holder til i Edinburgh. :)

Lenke til kommentar

Rent teknisk så har jeg en følelse av at vestlige spill ligger et stykke forann japanske (dog Capcoms MT Framework virker ikke å stå noe særlig tilbake for noen av de vestlige motorene såvidt jeg kan se), men når det gjelder kreativitet så føler ihvertfall jeg at japanske spill ligger langt, langt forann vestlige. Både Platinium, Nintendo, Capcom og mange andre japanske utviklere er flinke til å komme med nye konsepter og å utfordre grensene litt i forhold til hva spill kan være. Dette skjer også i vesten, men da er det i mye større grad små nedlastbare indiespill, mens det i japan ofte får middels store budsjetter og det blir om ikke superbra, så ihvertfall interessante spill ut av det. Jeg tror vi trenger begge deler jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...