Gå til innhold

Lanserer 4K-monitor på 36 tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FDH3601 er i tillegg utstyrt med en sensor som merker om noen sitter foran skjermen eller ikke, og man kan skru på en funksjon som gjør at skjermen automatisk slår seg av hvis brukeren ikke er tilstede. Vanlig og maksimal strømforbruk er på henholdsvis 162 og 350 watt.

 

Det kunne vært interessant å vite hvor mye watt skjermen bruker når den slår seg av. Tipper den trekker litt strøm siden det er en funksjon som hele tiden overvåket om noen sitter foran maskinen.

 

Hvorfor ikke bare kalle skjermen 2000P?

 

De som har oppløsning 1920x1080 blir kalt 1080P, men denne med ca 4000x2000 blir kalt 4k...

Lenke til kommentar
Antall farger FDH3601 kan vise er 1 073 740, noe som tilsvarer 10 bits for hver rød-, grønn- og blåfarge.

Her mangler det tre nuller.

 

Hvorfor ikke kalle det 4,096 k x 2,16 k eller 4 Ki x ca 2,1 Ki eller 4 Ki x 2,16 k? Det er mer enn nok forvirrig i kjølvannet av feil bruk av k (kilo = 1000) fra før. Å innføre et nytt prefiks som skal bety 1080 fører i hvert fall ikke noe godt med seg.

 

Håper vi får slike skjermer til noen få tusenlapper om noen få år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Benevnelsen 4K er antall horisontale linjer. Det er en standard som er lettere å forholde seg til i profesjonell produksjon. For det fins utallige forskjellige aspektforhold, og de går utover antall vertikale piksler.

 

The name comes from its approximately 4,000 pixels of horizontal resolution. The fact that it describes the horizontal resolution is contrary to the standard resolutions 720p and 1080p, which represent the number of vertical pixels. 4K represents the horizontal resolution because there are numerous aspect ratios used in film — so while the horizontal resolution stays constant, the vertical resolution depends on the video source (a.k.a. letterboxing). There are several different resolutions that qualify as 4K.

http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

Endret av Dofty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er lettere å forholde seg til konstant horisontal oppløsning enn konstant vertikal oppløsning? Med konstant vertikal oppløsning så vil jo bare den horisontale oppløsningen endre seg slik at man får pillarboxing. Altså akkurat like lett eller komplisert å forholde seg til som konstant horisontal oppløsning.

 

Ellers så lurer jeg på om ikke to stk DVI eller to stk DisplayPort gir for lite båndbredde til å gi særlig fornuftige oppdateringsfrekvenser (120 Hz eller mer).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er lettere å forholde seg til konstant horisontal oppløsning enn konstant vertikal oppløsning? Med konstant vertikal oppløsning så vil jo bare den horisontale oppløsningen endre seg slik at man får pillarboxing. Altså akkurat like lett eller komplisert å forholde seg til som konstant horisontal oppløsning.

 

Ellers så lurer jeg på om ikke to stk DVI eller to stk DisplayPort gir for lite båndbredde til å gi særlig fornuftige oppdateringsfrekvenser (120 Hz eller mer).

 

Filmmessig er det lettere fordi det er den horisontale oppløsningen som faktisk er konstant, nesten ingen filmer er 1080 pixler vertikalt, så godt som alle er 1920 horisontalt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers så lurer jeg på om ikke to stk DVI eller to stk DisplayPort gir for lite båndbredde til å gi særlig fornuftige oppdateringsfrekvenser (120 Hz eller mer).

DisplayPort med 4 kanaler skal takle 17.28 Gb/s ifølge wikipedia, noe som vil holde for 60 Hz med denne skjermen så vidt jeg kan se (4096 x 2160 piksler x 30 bit/piksel x 60 Hz = 15.9 Gb/s).

 

Ellers er det jo en moro skjerm, men hvis jeg faktisk hadde 200 000 kr å svi av på skjermoppsett ville det nok heller blitt et helt gjeng 30"-skjermer vha. AMD eyefinity. Da får man en god del flere piksler for pengene i allfall :)

Lenke til kommentar
FDH3601 er i tillegg utstyrt med en sensor som merker om noen sitter foran skjermen eller ikke, og man kan skru på en funksjon som gjør at skjermen automatisk slår seg av hvis brukeren ikke er tilstede. Vanlig og maksimal strømforbruk er på henholdsvis 162 og 350 watt.

 

Det kunne vært interessant å vite hvor mye watt skjermen bruker når den slår seg av. Tipper den trekker litt strøm siden det er en funksjon som hele tiden overvåket om noen sitter foran maskinen.

Jeg leste det som at den overvåker når den er påskrudd, og slår seg av automatisk når man forlater skjermen.

Mener du at den fortsetter å overvåke når den er avskrudd, og slår seg på automatisk?

Jeg har ikke gått dypere inn i spesifikasjonene, men den teksten du har sitert sier ihvertfall ikke noe om dette...

Lenke til kommentar

Ellers er det jo en moro skjerm, men hvis jeg faktisk hadde 200 000 kr å svi av på skjermoppsett ville det nok heller blitt et helt gjeng 30"-skjermer vha. AMD eyefinity. Da får man en god del flere piksler for pengene i allfall :)

Eizo er sjelden noe hvermansen har hjemme uansett, og spesielt ikke Duravision serien som er Eizo sin industrielle serie.

 

http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=ja&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.eizo.co.jp%2Fproducts%2Fid%2Ffdh3601%2F

Lenke til kommentar

200 000 kroner for ein Skjerm :o

 

med ein respons tid på 8ms, ser eg ikkje at denne blir brukt til spilling i det hele, men heller til proffesjonelt bruk

8 ms er mer enn godt nok for spill, det er ytterst få som kan oppfatte ghosting fra dyre paneler ved 8ms eller lavere (dette er grensen for de aller fleste).

 

Tenk pcen man trenger for å game på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...